söndag 11 december 2016

Ljudvågen guld värd för Djurgården

 (Väggen. Så viktig ändå! FOTO Johan Sahlén)

Det här med extraspelaren på läktaren blir lätt en klyscha. Och i Djurgårdens fall har det faktiskt – tvärtemot vad man kan vänta sig - varit tufft många gånger att leverera när fansen sluter upp och gör det.

Men nu så. Mot Leksand – av alla lag. I en match där det hängde en ångestvåt filt över tabellen inför matchen för alla med någon slags DIF-sympatier. En match där DIF bara inte fick förlora mot Leksand under strecket – för då hade lagen bytt plats.


Och det vet nog alla som följt DIF hur det hade tagit fansen. Just där och då reste sig DIF och verkar – av siffrorna att döma – ha krossat Leksand – spelmässigt-  i de två sista perioderna. Så. Jäkla. Starkt.

Jag var i Gävle och skrev Brynäs-Färjestad för TT men jag hann se första perioden hemma och där kändes det inte alls som en säker match. Tvärtom.

Markus Ljungh gjorde visserligen 1-0 i boxplay – men Leksands Johan Porsberger kvitterade inom en halv minut. Oops. Det här blir svettigt för DIF tänkte jag.

Men den här extra spelaren lyfte DIF och sänkte LIF. Att Djurgården hade 16-0 i skott på mål – sexton vs noll!! I andra perioden är ju helt sjukt. Blev det total geleboll i skallen på Leksandsspelarna?

  (Bröderna Davidsson får klara sig utan varandra nu ett par veckor.  FOTO Johan Sahlén)

I Dalarnas tidning säger en junior att han inte alls stördes av trycket på läktaren. Men till Aftonbladet säger Oskar Lang att han hade svårt att hantera den massiva ljudvägg som DIF-fansen bjöd på:

”Det var ett jäkla tryck och det är klart att man blir påverkad. Jag försökte göra något bra av det, få energi men det var svårt”, säger Lang till Aftonbladet och konstaterar också att:

”Jag blev faktiskt mer påverkad än vad jag trodde jag skulle bli om jag ska vara ärlig. Jag brukar inte bli påverkad av trycket under bortamatcher men här var det i överkant. Det tar hårt när man hela tiden hör Djurgården, Djurgården, Djurgården. Det var inte energi-upplyftande direkt” säger Lang vidare till Aftonbladet.

Häftigt på sitt sätt.

XXXX

Apropå Ljunghs mål (jag har sett målkavalkaden i efterhand) men jäklar vilken sprutt det är på Peppe Lundh i förarbetet. Lundh flyger formligen fram längs vänsterkanten och har en sjujäkla acceleration. Har sett det där förr. Tycker Lundh borde få mer cred än han får. Ibland är han så snabb att lagkamraterna inte hänger med men  här fick Ljungh läge att smyga upp perfekt på högerkanten.

XXX
 (Lillebror Davidsson FOTO Johan Sahlén)

Jonathan Davidsson och brorsan Marcus. Vilken tur för DIF att det bara blev en och inte båda som får åka till JVM… ska bli galet kul att se Jonathan ta för sig i de sammanhangen även om han har stor nytta och glädje av brorsan här hemma. Hittar Montén bara en passande radarpartner så är det klubban i isen och ett sprakande spel som väntar även där tror jag.
Jonathan har sån skön energi i allt han gör, en sån energi som sprider sig. Han är en spelare som lyfter andra. Kan tänka mig honom ihop med… ja varför inte AIK:s Fredrik Karlström? Två radarsökande torpeder på mål.

XXX

(Alexander Urbom myser lite med Tellan efter slutsignal. FOTO Johan Sahlén)

Micke Tellqvist. Känns som han lyft lite extra igen. Kul.

XXX
 (Daniel Brodin tar för sig.  FOTO Johan Sahlén)

Ska man vara kritisk så är ju ett mål i väldig underkant när DIF har 16-0 i skott i andra. Och det är ju tyvärr Djurgårdens eviga akilleshäl denna säsong verkar det som. Effektiviteten. Måste finnas något sätt att träna på det. Kan ju vinna skotten med 100-0 utan att vinna matchen känns det som ibland… nä nu överdriver jag men ändå.

Vinner man skotten så brutalt i en period och dessutom med 35-12 sett över hela matchen så känns ju 3-1 i underkant men men, en vinst är en vinst och förmodligen enormt mentalt stärkande för såväl DIF-spelarna som supportrarna. Och förhoppningsvis något DIF kan bygga vidare på efter landslagsuppehållet.

För DIF väntar ju sexton dagars ledighet nu, nästa match spelas mot Skellefteå på Globen på annandag jul.

XXX

Till sist Jeff ”iskall” hela hösten gjorde sitt tredje mål för säsongen. Det har blivit två under november också men om det räcker för att spela klart kontraktet? Oklart. Jag utgår från att DIF gärna vill frigöra pengar för att få in en spelare med bättre sikte utöver Marcus Högström som ju är på väg in efter nyår.
Kanske finns det något att fynda i KHL eller SM-liiga lag som är borta från spetsstriderna i sina ligor, de brukar ju banta trupper i januari. Vi får se.



HÄR finns fler fina bilder av Johan Sahlén från matchen.

Inga kommentarer: