torsdag 25 juli 2013

Hallå där Fredrik Carlsson, back i AIK...

(Fish får ny backpartner i år. På måndag drar AIK i gång. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/AKIV)

Hallå där… Fredrik Carlsson, back i AIK som är inne på semesterns sista dagar. AIK tränade en vecka längre än de andra lagen inför semestern och har därför ingen gemensam fys den här veckan utan samlas och kör i gång i full fart på måndag med både (gemensam) fys och isträning.

– Men jag har kört ändå som om det här var en fysvecka. Inte med någon från laget utan en släkting till Dick Tärnström, en gammal kompis till mig som är målvakt i Väsby.


Hur har sommaren varit?
– Riktigt bra. Det har varit skönt med lite ledigt, men jag tycker ändå att jag har lyckats behålla fysiken bra. Sedan har jag kört en hel del rehab för axlarna. Det var strul med AC-leden och så i slutet av säsongen men jag hoppas den ska hålla nu.

Vad har du kört för rehab då?
– Mycket gummiband för att stärka musklerna runt axeln så att jag inte överbelastar vissa muskler som man inte ska göra.

Och på måndag kör ni igång en säsong, utan din radarpartner Stefan Johansson (som har gått till HV71 efter fem säsonger i AIK)
– Det ska nog gå bra, he, he.

Men lite konstigt blir det väl?
– Jo, men vi har haft en vår och sommarträning när han inte varit där så jag har hunnit vänja mig men visst det är några år som vi har varit på isen tillsammans.

Vad kommer du sakna mest?
– Det var väl att vi kände varandra och kunde hjälpa varandra på så vis.

Vem kommer du spela med nu?
– Ingen aning faktiskt!

Vem är mest lik honom i spelstilen?
– Hm, mest lik är väl (Christopher) Aspeqvist…

Vad säger du om Jacob Spångberg, 19-åring som är på try out från juniorlaget?
– Vi har kört lite fys ihop, han är en jättebra kille och offensiv och spelskicklig så han tror jag är lite lik Stefan men om han är lika bra vet jag inte än.

AIK kickar som sagt igång med ispremiär direkt på måndag förmiddag, klockan 11. Det blir lite fys på morgonen innan ispasset, sedan är det på med grillorna och köra.
– Ha, ha ja man får ta det för vad det är. Man känner sig nog ringrostig, det känns som att man börjar om på nytt varje år.

Hur lång tid tar det att få bort rosten då? Ett eller två ispass?
– Nej du, ha, ha det brukar ta två veckor! Man är stel i ryggen och allt sånt där, det är ändå helt andra muskler som man använder även om jag försöker träna för hockeyfysik så går det inte att köra de grejerna fullt ut på barmark.   

Ny tränare har ni också, vad säger du om Rikard Franzén?

– Honom har jag ju bra koll på, han var med som assisterande till Roger (Melin) när vi gick upp så honom gillar jag jäkligt mycket. Han är en pådrivare och en skön person, är lätt att snacka med. Nye backtränaren Mats Bäcklin har jag bara hunnit prata lite snabbt med, han verkar juste och sägs ha bra träningar. 

Inga kommentarer: