söndag 8 mars 2015

Jhonas i Dallas - straffvinst och uddamålstorsk

(Jhonas Enroth. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

En straffvinst på sju matcher. Jhonas Enroth har fått en tuff start i Dallas som kämpar för att nå ett wild card in i Stanley Cupspelet.

Den där straffvinsten kom i helgen, 4-3 mot Florida borta, inte helt oväntat då Jhonas verkligen älskar straffar och har vunnit de sex straffläggningar han varit inblandad i den här säsongen (fem för Buffalo, en för Dallas). 


Räknar man straff för straff så har Jhonas Enroth dessutom tagit 23 av de 24 straffar som lagts på honom totalt den här säsongen i Buffalo och nu Dallas.

Den här matchen (i torsdags) tog Jhonas straffarna som lades av Brandon Pirri och Vincent Trochek medan Nick Bjugstad sköt utanför. Noterbart är också att han bara spelade halva matchen, kom in efter 32,28 minuter då Kari Lehtonen som inlett matchen och släppt in tre mål byttes ut mot svensken.

Enroth tog de tio skott han fick på sig innan straffläggningen också och höll ju faktiskt nollan även om det inte räknas så statistiskt när man blivit inbytt.

Det är superfrustrerande med en målvakt som är så bra på straffar. Vi har kollat video och sett att endast en spelare av 24 gjort straffmål på honom. Det är tufft då, sa Floridas Nick Bjugstad efter matchen.

Jhonas Enroth själv fick frågan om det inte var svårt att hoppa in sådär och hålla nollan och sedan ta straffar men sa som han brukar…

– Allt blir vad du gör det till. Om du säger till dig själv att det kommer bli svårt så blir det svårt. Jag sa till mig själv att det kommer gå bra. Jag förbereder mig på ett bra sätt för alla matcher och kände mig rätt lugn när jag fick komma in.

Jhonas Enroth stod i mål i lördags också, då från start, mot Tampa borta. Men då blev det uddamålsförlust 4-5, tack vare bland andra Tre Kronor kollegorna Anton Stålman och Victor Hedman.

Enroth tog 23 av totalt 27 skott, sedan satte Tampa ett femte i tom kasse, när Dallas plockat sin målvakt.

Strålman och Hedman då? Ja Strålman gjorde 1-0 för Tampa 12.59 in i första i pp. Det enda pp-målet Jhonas släppte i den här matchen. 

Inför tredje stod det faktiskt 3-2 till Enroths Dallas men det han bara gå 3.40 av tredje så gjorde Tampas Alex Killorn 3-3 framspelat av … Hedman.

Hedman var sedan ”ofin” nog att göra 4-3 på Enroth också, 5.31 in i tredje och blev utsedd till third star i matchen.  19.36 kom sedan det där målet i tom kasse och Enroth tvingades räkna in sin femte förlust.

Så här långt i Dallas har han spelat sju matcher varav två har varit inhopp halvvägs in i matchen, räddningsprocenten totalt i klubben låg 8 mars på 87,3 och GAA på 3,35.

Det kan jämföras med Jhonas insats i Buffalo den här säsongen, före trejden i februari då så klart, där han hann med 37 matcher och på dessa hade totalt 90,3 i räddningsprocent och ett GAA på 3.27.

Dallas – som spelar i Western Conference - jagar nu som sagt ett av de wild cards som ger en plats i Stanley Cup. Det är antalet poäng som avgör, Minnesota och Winnipeg ligger just nu på de två platser som får SC-biljetten. Dallas låg 8 mars tio poäng bakom så det ser ju inte allt för ljust ut.

Jag har haft lite sms kontakt med Jhonas under säsongen. Han blev ”lite överraskad av trejden” och trodde han skulle bli trejdad först vid tradingdeadline, nu blev det ett par veckor före det.

Men hur det nu blev så sa han så här om att hamna i Dallas där han nu är:
– Det ska bli kul att spela i ett lag som jagar slutspel. Spelmässigt är det inte så stor skillnad (på Buffalo och Dallas).

Och på frågan om det nu blir stor skillnad i antalet matcher han får spela?
– Jag ska bara göra så gott jag kan i de matcher jag får så får vi se hur långt det räcker.

Typiskt Jhonas svar, han är ju ingen som hetsar upp sig på sånt han inte kan styra – bättre att försöka påverka sin situation genom bra spel och bra agerande inom laget. Det är så han är. Klokt om ni frågar mig.

Jhonas blir för övrigt unrestricted free agent när säsongen är slut och om det tycker han att:
– Det blir spännande!

Och det lär det bli för hans egen del. Oavsett om Dallas får det där wild cardet eller inte. Tidigare år har det varit ganska lugnt på kontraktsfronten, en framtid i Buffalo har setts som naturlig sedan kom den här trejden och en helt ny sits för svensken. Men sånt är ju inspirerande det med om man tar det som Jhonas, dvs på rätt sätt.

(FOTNOT: Ni som har följt den här bloggen sedan den startade vet att jag har följt Jhonas äventyr på andra sidan pölen varje säsong. Jag hade hoppats hinna skriva lika mycket den här säsongen som tidigare men det har varit knökigt att få tid till det. Jag hoppas jag hinner få med lite mer uppdateringar här under de matcher som Dallas har kvar och sedan så klart följa var han tar vägen.)




Inga kommentarer: