lördag 19 januari 2013

Blomdahl: " Jag ska vara mig själv och fortsätta spela fysiskt och vara jobbig "



 
(Patric Blomdahl såg ut att växa lite extra med C på tröjan. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Det var en era som tog slut och en ny kaptenstid som började. Dick Tärnström lämnade över kaptenströjan vid lineup och Patric Blomdahl tackade med att göra sitt första mål – och poäng – för säsongen.

– Jag ska fortsätta vara mig själv, visa rätt inställning och attityd och driva på laget. Vara mig själv helt enkelt - det är det som det handlar om, säger Blomdahl.


Den nye kaptenen fick en drömstart på ”nya” jobbet. AIK startade – liksom mot Luleå – starkt. Öste på framåt, skapade chanser och tog ledningen genom Blomdahls 1-0 mål efter 8.10.

Men sedan om period nummer två… den där andraperioden som AIK har så svårt för. Tempot gick ner, även för Modo men det var gästerna som drog mest nytta av det. Tredje blev mållös och tyvärr en aning uddlös, sedan avgjorde Modo i förlängningen.

– Jag tycker att vi gör en bra match, vi har flera chanser att göra mål men (Modos målvakt Bernhard) Starkbaum gör en bra match och (AIKs keeper Daniel) Larsson gör en bra match och båda lagen är lite fega på slutet - vågar inte gå för det riktigt.

Varför dör det lite halvvägs?
– Bra fråga men Modo går ju hela matchen. De fyller på med sina backar, de har ju Cumiskey där så det gäller för oss forwards att backchecka hårt hela tiden när man möter Modo. De är bra på att fylla på och vi bjöd på alldeles för många spelvändningar. Det blev en massa tre mot tvåor och farliga och två mot ettor i bland så Modo är skickliga där. Sedan mattas matchen av lite. Jag vet inte varför.

Är ni trötta i knoppen eller kroppen?
– Nja, jag kan inte svara på varför det blir så där. För mig personligen tyckte jag det kändes helt okej med tanke på att jag har varit borta (avstängd) i fyra matcher, säger Blomdahl.

(Från en kapten till nästa. FOTO WWW.JESPERZERMAN.SE)

Det här med matcher som avgörs efter full tid är inte AIKs starka sida. Man har spelat tio förlängningar så här långt. Fem av dem har gått till straffar och där har AIK tre vinster och två förluster. Av de fem matcher som avgjorts i sudden har AIK förlorat samtliga.

I den här förlängningen åkte man på ett boxplay tidigt men det har även det hänt flera gånger tidigare.

– Ja det var ju power play för Modo där och det har det varit i flera förlängningar och det känns lite att när det ska avgöras, när vi ska sätta dit puckarna, så är vi en tiondels sekund efter. Vi är inte riktigt, riktigt där för att göra de där avgörande målen och för att avgöra så här tajta matcher så måste vi vara där.

Men om det knyter sig är det modet eller den fysiska orken som inte räcker till?
– Nej men det kan vara att det sätter sig lite, man vet ju hur… när man verkligen, verkligen känner det där lilla extra då agerar man istället för att reagera och det är kanske där vi behöver bli bättre. På att agera. För då är man där i situationerna.

Är det kvar i huvudet att ni inte lyckats avgöra i tidigare matcher?
– Kanske det. Vi har inte fått med oss så mycket poäng i de här förlängningarna. Men det är inget vi kan skylla på. Varje ny förlängning ger ju nya förutsättningar så det gäller att vi vågar ta för oss, säger Blomdahl.

En annan detalj i spelet som måste bli bättre är pp, det såg lika illa ut nu som mot Luleå senast, det vill säga, det märks inte ens att det är överläge för AIK.

– Vi försöker hitta nya konstellationer varje träning. Det har inte blivit någon kontinuitet i det. Så det är något vi jobbar med på nästan varje träning men som sagt, vi har inte fått det att funka riktigt så det är under all kritik, konstaterar Blomdahl självkritiskt.

Jonas Liwing sa att ni skulle ta ett snack om det efter förra matchen då det inte heller funkade?
– Och vi sitter och snackar om det! Vi gör det, men det kan lätt bli att man snackar för mycket också. Det låser sig och vi får inte till det här naturliga att slappna av och hitta farten utan det blir stillastående och lite… vad ska man säga, det blir krampaktigt!

 
(Från en kapten till nästa. FOTO WWW.JESPERZERMAN.SE)

Och det är något för nye kaptenen att ta tag i. Just Dick Tärnström har saknats hela säsongen i pp, den rutinerade backen var ju viktig som speluppläggare i pp. Nu har han som ni vet gett upp karriären och lämnade under högtidliga former över en tröja med C på till Blomdahl precis innan lineupen när båda lagen stod uppställda.

– Det var… det kändes stort och ärofyllt. Dick är en stor förebild som ledare och det är kul att få försöka att man lärt sig något av honom.

HAR du lärt dig något av honom då?
– Absolut! Dick är en ödmjuk person, han jobbar hårt och tar hand om alla i gruppen på ett bra sätt så det… finns mycket positivt att säga om honom.

Hur gör du för att ta hand om alla i gruppen?
– Jag försöker vara en pådrivare. Att vara positiv varje dag på träningen, både när det går tungt och när det går bra.

Vad är det främst som han har lärt dig frågar bloggen sedan. Men svaret uteblir samtidigt som Blomdahl får ett stort leende över ansiktet och uppenbarligen tänker på något som inte kan sägas.

– Bra fråga, he, he… jag kan tyvärr inte säga det. Inte nu. Vi tar det i nästa intervju… he, he. Eller det kanske är att vara ödmjuk då.

(Från en kapten till nästa. FOTO WWW.JESPERZERMAN.SE)

Måste du ändra spelstil nu när du ska vara kapten?
– Nej, utan jag ska vara mig själv och fortsätta spela fysiskt och vara jobbig. Det är det vi vill stå för, att jobba hårt och offra oss för varandra.

Men några sex matchers avstängningar som nu senast kan du ju inte fortsätta ta?
– Nej det blir det inte igen. Jag trodde aldrig att jag skulle få det heller. Och det är klart att det var en liten plump i protokollet. Det var ett tag sedan jag hade en avstängning överhuvudtaget så jag hoppas jag inte drar på mig fler nu.

Kände du dig extra uppumpad av det här c.et?
– Ja det är klart man blev det. Det var grymt härligt att få dra på sig tröjan och inför så jättemycket publik också. Det var jättekul.

Känslan när du gjorde mål -och första poängen- för säsongen?
– Ja, he, he jag önskar jag hade gjort fler innan men det var självklart jättekul att få göra det. Det släppte mycket då och jag hoppas jag kan få fortsätta bidra även med poäng.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättemycket publik? Var det inte 6400? Klart spelar man i Gnaget är det säkert jättemycket

Marie Hallman sa...

Anonym Jämfört med hur det har sett ut senaste matcherna så ja. Mycket publik.

Anonym sa...

hahaha har han bara EN poäng iår?
som forward? det är ju fan ett mirakel och vara så ofarlig..