lördag 5 oktober 2013

"Skitskönt! Vi behövde det här"

(Markus Ljungh avgjorde mot Löven. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Tredje raka segern och åtta pinnar av nio möjliga. Men Djurgårdens segerskytt Markus Ljungh är ändå inte helt nöjd med sin egen insats mot Löven.

– Eller det var väl helt okej och vi skapar lite i första – då fick vi lite långa anfall. Men i andra perioden… det vart för dåligt i försvarszon, för petigt och vi gick bort oss alldeles för mycket, säger Ljungh och fortsätter:


– Vi tittar för mycket puck. Det måste vi bättra till nästa match. Men sedan var det en riktig krigarperiod, i sista. Det var fan bara krig som gällde – även om de får in två baljor så det blir lite passivt (av DIF).

Djurgårdens match blev till stora delar en repris av senaste hemmamatchen mot Timrå som spelades i tisdags. Man dominerade första, drog med två fina mål ifrån till 2-0 och lyckades i andra perioden öka på till 3-0. Men. I tredje såg det jobbigt ut, oklart varför.

Började ni känna att shit nu blir det en repris på Timrå när det blev 3-1 och 3-2?
– Jag kan tänka mig att folk tänker så men så får inte vi i laget tänka. Men våra andraperioder har inte varit bra hittills.

Jag tycker andra var okej ändå, men i tredje började man verkligen känna att oj vad händer?
– Ja, det smittar väl av sig. Men skönt som f… ah he, he det var skitskönt att vinna idag, och på tre poäng, säger Markus Ljungh och fyrar av ett leende av den bredare sorten.

Målet mot Björklöven var hans tredje och Ljungh har redan nu ett mål mer än de två han gjorde totalt förra året.

– Ja det är ju sjukt! Nä men det känns bra. Jag får förtroende av tränarna och trivs jättebra med Dustin (Johner) och Steve (Saviano). Det funkar bra där ute.

Borde du ta för dig mer därute då?
– Ja alltså… nä men jag borde skjuta mer. Det håller jag med om. Jag tror jag har skjutit nio skott på sju matcher. Jag tycker själv att jag har ett hyfsat skott så den biten kan bli bättre.

Är det lätt att bli lite passiv med skotten när man har två så duktiga skyttar som Saviano och Johner med sig i kedjan?
– Ja, det blir att man letar lite istället för att ta… det där halva läget som man får och slänga puckar på kassen. Man behöver ju inte alltid skjuta för att göra mål utan man kan även skjuta för att få returer som de slår in. Så det är en sak jag vill och ska jobba med, att ta mer avslut.


(FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Halvvägs in i andra gick ett sus av oro genom läktarna på Hovet. Det var då Marcus Sörensen gick omkull i en närkamp med Per Hållberg och åkte med axeln före in i sargen. Djurgårdsforwarden klev direkt av isen och Djurgården tvingades börja möblera om i kedjorna vilket verkade störa DIF.

– Alltså det ska inte påverka! Marcus är en jätteduktig spelare men det ska inte påverka laget, absolut inte. Men jag tycker mest det är att vi börjar slarva där. Vi är inte aggressiva i vårt spel och tar undan och såna saker så, nej. Vi är inga aggressiva alls i försvarszon, vi gav jobbet till dem. Alltså vi vågade inte göra jobbet själv utan gav bort det till någon annan, tycker jag.

Det är lite som det var mot Timrå?
– Det sa Jihde (i andra periodpausintervjun) också när jag summerade andra, att det är samma sak som ni hade synpunkter på mot Timrå, så det är såna saker vi måste ändra på.

Men varför blir det nästan en repris?
– Bra fråga. Det skulle jag också vilja ha svar på. Men det gäller att vi har tålamod i vårt spel och gör det vi ska göra. Vi kan inte tumma på någonting. Vi kan inte gå 90 procent utan vi måste vara hundraprocentiga. Så är det bara, i alla lägen, säger Markus Ljungh.

Nu gjorde ju han 3-0 en kort stund efter att Hållberg satt sig på utvisningsbänken för den fasthållning som kom samtidigt som Sörensen brakade in i sargen. 3-0-målet kom liksom dagens två första DIF-mål i pp och faktum är att Djurgården nu gjort de sju senaste målen på rad i just power play.’

– Skitskönt! Det var verkligen jätteskönt, säger Ljungh glatt.

Kändes det som en payback på Hållberg och Löven?
– Nä, det tycker jag inte. Det var bara jäkligt skönt att hänga dit den.

Ditt mål var erat sjunde mål i pp i rad. Vad är det som gör att erat power play är så bra?
– Det är väl att vi har två bra power play-uppställningar. Det är viktigt vi är med där och vinner andrapuckar och så. Det är där lägena uppstår, när man verkligen hjälper varandra och supportar. För blir det en tekning så blir det oftast ganska stressigt från början. Men har man ett pass man kan lägga så blir det här lugnet och det tror jag är jätteviktigt. Och det känns som vi har det i båda uppställningarna.

Boxplay var också bra nu?
– Ja Adam gjorde det bra och boxplay var jättebra i dag. Det har väl varit sådär och var väl, hm, ja lite sådär i förra matchen (mot BIK Karlskoga)

Och det var väl ännu mer sådär?! Mot Timrå?
– Ja, det stämmer.

Vad har ni ändrat där då?
– Äh jag vet inte, men vi vill väl vara som i fem mot fem spelet, vi vill väl vara lite aggressiva där också. Så vi har inte ändrat någonting.

Det funkar bara bättre?
– ja Precis.

Björklöven ångade dock på och fick in både en och två reduceringar i tredje. Samt pressade på helt vilt och var rejält nära 3-3 i slutminuterna. 

Hur många gånger tittar du på klockan efter att Björklöven hade tagit ut målvakten?
En gång bara! När jag passade Mattias (Guter) på slutet där så han blev fri med tom bur. Han sköt men hade syra på grillorna och var trött helt enkelt så pucken gick utanför men om man summerar matchen så var det riktigt skönt med tre poäng. Vi behövde det här.




Inga kommentarer: