lördag 2 mars 2013

Janmark "Det är bittert"


(Mattias Janmark. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

AIK jagade och slet. Men utan det rätta självförtroendet och utan effektivitet i avsluten. Och blev nollade av Brynäs som vann med minsta möjliga marginal (1-0):

– Det är bittert. Vi gjorde en uppryckning nu på slutet men det räckte inte hela vägen. Och i dag är det kört men det är väl inte i dag som vi förlorar slutspelsplatsen men det känns ändå… ah… bittert att vi inte kan göra bättre ifrån oss idag, säger Mattias Janmark.


Förlusten uppe i Luleå blev början på missräkningen. Istället för att stå på samma poäng som Gävlelaget, utökades luckan uppåt till sex poäng. Med sex poäng kvar att spela för var AIK det desperata laget. Men också det lag som hade mest att förlora.

Det känns som ni kanske förlorar chansen uppe i Luleå?
– Nja, det är lätt att säga det men det är nog i början av säsongen som vi förlorar slutspelsplatsen. Vi gör en uppryckning, plockar in och gör det till en match på slutet men lyckas inte hela vägen. Det var för många poäng att plocka in och vi lyckas inte vinna de avgörande matcherna. Så visst man kan säga att det avgörs i dag och mot Luleå men det (tåget) går nog tidigare på säsongen också. Även om jag tycker att vi inte kommer upp i nivå i dag heller.

Var ni spända och nervösa?
 – Jag vet inte men vi får inte till några långa anfall, de slår bort sig ganska mycket och vi kommer inte ut som vi har gjort de fem senaste hemmamatcherna, så de var väl mer värda poäng idag. V kom inte ut som vi ska göra och har inte tillräckligt med energi.

Avgörandet kom efter 11.35 av tredje perioden när Nils Bäckström först blir av med klubban. Mattias Janmark ger honom sin klubba, Brynäs ligger på hårt, skjuter i utsidan av nätet, tar ett skott till och ett till och till slut sitter pucken i mål.

– Jag åkte ju ifrån på teket så jag såg inte riktigt vad som hände (när Bäckström blev av med klubban) men jag tycker väl att de kunde få ett par utvisningar till än de fick. Om de tar ut oss för de grejerna de tog så… tycker jag väl att de kunde ha dömt lite annorlunda i vissa situationer men det är väl inte därför vi inte går till slutspel heller utan vi måste jobba hårdare och man kan inte klaga på det fast man tycker annorlunda.

Du fick slita som en galning själv efter att du hade gett bort din klubba?
– Ja jag fick ge klubban till honom för att han behöver den där nere, sedan försöker jag komma upp i skottlinjen, det är väl det enda man kan bidra med ordentligt då (när man inte har klubba) och lyckas väl täcka något skott men lyckas även få pucken på mig när det blev mål. Så det var inte så bra…

Styrdes pucken via dig?
Ja jag tror att den kan ha tagit på mig, via en touch på knäet på mig, det var lite olyckligt, säger Janmark.

Och precis så var det. Pucken går via insidan av Janmarks knäskål, ändrar riktning, ställer Daniel Larsson och susar in i mål. AIK förmådde sedan inte svara trots att man försökte. Och det var med tunga, tunga steg som de svartklädda gick in till omklädningsrummet där det sedan var knäpptyst.

Men även om besvikelsen var tung och självklar så har AIK inget att frukta nerifrån. Kontraktet var säkrat redan före Brynäsmatchen och med tanke på hur det såg ut så sent som i januari hade slutspel varit en bonus. Men så kände såklart inte Mattias Janmark kort efter matchen.

– Det är klart att det är kul att vi har ryckt upp oss på slutet, att vi gjorde det till en match och fick en värdig avslutning här på Hovet inför en fullsatt läktare och med riktigt bra publikstöd. Det var kul att vi fick en sån match. Synd att vi inte kan bjuda upp till mer när de kommer hit.

Vad sa ni inför matchen?
– Jag tycker inte att det var så jättespänt utan vi ville gå ut och spela inför mycket och härlig publik, vi såg det som en utmaning och det är kul att folk kommer hit och kollar. Vi ville väl sätta press på dom tidigt och… se till att de är lite ängsliga och sådär men jag tycker inte att vi kommer upp riktigt i den pressen som vi vill ha och de klarar sig undan ganska bra.

Varför blir ni nollade anser du?
– För att vi inte är tillräckligt heta. Det är väl det. Det är klart att vi har chanser och det hade nog sett annorlunda ut om vi hade fått in någon puck men vi jobbar väl inte tillräckligt hårt idag. Det är den enkla sanningen, säger Mattias Janmark.

Han har – precis som Nicklas Jensen – gjort 16 mål och toppar interna skytteligan på det tillsammans med dansken före Broc Little med 15 år. Bra jobbat för en kille som gör sin första säsong som senior i ett elitserielag:

– Jo, det har väl gått bra, framför allt i vissa stunder har det gått bra. Men jag tycker väl att jag har haft för mycket dippar och det är svårt att vara nöjd när man inte lyckas hjälpa laget att gå till slutspel och så där…

Vad har du haft för dippar menar du?
– Nä men det har väl varit vissa matcher och veckor när man inte har känt sig riktigt på topp men överlag får jag väl säga att jag känner mig ganska nöjd individuellt men jag är besviken över att vi inte lyckas komma till slutspelet.

Trodde du inför säsongen att du skulle göra så många som 16 mål?
– Jag hade väl inte tackat nej i alla fall…

Vad såg du framför dig?
– Det var väl att ta en ordinarie plats, sedan var väl målet att få spela pp och sådär så det har gått fort och det har väl öppnats upp för mig när det har varit skador och sådär så man har väl lyckats ta vara på de chanserna man har fått men det var synd att inte laget lyckades ro ihop det här, säger Janmark som har kontrakt även nästa säsong med AIK. I alla fall enligt honom själv.

Men vad ska AIK göra för att bli bättre nästa säsong?
– Nä men vi kan väl ta med oss mycket från den här säsongen. Det har både gått toppar och dippar undersäsongen, det är svårt att säga vad man kan tjäna på den här extra månaden men vi får väl bygga ihop ett lag – sedan vet inte jag hur det ser ut, vilka vi har. Men vi får ta med oss det vi har gjort under andra halvan av den här säsongen och de bra sakerna.  Och även de dåliga sakerna och rätta till dem, förbereda oss bättre helt enkelt. Det är svårt att sätta fingret på vad vi behöver göra.

Men säg något du tycker att ni har gjort bra?
– Jag tycker vi har kommit upp lite på slutet när vi har tagit lite vinster, vi har kommit ihop i gruppen och hittat känslan. Men det är svårt att göra det när det inte är säsong så det gäller att köra hård barmarksträning och komma förberedda i september.

Ni får ha det här som tändvätska?
– Ja… jo det är klart att har man missat slutspel så vill man ju inte göra det igen så det är inte så svårt att peppa till även om det är jobbigt nu att det är slut. Det gäller väl att ta en vecka ledigt nu och ladda om inför nästa säsong.

2 kommentarer:

Stockhagens IP sa...

Janmark pratar som att det är klart att köra vidare i AIK men vad jag vet så har han väl inte skrivit på något nytt kontrakt ännu? Vore dock så GRYMT skönt om det är klart redan! Janmark är enl min åsikt en av de absolut viktigaste killarna att bygga vidare laget på. Kom igen Mattias!

Marie Hallman sa...

stockhagen ja jag vet inte han visste inte riktigt själv om han hade kontrakt men han trodde (!) att han hade det . Ha ha bra koll där... han sa faktiskt så att jag tror jag har kontrakt men kolla för säkerhets skull med Gozzi... nu har jag inte hunnit kolla med Gozzi men ska göra det. Janmark verkar i alla fall inställd på att köra på och det är kanon, mycket viktigt byggsten í laget.