onsdag 16 april 2014

"De har knutit näven och sagt att nu ska vi köra - det tilltalar mig"

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Så är han då äntligen presenterad, SSK:s nye tränare – som blev Janne Karlsson. Samme Karlsson som gjort succé i Växjö (elitserieavancemang) och nu senast hade en succésäsong med Karlskrona.

– Södertälje lät kul. Det känns verkligen som att de vill vara med och tampas om att gå upp i högsta serien, säger Karlsson till Bloggen.


Jag fick tag på honom nere i Spanien där han är på semester. Janne Karlsson hade ju egentligen en säsong kvar på sitt kontrakt med Karlskrona, en så kallad plus en säsong men valde att utnyttja sin out och lämna för nya äventyr:

– Jag har väl varit sugen att komma iväg ett tag. Egentligen har jag väntat på lite jobb utomlands men innan det var klart så bestämde jag mig för att lämna Karlskrona, så jag hade lite uppslag – och visste att jag kunde få andra jobb. Och Södertälje lät kul.  Det känns verkligen som att de vill vara med och tampas om att gå upp i högsta serien.

Fansen har gjort en imponerande ”mobilisering” som kampanjen kallas och på några dagar samlat in nästan en miljon som förstärkning till budgeten för kommande. Men även om Karlsson talar uppskattande om den så var det inte just den som avgjorde, det var mer totalkänslan av att vilja kämpa som gjorde det:

– Jag har bara hört lite om det där när jag har pratat med SSK, jag har inte följt det själv så, men det känns som att de (SSK o fansen) har knutit näven och sagt att nu ska vi köra - det tilltalar mig lite grann.

SSK har (enligt LT) tio spelare under kontrakt: målvakten Sebastian Idoff (förlängde i mars), backarna Peter Nolander (förlängde nyligen) och Adam Hansen samt forwards Fredric Andersson (har en out) David Pastrnak (har en out för NHL), Jesper Thörnberg (har out), Jesper Frödén, Jonas Engström (har out), Jacob Dahlström och Lucas Carlsson.

Arbetet med att fylla de tomma platserna pågår för fullt och nu är även Janne Karlsson med på det tåget:

– Jag har varit det nu de senaste dagarna, då vi har pratat om det så det är klart att jag är med på det men så är det väl nästan i dagens hockey. Det har blivit att man inte har kvar så stora trupper, nästan alla börjar på nytt blad. De har några egna spelare men jag tror nog vi hittar nya spelare…

Är det några i förra säsongens upplaga av SSK som du krävt att SSK ska satsa på?
– Nja, inte på det sättet. Det finns väl alltid några spelare kvar i truppen, man byter ju inte ut alla. Det finns ett gäng bra spelare där.

Du får ju lägre budget att arbeta med nu än i Karlskrona?
– Nej, nej, nej.

Inte?
– Nej, så är det inte. Sedan är det ju ett… det finns inget som säger att det blir bättre bara för att man får en bättre budget. Det gäller ju framför allt att hitta rätt spelare. I Karlskrona var det väl tvärtom. Det var alltid prat om att han hade pengar på banken, sedan låg man plötsligt fyra miljoner back. Då är det inte så lätt och inte så kul.

Tar du med dig några spelare från Karlskrona?
– Hm. Nej det tror jag inte men det är inget jag skulle säga nu heller om det skulle bli så…

Men du är med nu och väljer spelare?
– Ja, jag är med i en sportgrupp så jag kommer vara involverad i värvningen av alla spelare.

När det gäller hockeyns som ska spelas så är konceptet fartfylld hockey med press. Men vem vill inte spela så nu för tiden?
– Alltså, jag är väl ganska enkel och är uppväxt med en fartfylld hockey. Men sedan är det som du säger att alla vill spela så och jag kan inte gå in på alla detaljer där som jag jobbar med nu men det får visa sig. Det gäller ju att vi hittar rätt spelare också. SSK har en tydlig målsättning att man ska gå upp och det är en tuff utmaning men det är det som är kul också.

För de SSK:are som inte har koll på dig som person och tränare då? Beskriv dig själv.
– Jag är nog ganska lugn. Om spelet funkar och allt flyter på då behöver jag inte säga någonting, den enda gång man behöver göra något är om det inte funkar.

Ha, ha men hörru. Du är känd för hetlevrad, det har vi pratat om förr du och jag även om jag vet att du inte gillar den bilden…?
– Ja ja är lugn… (he, he)


Janne Karlsson kommer hem till Sverige nästa vecka. Till dess får han jobba på distans samtidigt som sportchefen Per Nygårds drar i en massa trådar här hemma. Första träningen med laget är planerad till torsdag i kommande vecka.

9 kommentarer:

Bigge sa...

Tack för intervjun, Marie! Mycket uppskattat, du levererar som alltid :)

Anonym sa...

Haha. Man gick runt den känsliga frågan varför Janne inte fick vara kvar i Karlskrona

Mackan sa...

Anonym: Är du född i farstun eller?

Anonym sa...

Undra om inte Jannes egna dåliga affär överglänser KHKs med råge...
Lycka till Janne med dina nya jaktmarker... Försök hålla klubban i rätt bås nu

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marie Hallman sa...

Bigge: Tack själv för att du läser :)

Anonym: Han tar över SSK så det kändes inte som prio ett att fråga mer än hur det var med outs och liknande.

Marie Hallman sa...

anonym två: Skvaller av den sorten får stå för dig, det är inget jag står bakom.

Peter sa...

Kan inte du ta och kolla läget med Nygårds? Hemsidan har en koll med honom i bland men dessa är alldeles för tillrättalagda och ger oftast ingenting. Kolla gärna ryktena kring Laatikainen, Amner, Pavlin, Soares och Beck. Tack på förhand.

Peter

Marie Hallman sa...

Peter: Jag har lagt det här med sillyseason jakt lite åt sidan. Det är ändå ingen som talar sanning känns det som, plus att det tar en jäkla massa tid för att få ihop lite info och det funkar inte i längden.

Jag är rädd för att han säger samma svammell till mig som till hemsidan!