måndag 20 maj 2013

VM-guld Staffan Kronwall: " Känslan är obeskrivlig."


(Staffan myser med bucklan. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Det kändes som en evighet innan alla utmärkelser och medaljer var utdelade. Men till slut fick lagkaptenen Staffan Kronwall lyfta bucklan inför ett jublande Globen:

– Känslan är obeskrivlig. Det är otroligt mycket familj och vänner på plats idag, det är min hemmaarena, att få göra här med svenska folket och det 12500 skrikande fansen som var här, det är jäkla häftigt, säger Staffan Kronwall.


Vad avgör att ni blir världsmästare?
– Jag tror att det är att vi har haft jäkligt kul ihop. Vi har haft en jättebra grupp hela tiden, sedan får vi in i spetskompetens som gör stor skillnad.

Känslan i slutminuterna?
– Ja vi vågar nog inte tro på det förrän femman kom. Då kände vi att nu är det försent för dem.

Vad sa du i båset när guldhjälmarna kom och kramarna kom?
– Jag vet inte vad som sades faktiskt. Det var mest en spontan grej.

Var ska ni fira?
– Vi får se var kvällen tar oss!

Och Kungsträdgården, ni blir hyllade där i morgon vid 12 tiden, vad tänker du om det?
– Förhoppningsvis så kommer det så mycket folk som möjligt och hyllar oss men det ser jag jättemycket fram emot. Och när femman kom började de bilderna komma, säger Staffan Kronwall.

Han har inte vågat drömma om guldet under VM men visst bar han på en barndomsdröm som nu blev sann:

– Jag tror det är farligt om man har tankarna för långt fram. Men när jag var liten och satt i tv-soffan och såg hur andra var på Sergels Torg och i Kungsan och allt vad det var så, då drömde man om det men att få uppleva det är en annan sak.


Inga kommentarer: