måndag 20 maj 2013

VM guld Erik Gustafsson och Gabbe Landeskog: " Man släpper loss allt, precis allting"


(Erik Gustafsson vände matchen. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Alla väntade sig en svensk press och ett Schweiz på rad i mittzonen. Men det var Schweiz som började bäst, tog ledningen och hade Sverige i brygga. Tills… Erik Gustafsson fick in 1-1 fyra minuter efter 1-0 målet.

– Det var en så fruktansvärt skön känsla. Jag såg Freddan komma in där och sa bara åt honom att skjuta. Jag hade bara en känsla att pucken skulle komma ut igen och det gjorde den och sedan när jag hade satt den så var jag så glad att jag inte visste var jag skulle ta vägen men det var så skönt, så skönt. En underbar känsla, säger Gustafsson som tryckte in returen på Fredrik Petterssons skott.

Och visst var Sverige lite tagna på sängen av Schweiz offensiv:
– Ja de kom ut fruktansvärt hårt första tio och kuggade i en efter en och kom väl… vi var på hälarna och de spelade fast oss några gånger, de gjorde det svårt för oss och vi gjorde det svårt för oss själva. Men vi sa väl det som vi har sagt på slutet här att vi ska hålla oss till planen, vi ska inte ändra någonting. Vi har spelat så fruktansvärt bra och slagit Kanada och Finland och bara vi kom upp i vår normala standard så visste vi att vi skulle slå Schweiz i dag.

Det syntes efter ditt mål att det lugnade ner sig, ni hittade tillbaka till spelet? Tajtade till gruppen och fick tillbaka tålamodet?
– Ja det kändes väl så också.

Var det ett mål som behövdes?
– Ja det var väl lite granna så. Det är så mycket nerver i en VM-final, jag tror inte att det var någon här som hade vunnit VM-guld förut så det var riktigt skönt att få 2-1 och sitta förarsätet. Jag tycker vi gör det riktigt bra, säger Erik Gustafsson och får sällskap av Gabriel Landeskog.

(Gabbe Landeskog och Henrik Tallinder på väg till mixade zonen. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)



Coloradoforwarden ser skönt avslappnad och glad ut. Det – emellanåt - lite spända ansiktsuttrycket – är ersatt av ren och skär glädje.

– Känslan nu är obeskrivlig. Helt underbart. Att få stå här med den här guldmedaljen, och den här hjälmen… det är kanske inte något man har trott at man ska få göra vid 20 års ålder men det är så jävla underbart i alla fall, säger Landeskog och fyrar av ett lyckligt leende.

I början av turningen gick det lite knackigt, vågade ni ändå tro att vi tar det här?
– Ja vi tror alltid på oss själva men kritiken… den blir man starkare av och som grupp så slöt vi oss inåt oss själva efter den där kritiken och visade att vi kunde göra det här. Vi jobbade som svin därute och det har vi gjort hela turneringen och blivit bättre och bättre och alla har varit så nära personbästa som möjligt i varje match och … vilken känsla!

Gabriel Landeskog var själv nära att sätta 3-1 målet som visade sig ta musten ur Schweiz och bli spiken i kistan. För det var han som snodde pucken av VM:s bäste back när Julien Vauclair drällde lite på egen blå.

– Ja, men det var nog mitt sämsta friläge jag har gjort i hela mitt liv! Men Hjalle tar ju hand om det där… han slog in pucken så jag bryr mig faktiskt inte om hur det ser ut.  Hjalle gjorde det bra.

Kände du att du hade Simon Hjalmarsson med dig?
– Nej jag hade inte en aning faktiskt. Först tänkte jag gå över på backhand men sedan tänkte jag att nej, jag siktar på korset och den satt perfekt där, säger Landeskog lite med glimten i ögat och syftar på att han lyckades lägga pucken rätt i magplattan på Martin Gerber.

Men då dök ju som sagt Simon Hjalmarsson upp från ingenstans och lyfte in trean:

Känslan när han kommer då, efter att du tänker hur fan kunde jag missa?
– Man ser ju det på tv-bilderna och jag kände bakom målet där att fan har jag missat friläge, när det står 2-1 och hade de vänt och gjort mål hade jag tagit på mig det själv. Men Hjalle har varit så bra hela turneringen! Han har jobbat svinhårt. Att han får slå in den, det är han värd.

Du bjuder honom på skumpa i kväll?
– Ja det är han värd, ha, ha.

Trots att Schweiz var nere för räkning redan efter 3-1 så var det först när 4-1 kom 15.37 in i tredje och 5-1 gick i tom kasse en minut senare som Tre Kronor började våga glädjas och fira:

– När det vart kaos där i båset vid 4-1 och 5-1 där, den känslan är helt underbar faktiskt. Man släpper loss allt, precis allting. Alla andra saker som man oroar sig för, man släpper det bara, oavsett om det är privatoliv eller inte så släpper man det och fokuserar på just nu. Alla stod och hoppade och guldhjälmarna kom och det var fantastiskt. Jag har aldrig vunnit något så här stort, vilken grupp att få göra det med och på vilket sätt… att få göra det i Globen, vinna 5-1 hemma det är härligt.

Ni är historiska också?
– Ja jag tror inte man förstår det. Men det är helt fantastiskt.



Inga kommentarer: