fredag 20 januari 2017

"Förbannad över att man inte kör med öppna kort"

(Anders Gozzi fotad vid ett helt annat tillfälle. Foto www.hockeymedmariehallman.se/arkiv)

Vid tvåtiden under torsdagen den 19 januari lade AIK ut ett pressmeddelande om att Oscar Steen – som spelat sex av de sju senaste säsongerna i klubben – brutit sitt kontrakt med motiveringen att han "inte kände någon glädje att spela för tillfället"

Fyra timmar senare var Steen klar för Modo. Motstridiga besked om suget att fortsätta spela hockey alltså.

AIK har när övergången blev klar uttryckt sin frustration över att Steen  inte ”kört med öppna kort”, som bland annat Anders Gozzi säger till den här bloggen.

En intervju med Gozzi om vad som hände under onsdagen och torsdagen i ämnet hittar ni här nedan. Klicka på play så kommer det. HÄR finns för övrigt AIKs skrivna klargörande angående Steen.

 I slutet finns även några frågor om den insamling som ett supportergäng inom AIK hockey gör för att dra in – skriver de själva – 100 000 kronor för att AIK ska kunna skriva ett A-lagskontrakt med Nils Höglander som värvades till AIKs juniorverksamhet men som har fått spela A-lagshockey senaste månaderna.

Så snack om dessa två ämnen finns alltså här. När det gäller Modo och Steen…


Copyright ljud och arkivbild:  www.hockeymedmariehallman.se

… så säger Modo Hockeys tränare och sportchef Andreas Johansson bland annat så här till klubbens hemsida:

”En klok center som känner till klubben sedan tidigare och tydligt visat att han vill vara med på den resa vi vill genomföra”.

På vilket sätt Steen visat detta tydligt framgår inte och jag var och jobbade för TT i Gävle på Brynäs vs Örebro så jag har inte hunnit ringa Steen för egen intervju. MEN det har ju lokaltidningen i Örnsköldsvik – Allehanda.se gjort.

Till Allehanda säger Steen, som ansluter till sin nya klubb under fredagen, så här:
”Det gick fort, det känns bra att komma till Modo. Dels att man känner igen stället till viss del, det var ett tag sedan men det är inte ett helt nytt ställe man kommer till. ”
 På frågan varför han valt att bryta sitt kontrakt med AIK säger Steen så här till Allehanda.se:
”Vi hade match mot Västerås i måndags och sen på tisdagen fick jag beskedet att jag hade spelat för dåligt och att de skulle sätta mig på läktaren. Då kände jag att det kunde vara dags att hitta något nytt. Jag tycker att det ska bli roligt att spela och hoppas att det går bra för både mig och laget. ”
När AIK gick ut med nyheten skrev man att Steen angett bristande motivation som anledning till att man går skilda vägar och enligt AIK har Steen sagt att han "inte kände någon glädje att spela för tillfället".
Om just detta citat säger Oscar Steen så här till allehanda.se:
”Det är deras ord, jag känner mig väldigt motiverad till att spela hockey annars hade jag kunnat vara kvar där. Jag sa bara att det är ganska tydligt att jag kört fast och när de inte tyckte att jag var tillräckligt bra var det lika bra för både mig och AIK att komma någon annanstans.”
Oscar Steen hävdar även i intervjun att han visst kört med öppna kort och säger att ”I går (läs onsdag) hade jag ingen kontakt med Modo, så det är inget konstigt”.
Ord står med andra ord mot ord i den här historien. Är helt omöjligt för alla oss som inte var med på mötet att avgöra vem som har rätt och fel.
Det som dock båda sidor är eniga om är att Steen inte får spela för Modo mot AIK när lagen möts den tionde februari i Fjällräven Center i Örnsköldsvik.  



Inga kommentarer: