onsdag 29 maj 2013

Silly season AIK. Rudslätt vad som händer - eller inte - i jakten på ny AIK-tränare

(FOTO WWW.JESPERZERMAN.SE)

Jag lovade ju att ringa och kolla läget med Daniel Rudslätt vad som händer, eller inte händer, i jakten på en ny tränare. Så nu har jag gjort det, fast om det är ett litet mission impossible att göra såna intervjuer och det blev det även nu även om Rudslätt är en vänligt själ med stort tålamod även när envisa typer som jag frågar och frågar.

Jag kan för övrigt förstå varför AIK gör som de gör, se allra sista svaret i texten.  AIK vill så klart inte sabotera sin egen process.  Det får man respektera tycker jag. Så det här är som det är, men här är lite av det vi pratade om i alla fall. Ni får ta det för vad det är.


Rudslätt sa så här om:

… varför inget händer?
-Jomen det händer saker. Hela tiden!

…varför det tar sån (rekordlång) tid att hitta en tränare?
-En rekrytering tar tid! Så är det bara. Det är en speciell uppgift att hitta någon till en så viktig position och med tanke på hur länge jag har haft det här jobbet (inte så länge, Maries anm) så har det inte gått så lång tid. Det gäller ju att hitta rätt person.

…vad som hänt hittills:
-Jag och Sportrådet tog fram en kravprofil.  Det tog någon eller några veckor, jag vill inte säga exdakt hur länge att ta fram den. Sedan har vi utgått från den och jobbat stenhårt efter de kriterierna. Man ska även scouta marknaden, det tar också tid, så att det blir rätt. Vi får inte drabbas av panik, för laget tränar på bra med Fredrik Sjölund, Mats Lindgren och Stefan Persson, så det går bra ändå. Sedan förstår jag att fansen är oroliga men vi jobbar på så hårt det går.

…AIK har samma kriterier för en tränare som man har för spelare = i första hand AIKare, därefter Stockholmare och sedan svensk?
-Nej det är inte samma kravprofil, vi gjorde en separat för tränaren.

…hur många personer som har erbjudits jobbet?
-Det tänker jag inte kommentera, det stannar mellan oss och de som vi har gett ett erbjudande.

 …att en rad personer nu gått ut i media och sagt att de erbjudits jobbet och tackat nej?
-Det stämmer inte alla gånger. Men vilka som erbjudits och inte säger jag inte, jag kommer inte kommentera några namn över huvudtaget förrän vi är klara, då presenterar vi den personen.

…varför han inte kan kommentera de som ju faktiskt gått ut i media? Det finns ju även personer som gått ut och berättat att de INTE har fått en förfrågan, alltså man har förnekat rykten om ens kontakt. Varför inte kommentera detta?
-Jag gör inte det, för det är något som jag och Sportrådet har kommit fram till, tillsammans. Vi kommenterar inte namn under vår pågående process.

…det blir märkligt när folk går ut i media och kommenterar påstått intresse från AIK  och AIK inte ens har en kommentar om just dessa rykten/uppgifter?
-Det må så vara att man tycker det är konstigt men vi får ändå hålla oss till den ståndpunkten. Det är ändå viktigt när vi är inne i förhandlingar att man inte går in och kommenterar vilka som har varit aktuella eller inte. Utan det är först när vi är klara med vårt, som vi eventuellt kan kommunicera kring såna frågor.  Och börjar vi kommentera namn nu, då blir det att folk börjar ta bort eller lägga till och försöka räkna ut och det blir bara fel.  Därför kommenterar vi inte alls just nu.

…SSK har ju till och med gått ut i media och varit kritiska till att  ni kontaktat deras assisterande tränare. Det är ju redan ute, så varför inte kommentera ens deras kritik kring detta då?
-Det  får stå för Södertälje i såfall, det är de som har gått ut i media, vi gör det inte.

 …vad anser Rudslätt egentligen om det här att kontakta tränare under kontrakt?
-På något sätt måste man kolla vad som finns på marknaden. Det görs ständigt av alla klubbar. Det är inget konstigt och det finns inget regelverk som säger att man inte får göra det. Sedan självklart, så är det så att har en person ett kontrakt, då får man förhålla sig till det. Klubben (där personen  har kontrakt, maries anm) har givetvis sista ordet där.

…varför till och med Nordkorea (enligt vissa fans) framstår som öppna jämfört med AIK just nu:
-Visst skulle vi vilja vara öppna men att vara det skulle störa vår rekrytering. Därför måste vi ha locket på tills att vi är klara. Jag vet att jag inte kan ge dig svar som ger något men jag hoppas fansen har tålamod ändå.

Och med detta sagt. Nu kommer jag inte tjata mig blå hos Daniel om det här något mer. Jag känner att jag kommit till vägs ände, börjar känna mig som en trotsig treåring som tjatar vidare så nu räcker det för min del.  Jag får återkomma i ämnet när det väl finns en tränare.





3 kommentarer:

shompa sa...

Jag skulle så gärna höra vad Daniel tycker om hur Gozzi mer eller mindre sparkade Melin (som är Sveriges bästa tränare) bara för att Gozzi var rädd att förlora makt. Sedan avgår Gozzi ett år senare när han ser att det inte finns några resurser att bygga ett elitserie lag i AIK.

Kommer bli tråkigt med Elitserie utan Stockholmslag nästa år.

Larry sa...

Mats Bäcklin klar. Presenteras under fredagen.

Marie Hallman sa...

Shompa: Är rädd för att Daniel som är en sann diplomat inte vill ha någon åsikt om det... jag hoppas du har fel om det sistnämnda. hoppas båda lagen spelar i ES säsongen efter kommande säsong

Larry:; Du hade rätt där! Cred till dig!