måndag 20 maj 2013

VM-guld Johan Fransson: " Känslan nu är magisk faktiskt"


(Guld är gott! Johan Fransson testar medaljen. FOTO:WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Johan Fransson har klivit fram stort under detta VM och visade även vägen i VM-finalen. Men så var det den där utvisningen för interference i början av tredje:

  Jag drar på mig en onödig utvisning, där får de lite energi men det är matchavgörande när vi gör 3-1. Den känslan när de krigar i boxplay är avgörande för matchen tycker jag. Känslan nu är magisk faktiskt, konstaterar Luleåbacken


Vad tänkte du i utvisningsbåset?
 Jag satt och bad till gud i boxen att inga mål nu… men jag kände att det var lugnt faktiskt.

Kändes det som 3-1-målet var spiken i kistan?
– Ja faktiskt. När de gjorde 3-1 kändes det som det här tappar vi aldrig!

Sista minuterna då? Ni började kramas och fira lite där?
– Ja man får ju aldrig ta ut något i förskott men där när det var tre minuter kvar, det kändes att det fanns inte en chans i världen att vi skulle tappa det. Och nu är man så jävla lycklig. Alla som har ställt upp på vägen, familj och så vidare som får vara med om det här nu…

Och så mycket skit som ni fick i början?
– Ja det är helt sant men nu är man helt slut, helt tom så det… det ska bli skönt att ha lite semester.

Vad är det som gör att det här gänget tar det här historiska guldet? Det första för Sverige på hemmaplan någonsin och det första på 27 år som något land vinner hemma?
– Vi har haft grymt kul och har visat en jäkla karaktär tycker jag. Sedan fick vi ju världens bästa förstärkningar också. Och har en kanonkeeper i målet.

Men det är karaktären på det här gänget som avgör?
– Absolut. Det är det absolut.

Inga kommentarer: