måndag 23 september 2013

"Vi måste fortsätta vara stora och fortsätta åka skridskor"

(Patrick Blomdahl. FOTO WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMANS.SE)

När Mattias Janmark gjorde 2-1 med ett fantastiskt solomål såg AIK starka ut.  Men självförtroendet är inte på topp och i tredje la Gnaget sig på försvar. Det funkar sällan i hockey. Och det funkade inte mot Linköping som kvitterade och sedan vann på straffar.

– Vi backar hem för mycket. Det är precis som att vi vill spela klart matchen men vi gör det på fel sätt, konstaterar lagkaptenen Patric Blomdahl.


Och fortsätter:

– Jag tycker att vi gör en hyfsat stabil match. Vi har ett bra läge att vinna den här matchen. Absolut. Det känns så när vi går in till tredje och det känns som att vi startar upp tredje hyfsat men sedan är det som att vi inte vågar spela klart matchen utan vi blir lite passiva och de får komma in i matchen igen. Vi måste fortsätta spela klart matchen och agera där ute. Inte åka runt och vänta på att det ska ta slut.

(AIK backade hem - lite för mycket visade det sig.  FOTO WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMANS.SE)

I hemmapremiären mot HV71 såg AIK starka ut även om man tappade en poäng. Sedan dess har man inkasserat två förluster, 1-3 mot Modo borta och 1-5 mot Skellefteå borta. Och just mot Skellefteå var det tappat humör och fel fokus som ställde till det. Det var AIK uppmärksamma på inför matchen mot LHC:

– Det var tio minuter i andra (mot Skellefteå) där jättemycket händer, vi får domslut emot oss och så. Men i de andra två perioderna var det jämt och det tog vi med oss (till LHC-matchen). Det är små dippar i matcherna som gör att vi inte knyter ihop säcken både då och nu.

Men ni höll er klart lugnare nu, trots ett och annat domslut som gick att diskutera?
– Ja, det gjorde vi eftersom vi kanske la lite för mycket energi på domarna och domsluten mot Skellefteå vilket gjorde att vi gick ner i humöret och blev passiva i andra där för att vi var arga på domslut – så det där måste vi lära oss att kanalisera på rätt sätt och få ur oss det på isen, på rätt sätt. Så här kommer det vara hela tiden så vi får bli bättre och bättre på det.

(FOTO WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMANS.SE)

Är det bita sig i läppen som gäller?
Ja precis det är bara knyta näven i fickan och gå ut och ta den energin och visa på rätt sätt istället.

Och precis det gjorde AIK när Patric Blomdahl åkte på en två för slashing halvvägs in i andra. Han bet ihop, satte sig på utvisningsbänken och fick där se Mattias Janmarks drömmål till 2-1.

– Men vi måste tänka på det här med klubborna (regeln om slag mot klubban under handskhöjd) vi med och jag var lite för het där. Det straffade sig men nu gjorde Janis mål där istället…

Skönt att sitta där för en gångs skull kanske och se Janmark göra ett sånt mål?
– Absolut! Men i en annan match kan det gå åt andra hållet så vi får vara noggrannare.

Vad säger du om Janmarks mål?
– Det är fantastiskt. Jag tycker bara han blir bättre och bättre, det är riktigt kul att se. Man njuter ju. Det är kul att se en så ung spelare ta för sig på isen.

(FOTO WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMANS.SE)

Du hade ett friläge också, halvvägs in i tredje, där du är helt ren med målvakten men pucken ser ut att gå över?
– Ja jag ska egentligen skjuta – jag har ett bra skott – men får för mig att jag ska dra en… lägga en backhand som jag missar lite. Får jag till ett bra avslut på backhand där så är det mål liksom, jag har en bra lucka men jag missar den. Jag vet inte om pucken studsade eller varför men jag missar den, säger Blomdahl med en suck.

Men allt är inte depp, det finns saker att ta med sig och bygga på efter de här fyra matcherna.

– Vi kanske kunde ha haft mer poäng men det finns mycket positivt som vi jobbar med också. Och det känns faktiskt bra inför framtiden – vi måste bara bli bättre på vissa grejer under korta perioder i matcherna – som i den här matchen till exempel. Hade vi fortsatt spela och ha kommandot hela matchen istället för att backa hem, då hade vi knutit ihop det här och vunnit.

Hur gör man för att få alla med på tåget?
– Vi får inte backa hem! Vi måste fortsätta vara stora och fortsätta åka skridskor. Nu är vi rädda för att förlora, vi måste bara fortsätta trumma på och känna att det här, det vinner vi. Och jag tycker vi har bra anfalls och försvarsspel. Det finns mycket att ta av. Sedan finns det några svackor i matcherna där vi dippar lite och då kanske vi blir passiva men vi ska fortsätta åka mycket skridskor, det är vi bra på, och agera och ta för oss mer.  


Inga kommentarer: