onsdag 8 maj 2013

VM Andreas Jämtin: " Nummer ett, det är min egen känsla"


(Andreas Jämtin.  FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Bilden av Andreas Jämtin – ni vet hur den ser ut. Den där finnen i röven, ”svinet” som ska röja, riva, irritera och störa motståndarna. Men det finns en annan – betydligt mer spelskicklig sida som kommer fram i Tre Kronor.

– Jo det är ett snabbare tempo här och i och med att man klarar av att hantera det så blir det med automatik att folk kanske ser att jag är en bra spelare, medger Jämtin.


Han spelar visserligen näst minst i antalet minuter par match i det svenska laget, skulle – precis som alla andra - gärna och gärna i pp, det gör han inte nu. Men uppsidorna med att spela i Tre Kronor och VM är många och då tar han det an får.

– Det är hockey-VM och man reflekterar inte så mycket då. Det handlar om att vinna matcher och det är väl det man är ute efter framför allt här och nu. Sedan är jag idrottsman och har vissa saker som jag vill åstadkomma så det är klart att det här är ett steg i rätt riktning och även om man inte får spela pp nu så kanske den tiden kommer när man får göra det i Tre Kronor. Det gäller bara att jobba hårt och visa framfötterna, säger Andreas Jämtin.

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Och som åskådare är det (tycker jag) lite kul att se lite mer av den spelskickliga sida som Jämtin faktiskt har. Det är så lätt att se honom som begränsad till den som ska störa motståndarna men under träningslandskamperna och under VM finns större möjligheter att visa upp andra kvaliteter, än det verkar finnas i klubblaget.

– Jo på så sätt är det väl så. Sedan kan man alltid i fråga sätta hur nivån är i elitserien, alltså hur bra är spelarna i Elitserien? Det är klart att det är stor skillnad på att spela i ett landslag jämfört med att spela i HV71 till exempel. Det kan jag säga på direkten. Så enkelt är det, de bästa spelarna spelar i Tre Kronor.

Vad blir skillnaden för dig, när du är här jämfört med den roll du har i klubblagen?
– Framför allt är det väl själva passningsspelet och pucktempot. Folk klarar att spela i ett högre tempo här. Det är snabbare spel helt enkelt, framför allt med det här passningsspelet och sätta dem på tejpen och ta de rätta besluten. I ett klubblag är det oftast så att vissa vill spela med vissa men i Tre Kronor blir det mer att du kommer för att spela med bra spelare som är lika bra eller bättre än du själv och på så sätt så syns mitt spel lite bättre.

Varför tror du man ser den mer spelskickliga sidan av ditt spel här?
– I och med att pucken går mycket snabbare än den gör hemma och folk är skickligare än de är hemma så självklart - så får det fram mina sidor i själva spelet också. Det man alltid siktat på som hockeyspelare är att ta sig till nästa nivå hela tiden. Att få spela på högre och högre nivå och jag känner att jag klarar av det väldigt bra. Sedan så är det ju ytterligare ett snäpp som man vill upp men jag känner att jag är på god väg att spela bra, säger Jämtin.

En av uppsidorna med landslagsspel är just att man kan suga i sig allt det bra som omgivningen gör och på så vis bli utbildad av de bästa. Och Jämtin creddar gärna olika lagkamrater i Tre Kronor, även de som inte tog sig till VM men som var med under landskamperna i april:

– Framför allt i början när Pelle startade just den här landslagsprocessen då var det många yngre spelare med. Jag hade turen att få spela med Gynge och Rosén som båda hade en väldigt fin säsong förra året i Gnaget. Jag tycker det gick jättebra när vi spelade ihop. Nu är ju inte de båda med oss här i dag men på något sätt så var de två, de första pusselbitarna i min process – de spelade så pass bra att jag själv kunde spela så pass bra som jag kunde göra.

Vad känner du att du har utvecklat under våren nu?
– Själva steget blir ju att jag kommer i de situationerna som jag trivs i det vill säga får pucken i hög fart. Jag kommer i bra positioner att göra bra saker och på så sätt så ser man bättre ut. Det är klart att får jag åka och slå fyra broms innan jag ens har tagit mig till anfallszon någon annanstans så ser det inte lika bra ut. Så är det.

Årets VM är det andra på meritlistan för Jämtin som var uttagen även till VM 2010-2011. Men då var han bara reserv och fick inte spela mer än en match och i den totalt 10 min och 29 sekunder.
Nu var han en av dem som anmäldes redan till första matchen och att få det förtroendet är givetvis bra för självkänslan.

– Vi spelade väldigt bra i de landskamper som vi spelade innan VM och det är klart att det föder självförtroende så att man vågar ta för sig där ute och spela på ett visst sätt. Så det är inte bara så att Mårts har gett mig ett förtroende utan jag känner att jag har spelat det till mig. Jag har spelat så pass bra att han kanske har varit tvungen att ge mig det förtroendet så på så sätt så tycker jag bara att det känns bra det jag har gjort.

 (FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Det har flutit på bra för dig i Tre Kronor, beskriv den känslan?
– Alltså jag vet ju vad jag kan. Sedan handlar det alltid om att hamna i rätt omgivning också. Spelar du med folk som tar fram det bästa ur dig, då spelar du ju jäkligt bra och det kan jag säga att ska jag se mina höjdpunkter i min karriär, alltså när jag spelat som bäst så var det med Hlinka och Hlavac (i Linköping) och det kanske inte är en tillfällighet heller att man har fått spela med såna killar under en längre perioder, funderar Jämtin och fortsätter:

– Nu spelade jag med dem, från och till, i två och en halv säsong. Det hade varit jäkligt spännande att få spela med såna bra spelare under en längre tid- för där snappade jag upp jättemycket just i min utvecklingsprocess. Just från de två tjeckerna, de var fruktansvärt bra spelare så det… det är klart att ju bättre spelare du spelar med, desto mer lär du dig. Och jag är en sån som kollar mycket och försöker studera detaljer på de som är riktigt duktiga spelare.

Säg någon detalj som du snappat upp av någon i det här Tre Kronor-laget?
– Då kan jag ta Simon Hjalmarsson! Det sägs inte så mycket om Simon men ska jag vara helt ärlig så ser jag nästan honom som en av de bästa forwards vi har i det här laget. Inklusive NHL-spelarna. Han spelar fruktansvärt bra och det är inte många som säger mycket om det.

På vilket sätt är han bra, tycker du?
– Titta på honom ute på isen, hur han rör sig, hur snabbt han läser spelet, hur rapp han är med klubban och pucken när han väl får den. Han tar beslut jättesnabbt, då får motståndarna svårt att hänga med. Det ser ju jag som sitter och ser honom spela och som får spela med honom. Jag märker hur snabbt han gör vissa saker. Det är väl en spelare som jag kan lyfta fram som spelar sju helvete bra i det här laget för tillfället.

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Hur ska du förvalta det du lär dig här senare i HV71 eller blir det knepigt att ta med sig det på en annan nivå?
– Vi får se, det är det bara framtiden som kan utvisa. Jag hoppas väl att vi kan göra bra saker i klubblaget och samtidigt höja nivån där nere (i Jönköping). Det är jätteviktigt, personligen också, att det är en hög nivå på våra träningar så det hoppas jag verkligen att vi kan göra i HV71. Så att vi får en bättre säsong, säger Jämtin.

När vi pratar lite om bilden av honom så rycker han bara på axlarna. Han uppskattar så klart att någon ser den spelskickliga sidan också men:

– Så här är det också. Jag kunde inte brytt mig mindre om vad folk säger och vad folk tycker.

(FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Men det är väl kul att folk tycker att man spelar bra?
– Jo men när man spelar ishockey och när man är här, det kanske är det som jag har haft som min styrka att jag har aldrig stannat upp och reflekterat över just vad folk tycker om mig. Det är kanske därför jag har kunnat hålla en bra nivå genom nästan hela min karriär. För direkt som du stannar upp och börjar tänka på saker och ting och på vad folk tycker om dig då… tappar man det, säger Jämtin och fortsätter:

– Nummer ett, det är min egen känsla. Vad jag tycker. Sedan om någon krönikör eller någon skriver något bra det är en bonus. Men när jag har känt att jag var på toppen, när jag var som bäst och framför allt spelade med Hlinka och Hlavac då kände jag att det var helt otroligt att få känna det. Jag tror inte vi hade gjort bort oss om vi hade fått spela i en bättre liga heller, det tror jag verkligen inte.

Andreas Jämtin har ju kontrakt med HV71 även kommande säsong men jag vet att det finns en del av er läsare här som undrar så jag tog med den ”obligatoriska” frågan…

Tror du att du kommer att spela i AIK någon gång?
– Jomen det tror jag, det kommer jag göra. Men det beror ju på! Jag vet inte om AIK vill ha mig det har jag ingen aning om. Men skulle jag få bestämma så skulle jag självklart spela i AIK någon gång. Absolut.

När tror du det är läge?
– Det beror ju på. Allt har ju med tidpunkt och tillfälle att göra, vilken del av karriären som jag är i och vad jag behöver men det är klart att jag hemskt gärna hade sett att någon gång få komma tillbaka till Gnaget.

Inga kommentarer: