fredag 28 februari 2014

"Han kan spela på alla positioner i stort sett"

(Micke Nylander börjar få upp matchtempot och berättar lite om Aliu. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Akim Aliu är ett nytt namn för de flesta, så även för spelarna i AIK. Men AIK-forwarden Micke Nylander har lite extra koll på honom i alla fall och hjälpte AIK när klubben kollade upp sitt nyförvärv:

– Jag känner honom genom en gemensam vän i Toronto. Han är stark i närkamperna, en bra skridskoåkare och har ett bra skott. Han är en allround player och kan spela på alla positioner i stort sett, säger Nylander.
Och fyller i med några bra egenskaper till:

– Han har spelat både back, forward och power forward. Han är en stor spelare med skills och bra fysiskt spel så får han ihop sina grejer så kommer han tillföra mycket till laget, absolut.

Vad blir det viktigaste han kommer bidra med här i AIK?
– Nä men nu har vi tagit in en del spelare, då blir det konkurrens och alla måste vara uppe på tårna och spela bra och jag tror han kan hamna i vilken formation som helst.

Du ska ta ansvar för att få in honom i laget och spelet står det på AIK hockeys hemsida?
– Ja så är det för när man letar spelare så försöker man ju hjälpas åt och hitta bra killar. Och hittar man ett bra namn så hjälps man åt att hitta historik om den spelaren. Så på så sätt har det varit. AIK har fått nys om honom. De har pratat lite med mig med honom sedan har jag mina kontakter i USA. Och jag tror det blir bra. För han är väldigt motiverad att komma hit och spela till sig en plats för kommande säsong. Det är en grym spelare över hela banan, så det blir kul för mig också att se honom.

Spela till sig en plats sa du, menar du i SHL kommande säsong då eller?
– Ja, SHL, precis. Han vill komma in här. Det är en bra kille, han vill spela här i Europa. Nu är han ju amerikan och har inte varit här förr även om hans mamma är från Ukraina, så har han varit i Ryssland men inte just HÄR, säger Micke Nylander.

Matchen mot Skellefteå var den fjärde för honom med AIK sedan återkomsten i SHL. Den här gången blev det 15.47 i istid och en assist - hans första i AIK sedan återkomsten. Och det har varit fyra matcher av invänjning:

– Jag hade inte spelat sedan i december så det var självklart lite tufft först men nu börjar jag komma ifatt. Jag behövde de här matcherna i benen för att komma in i det mer och mer. Nu hänger jag med mer och mer i spelet så som man gör när man varit borta från hockeyn men jobbar sig tillbaka så nu känns det bättre.

Hur trivs du i SHL?
– Det är jättekul! Sedan är det en tuff situation som laget är i (med kommande spel i Kvalserien) men samtidigt så måste vi blicka framåt och se till att vi som lag klarar av det här.

Vad vill du bidra med själv i kvalserien?
– Allt! Allt som behövs och som jag har gjort tidigare. Jag är samma spelare som jag har varit förr och jag försöker ge det jag kan. När det är händelser där ute på isen där jag har erfarenhet så försöker jag komma med tips och råd. Jag har varit med om liknande situationer förr så jag försöker ta med och bidra med den erfarenheten.

I kvalserien kan det ju vara bra att du har spelat i HockeyAllsvenskan också och har koll på de lagen som kommer därifrån?

– Ja precis, absolut. Jag har ju varit där både förra året och i år, sedan har väl de förändrat lite i sina lag och i sitt spel också så det kanske inte är samma spel som de hade i början av säsongen men jag tror det kan hjälpa att jag har spela där. Förhoppningsvis så kan jag bidra med den erfarenheten också.

Inga kommentarer: