onsdag 14 augusti 2013

Jason Gregoire "Jag var nervös!"

(Jason Gregoire. FOTO WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Bara ett mål på de sex första perioderna. Men i match tre rasslade det till – rejält.  Fredric Andersson öppnade målskyttet i slutet av första och sedan var det som att fördämningarna brast.

Mest sugen på att göra mål- Jason Gregoire som slog till med hattrick – varav två mål på straffar – i sin blott andra SSK-match i karriären.


– Ja det (två straffmål) ser man inte så ofta! Så det var bra men ännu bättre var ju att vi tog första segern (på försäsongen) och att vi gjorde en massa bra saker i dag. Framför allt tredje perioden var riktigt bra – vi såg till att de´(Leksand) inte kunde göra några mål och gå i fatt. Så det var riktigt bra seger för oss, säger Jason Gregoire.

SSK har, trots jobbiga 1-4 mot Linköping och än tuffare 0-3 mot Västerås  hängt med bra i de andra matcherna. Mot SHL-nykomlingen Leksand var det SSK som kopplade greppet tidigt om första perioden och pressade på för mål.

Och till slut kom den, Fredric Anderssons propplösare – där ett annat nyförvärv – Jake Marto spelade fram och fick assist.

– När vi väl hade fått det där första målet och liksom fått igång målskyttet så, fick vi mer självförtroende och började spela bättre också. Vi behövde en sån här match – nu vet vi ju att det är försäsong och det finns mycket att jobba på – men såna här matcher hjälper till att höja självförtroendet och det behövde vi, säger Gregoire.

(FOTO WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Kanadensaren öppnade sitt målskytte 2.51 in i andra när en Leksandsspelare drällde med pucken vid egen tekningscirkel. Gregoire snappade upp pucken, bröt in framför Leksandsmålet och skickade pucken stolpe och in. Samt visade både spelsinne och riktigt fina handleder.

31 sekunder efter det kom straff nummer ett. Den satte Gregoire efter ett antal kroppsvickningar och dragningar mellan benen på Joel Gistedt.

– Ha, ha, ja… jag var nervös!  Det var första gången på ett bra tag som jag har fått lägga en straff men jag ville mest bara ha kul och jobba upp självförtroendet lite och så en öppning och lade pucken där. Jag försökte dra pucken lite några gånger och ibland går det, ibland inte, men jag hade tur den här gången att det funkade.

Det såg ut som du ville lura ner honom och sedan lura i honom att du skulle skjuta högt? Men sedan la du pucken mellan benen?
– Ja det går ju så fort det. I första momentet tänkte jag försöka göra en skottfint och få ner honom, tvinga honom att agera först mot mig och kanske få honom att öppna femte hålet och jag kollade mest bara var finns det någon plats ledig, hade tur att det dök upp en lucka där, sköt och såg att den gick in, säger Jason Gregoire.

Drygt tolv minuter senare kom straff nummer två. Den här gången utan finlir dock. Lite mer pang på rödbetan.

– Där tänkte jag bara kör rakt på och skjut. För jag ville inte komplicera det hela utan bara lägga en enkel straff. Jag fintade och höll på vid första straffen – det funkade då, så vid den andra ville jag bara dra iväg ett skott och hade tur igen att det fanns en lucka där den kunde gå in.

– Försökte du få Leksandsmålvakten att tro på en repris av din första straff?
Ja jag försökte åka på lite liknande sätt så att han skulle tro att jag var på väg att göra samma sak men hockey är ett snabbt spel som kräver snabba beslut och återigen, jag såg en lucka där uppe den gången och då var det bara sätta pucken där. Det funkade, det var bra.

(FOTO WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Straffarna fick SSK då Jason Gregoire visade upp fin skridskoåkning och en vilja att gå rakt på mål. Detta tvingade i sin tur hans bevakning att dra ner honom:

– Ja, jag hade frilägen båda gångerna och där lyckades de stoppa mig men jag fick ju ge igenom genom båda straffarna… säger Jason Gregoire med ett brett leende och fortsätter:

– Jag tror vi har fem träningsmatcher kvar nu så kan vi fortsätta spela så här och fortsätta bygga på det här spelet så ser det bra ut inför serien,

Har du lagt två straffar i en och samma match förr?
– Nej, jag har definitivit aldrig lagt och gjort mål på två straffar i en och samma match. Jag tror inte att jag har sett två straffar läggas i en match överhuvudtaget. Och än mindre av samma spelare. Men det var något nytt, det är min andra träningsmatch med SSK, så för mig handlar det fortfarande om att lära mig spelet här (på stor rink) och att ha kul när jag gör det. Det är ett skönt gäng grabbar i omklädningsrummet som stöttar mig bra och hjälper till trots att jag knappt kan svenska – eller jag kan ju inte svenska alls – men de finns där ändå och vi har kul ihop. Det är bra att ha lite andra nordamerikaner i laget också, hela gruppen har kul ihop.

Att domarna blåste som om de hade en orkan inombords som måste ut får man leva med. Och Jason Gregoire vill plussa för domarna efteråt. De gjorde bara det som de sagt att de skulle göra.

– Ja vi har haft ett möte med domarna där de berättade vilka grejer de kommer att ta för och inte och nu är det försäsong men jag tycker de var konsistenta och tog för det som de har sagt. Det var lika för båda lagen också, en hakning var en hakning, matchen igenom. Och det är bara det, att de är konsekventa, som man kan kräva. Att sedan ett lag (SSK) tar mer utvisningar än det andra, så måste de ju blåsa och det gjorde dem. Så vi måste se till att ta färre utvisningar, att spela boxplay tar på krafterna och tröttar ut oss och ger de andra möjlighet att göra mål. Så där får vi skärpa oss.

Men de följde de riktlinjer som ni har fått?

– Ja, verkligen. Det gjorde dem. Men det är ett snabbt spel för dem också, alla – spelare och domare - gör missar ibland och jag tycker de gjorde en bra match där de var konsekventa och höll en röd tråd genom hela matchen.

FOTNOT: Om någon undrar varför Jason Gregoire hade 18 på tröjan så... vet jag inte. Glömde fråga varför det var 18 och inte 19 som det står i övrigt att han ska ha. Men 18 hade han i kväll i alla fall.

3 kommentarer:

Benny sa...

3-0 mot örebro.. hmm var väl ändå västerås vi mötte ??

Anonym sa...

Bra intervju Marie! Mer sånt :)

Anonym sa...

Det finns ingen nr19 kvar från i fjol av hemmaställen. Read köpte sin
Därav nr18