onsdag 26 februari 2014

Silly season SSK: Uthyrning och förlängningar

(SSK hyr ut sin lagkapten till LHC för de resterande matcherna av säsongen. Han har plus ett på kontraktet, dvs om han fortsätter i Sportklubben en säsong till eller inte ska diskuteras. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Det är högtryck på silly seasonfronten och SSK bidrog till ett gäng händelser under onsdagen då man både lånade ut men också förlängde kontrakt med ett gäng spelare.

Så här ser torsdagens kontraktshändelser ut:


Forwarden Fredric Andersson – hyrs ut till Linköping säsongen ut. Har kontrakt med SSK även nästa år men med en out. Eller som Fredric sa till bloggen i måndags, han har plus ett på kontraktet som kan sägas upp av båda parter. Hur det blir med det återstår att se. Han sa ju i måndags även att han gärna stannar så det är något som ska funderas kring om jag förstod rätt.

**

Målvakten Sebastian Idoff – hyrs ut till Linköping säsongen ut. Hade utgående kontrakt men har förlängt detta även för kommade säsong 2014/2015.

Så här kommenterar Idoff förlängningen i det pressmeddelande som skickats ut:
”Det känns jäkligt kul att vara kvar i SSK ett år till. Jag känner att klubben, laget och jag själv har en stor revansch att kriga om och det vill jag vara med på. Det blir mitt fjärde år och jag känner mig hemma i SSK och vet att jag kommer få stå en hel del matcher och det är givetvis viktigt för mig. En stor del till att jag vill vara kvar är också för den uppskattning jag fått av alla fans. Det betyder väldigt mycket för mig som person. 

**

Backen Johan Jonsson – Hyrs ut till Västerås resten av säsongen. Han kommer dock inte att spela mot Sportklubben när lagen möts på fredag. SSK öppnar även för att han kommer tillbaka till Södertälje. Sportchefen Per Nygårds säger till LT att : Vi har resonerat och kommer resonera mer med hans agent senare. Han är inte avskriven från våra planer”

**

Forwarden Phil Desimone  - lämnar SSK och går till Björklöven där han skrivit nytt kontrakt, för kommande säsong. Ett kontrakt som dock kan brytas av båda parter.

**

Forwarden Lucas Carlsson. 19 åringen har redan fått testa på spel i A-laget, nu skriver klubben ett två årskontrakt med Carlsson.

Detta kommenteras i ett pressmeddelande så här av Per Nygårds:
 - Lucas är en ung, modern hockeyspelare med hög frekvens på benen. Han är duktig på att orientera sig i tät trafik och komma ur sådana situationer med pucken under kontroll. Det ska bli otroligt spännande att se hans utveckling de nästkommande två säsongerna. 

Och av Lucas själv:

- Först och främst känns det riktigt kul och något jag strävat efter hela tiden. Nu när jag fått ett kontrakt med A-laget vill jag vara med och hjälpa SSK till SHL. Inför säsongen hade jag hoppats på att få spela ett par matchen i A-laget, nu har det blivit många fler än så och det har varit enormt roligt med det förtroende jag fått av tränarna. Nu är det upp till mig att träna hårt och lägga lite mer tid på gymmet. Ser verkligen fram mot nästa säsong redan nu!

**

Forwarden Jacob Dahlström – hade utgående kontrakt med SSK men förlänger nu sitt kontrakt med en säsong till, dvs säsongen 2014/2015 och kommer då göra sin tredje säsongen i Sportklubben.

Så här kommenterar Per Nygårds i ett pressmeddelande:
- Med Dahla i truppen kommer vi ha en explosiv ung spelare som är väldigt hängiven och lagorienterad. Hans fart och kraft hoppas vi ska kunna bli ännu mer utslagsgivande så att han kan få in ännu mer effektivitet i sitt anfallsspel.

Jacob kommenterar själv förlängningen på hemsidan med orden:
- Otroligt kul att vara kvar i Södertälje Sportklubb eftersom jag trivs med klubben och i staden. Vi lämnar säsongen som gått bakom oss, den var en riktigt stor besvikelse och just därför känns det också extra kul att stanna kvar för att ta en riktig revansch. Personligen så kommer jag arbeta vidare med att växa in i rollen jag fått som powerforward. Fortsätta utvecklas som jag själv tycker att jag gjort under året och bli ännu smartare, starkare och mer explosiv på isen.

**

SSK sparar – enligt klubbdirektören Maria Andark – stora pengar på utlåningarna. Till LT säger hon att det rör sig om ”hundratusentals kronor”.

De spelare som lånas ut ersätts, som bloggen kunde berätta i måndags, med juniorspelare i de två matcher som nu återstår (samt i den match som spelades under onsdagen).

Två spelare som SSK garanterat vill bli av med är ju Jason Gregoire och Jake Marto. Jag trodde nog att Gregoire skulle försvinna som en avlöning, där finns ju målkvaliteter och en äregirighet som gör att han garanterat skulle få in några mål om han fick chansen att visa upp sig i säg ett SHL-lag.

Marto är det väl inte lika mycket hugg efter men man ska aldrig säga aldrig. Två tunga kontrakt är det i alla fall när det nu är pengar som ska in.

Men än finns tid, transferdeadline är torsdag 23.59.

**
SSK kablade i dag även ut nyheten att man startar en rekryteringsgrupp. Jag kan ha fel nu men har man inte redan haft en sån grupp? Hela den här säsongen? Har för mig att det tillsattes något liknande men möjligen under ett annat namn för att Nygårds skulle få hjälp med scouting och värvningsarbetet. Det gick ju uppenbarligen sådär så förhoppningsvis blir det här ett steg framåt. 

Hela upplägget, tänket, strategin måste läggas om. Lånecirkus in och ut funkar inte vanliga säsonger då inga NHL-spelare finns att låna in. Det torde vara bevisat nu.




Inga kommentarer: