tisdag 22 maj 2018

"Det skulle vara kul att lira i Sverige igen, jag har saknat det"



(Mattias Beck här i en lång sommarintervju (scrolla längst ner för att hitta just intervjun). FOTO Privat/Mattias Beck)

VM-guldet är firat och klart och det är väl dags att börja blicka mot nästan säsong redan nu. Eller? Lite silly season och lite sommarintervju kan man ju roa sig med i alla fall.

Jag ringde Mattias Beck som har spelat i SC Riessersee de tre senaste säsongerna. Han gjorde 58 poäng redan första säsongen och har även gjort bra med poäng säsong två och tre trots en tung knäskada som förkortade säsongen år två och som pga rehab fram till hösten även förkortade säsong tre något.

Mattias är förvisso 35 fyllda men lika sugen fortfarande på att spela hockey. Och på att träna inte minst, vilket är viktigt även för de som har rutin att luta sig emot.

Efter tre år i Tyskland lutar det nu åt en svensk klubb. AIK vet jag att han fortfarande har i sitt hjärta men där känns det kört - tror jag. Nu har jag inte några som helst uppgifter vilken klubb det blir, men jag slängde ur mig en gissning – Beck visste inte att den gissningen skulle komma -  då jag tror att han skulle kunna bidra en hel del i ett allsvenskt lag. . 

Om det blir spel i HockeyAllsvenskan så vet jag att det finns två rekordlistor Mattias Beck gärna skulle vilja toppa. Han skulle dels vilja ta tillbaka topplaceringen från Jens Jakobs när det gäller flest antal poäng sedan HockeyAllsvenskan blev en riksserie 2005. Där klev ju Jakobs om i vintras.

Men Mattiast Beck skulle även – med spel i HA kommande säsong – kunna kliva förbi Kristofer Näslund och bli den spelare som har gjort flest poäng totalt i Allsvenskan genom alla tider, alltså även med åren före 2005 inräknat.

Näslund står enligt Elitsprospects.com just nu på 417 poäng (179+238) på 568 spelade matcher, Beck har 396 (177+219) poäng på 598 matcher. 22 poäng till så är han förbi…. kan bli en kul grej att  hålla räkning på om det nu blir hockeyallsvenskan kommande säsong för Mattias Beck.

För den som vill se hur Beck fortfarande är på rören så finns en fin highlights video här... tyvärr utan ljud, jag får inte till det.
(Copyright: Mattias Beck)

Och så var det ju intervjun… Här nedan finns ett längre snack med Mattias om  bland annat: livet i tyska andraligan, kraven på importspelare i Tyskland, viljan och glädjen i fått spela offensiv hockey, snabba fötter, speed vs hockeyskills, svenskars funderingar kring tysk hockey på plats och när tyska spelare kommer hit, att fortsätta utvecklas och ha kvar suget på att lira.

Vi pratade lite om längtan hem både till svensk ishockey och till att få vara hemma utanför isen, jag slängde fram mitt förslag (baserat endast på min egen gissning) på var Mattias kommer spela nästa säsong, blev lite tankar från honom själv var han kan tänkas lira kommande säsong.

Vi pratade om VM, pucktempo, om att titta på prestation framför ålder, att hålla hockeykroppen i trim, dagens mer offensiva hockey med fokus på lir framför närkamper och med mycket mer!

In och lyssna på Mattias som… jag kom bara inte ihåg det och letade i minnet under intervjun men The Swedish Rocket var ett smeknamn han fick av Aftonbladets Mattias Wennerholm som junior på grund av just de snabba fötterna.


Copyright: www.hockeymedmariehallman.se (ljud) och Mattias Beck (bild)

Inga kommentarer: