lördag 11 oktober 2014

Jhonas Enroth - jakten på förstaspaden del 1

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Jäpp. NHL-säsongen är igång och under den här rubriken kommer jag följa Jhonas Enroths öden och äventyr I jakten på första spaden så gott jag hinner. Så jäkla kul att följa en spelare år från år tycker jag, så here goes.

Bra spel av målvakten men förlust ändå. Känns det bekant? Så var det förra säsongen för Sabres och så inledde man den här säsongen också då det blev 1-3 förlust mot Columbus Blue jackets i första matchen.


Jhonas Enroth fick inleda säsongen med spel i premiären, första gången för hans del, och han visade direkt att här är det förstaspaden som gäller.

Jhonas tog 37 skott av 40 (vilket ger 92,5 i räddningsprocent) och höll tätt nästan halva matchen innan Jack Skille kunde göra 1-0

Så här säger Jhonas Enroth till klubbens hemsida om sitt agerande vid målet:
-Det var ett bra skott men jag måste kanske läsa det bättre. Han (Skille) är rightare och kom ner på vänstra sidan, då borde jag ha sett att han skulle skjuta men det är ett bra skott också.

Jhonas räddade som sagt 37 skott medan killen på andra sidan, Sergei Bobrovsky hade en klart lugnare kväll med 22 skott emot sig, av vilka han då räddade 21. Det där gav lite flashbacks till förra säsongen som var den sämsta i Sabres historia.

Det där vill så klart ingen i laget gå igenom igen och Enroth såg ändå positiva signaler i matchen trots förlusten – där förre Djurgårdsspelaren Alexander Wennberg var inblandad i tredje Columbusmålet och därmed fick en assist i sin första NHL-match i karriären.:
 -Jag tycker att vi spelade okej. Vi gjorde några misstag, gav dem lite många för enkla chanser men kämpade hårt, det gillar jag så kan vi fortsätta så, så kan det bli bra, säger Jhonas Enroth i klubbens intervju.
Här kan ni se hela intervjun


Nu väntar Chicago Blackhawks på lördagskvällen, natten mot söndag. Jag hittar ingen info om vem som ska stå men den som får spela har en tuff uppgift.  Chicago har för övrigt inte förlorat mot Sabres sedan säsongen 2009-2010 och har vunnit de fem senaste matcherna lagen emellan. En intressant utmaning.



  

Inga kommentarer: