torsdag 19 september 2013

"Min fru köpte mig på auktion – för mina egna pengar"

(Nygifta paret Nick och Samantha Angell. FOTO PRIVAT)

Tre segrar, inte ett enda insläppt mål. Karlskrona har fått en kanonstart på säsongen. KHK-backen Nick Angell har dessutom fått extra guldkant på sin säsongsstart.

Efter 6-0 segern i premiärmatchen uppe i Haparanda mot Asplöven drog Angell på bröllop. Sitt eget, i Minneapolis! Det blev en minst sagt hektiskt helg:


– Det var den bästa helgen i mitt liv, det var det faktiskt, säger Angell till Visat.

Han bidrog med bra spel och två assist mot Asplöven. Sedan blev det ett race mot klockan. När resten av laget skulle hem, skulle ju han till den väntande bruden Samantha på andra sidan jordklotet.

 (Bröllopsvals. FOTO PRIVAT)
– Jag var i Asplöven åkte buss till Luleå, stannade över natten, vaknade ganska tidigt, flög Luleå till Stockholm, flög från Stockholm till Amsterdam, flög från Amsterdam till Minneapolis. På fredagen hade vi rehearseldinner, på lördag var det bröllop, sedan åkte jag och Sam tillbaka på söndag, landade måndag. På tisdag var det träning och på onsdag match, berättar Angel för Viasat.

  (Nygifta! FOTO PRIVAT)

Vilken helg! Blev du inte lite sego dego i huvet?
– Ja men jag stannade på svensk tid i huvudet hela tiden så det gick bra, ha, ha.

Inte blev det sämre av att lagkamraterna fixade en 4-0 seger mot Rögle hemma när du var borta?
– Ja de gjorde ett kanonbra jobb! Jag är riktigt stolt över killarna. Jag var in och tittade på swehockey.se också under söndagen så jag hade koll…

 (FOTO PRIVAT)

När det gäller bröllopet så var det nyblivna hustrun Samantha som hade koll. Sam är faktiskt också hockeyspelare, har spelat sedan hon var sex år och ska nu spela med Karlskronas damlag. Och med den bakgrunden är det inte så konstigt att hon tog den spännande helgen med ro.

– Äh jag visste att han skulle klara det och jag hade ju klänningen på plats i Minneapolis och allt var klart så, nä det var ingen större stress, säger Samantha Angell till Viasat.


 (FOTO PRIVAT)

Var du inte rädd att Nick skulle fastna någonstans på vägen med alla flygbyten.
– Jo! Verkligen, man vet ju aldrig! Säger Sam med ett skratt.
– Jag var aldrig nervös men hon var nervös för oss båda, fyller den nygifte Karlskronabacken i.

Nick, som bara hade kontantkort i mobilen kunde inte ringa och säga hur det gick med flygen men paret kom överens om att kom det inget samtal så funkade resan som planerat. Värre var det med en annan sak. Sam var lite orolig att Nick skulle ha slagit ut tänder och ha fått blåmärken över hela ansiktet i premiären men det var lugnt på den fronten också.

 – Jag ringde till och med upp efter matchen, innan jag började resan och berättade att jag har kvar alla mina tänder, ha, ha.

 (KHK fanns givetvis med på bröllopet också, även om skalbaggen skrämde livet ur brudnäbben. FOTO PRIVAT)

Paret träffades föresten på ett minst sagt ovanligt sätt för ett och ett halvt år sedan. Nick, som spelade i Berlin, var hemma i Minnesota på en kort visit där det bland annat ingick en välgörenhetsmiddag. Middagen innehöll även en ”Bachelorauktion”, alltså en slags ungkarlsauktion där gästerna fick ”köpa” en date för pengar som gick till välgörenhet.

  (FOTO PRIVAT)

Damen som var på väg att vinna budgivningen om Nick Angell föll honom inte alls i smaken.

– Så jag gick fram till den snygga tjejen som stod vid baren, gav henne min plånbok och bad henne bjuda in mig. Det gjorde hon. Vi brukar skoja om det där, att min fru köpte mig på auktion – för mina egna pengar, berättar Angell med ett skratt för Viasat hockey.

Nick Angell åkte sedan tillbaka till Berlin, höll kontakt med Samantha till han kom hem och resten är historia. Nu är de gifta och tillbaka i Karlskrona. Men Angell minns bröllopet med stor glädje.

 
 (Klänningen - och bruden - som tog andan ur Nick Angell. FOTO PRIVAT)

 Hennes klänning… den var så otroligt vacker. Sam började gråta när hon såg hur tagen jag var och jag var fascinerad för det var så otroligt fint. Jag tänkte bara på hennes klänning, den var så fin, alla hennes kompisar började gråta också… så den dagen var det ingen hockey i huvudet, säger annars hockeytokiga Angell till Viasat.

Men varför la du bröllopet så här års, i början av säsongen?
– För att jag ju inte hade planerat att komma tillbaka till hockeyn! Jag skulle ju vara börsmäklare och sitta på ett kontor och Sam ville ha ett höstbröllop. Vi började planera det för ett år sedan och då hade jag ingen aning om att jag skulle göra comeback i hockeyn och dessutom var här, i Karlskrona. Men så där blir det inte som jag trodde, det blev lite andra planer. Sånt är livet.

  (På väg från Köpenhamn till Karlskrona. Trötta men glada. FOTO PRIVAT)

Och just det här med att lämna börsmäklarlivet och komma tillbaka med hockeyn kan ni se ett inslag om här. I inslaget berättar Nick bland annat om varför han nobbade KHL och valde Karlskrona framför feta KHL-anbud och varför han längtade tillbaka till hockeyn att han la den inledda börsmäklarkarriären åt sidan.



Samantha har föresten en kul blogg. Den hittar ni här:

Inga kommentarer: