onsdag 16 januari 2013

Björklund: " Det är kul när man får förtroende"



 (Gustav Björklund är inne i ett litet stim. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Gustav Björklund hann bara spela något byte i början av tredje innan han klev av. Det ryktades om handledsskada på twitter men så var det ju inte alls. Det var i stället familjejuvelerna som fick sig en törn.

– De skulle väl dumpa en puck som träffa lite olyckligt mellan bena, så de (kulorna) har svullnat upp lite och så spydde jag. Och så mår jag lite dåligt där nere, berättar Gustav Björklund en aning generad men ändå vid god vigör direkt efter matchen:


– Det tar väl någon timme, eller det kan ta två timmar innan det känns bättre men det är lugnt annars.

Men du har ju suspensoar?
– Jo men pucken träffade underifrån… han skulle dumpa så kom jag bredbent så tog pucken illa till. Det är inte så mycket att göra åt. Jag har lite ont och så spydde jag. Det var precis i början av tredje. Men det är lugnt med handleden vem som nu skrev om den…

Tur i oturen?
– Ja precis och skönt med tre poäng så man kan vara glad ändå, säger Björklund och skiner upp som en sol.

Det avgörande 3-2 målet var Gustav Björklunds tredje för säsongen, nu har han gjort totalt 3 mål och fem assist, det vill säga åtta poäng:

– Jag hittar väl Lööv på bortre som är iskall och går runt och hittar tillbaka till mig som får öppen kasse. Det är bara tacka och ta emot.

Du fick en assist också?
– Ja, det var lite tur! Jag sökte väl Lööv på bortre men så hade väl deras back lite flyt och vände sig om men det var skönt, jag såg ju han på bortre hela tiden. Det är kul när man får förtroende, nu tog vi väl vara på det kan man säga, säger SSK-forwarden som har gjort poäng två matcher i rad och fortsätter:

– Det är väl alltid skönt att få göra poäng men det viktigaste är att lira grunderna, och då kanske det här med poäng kommer gratis. Det gäller ändå att slita och reta upp motståndarna. Det är väl det jag gillar som mest.

Men har du inte bytt lite spelstil nu på senare tid och ägnar dig mer åt att spela än att retas?
– Ja lite. Jag har väl haft lite dåligt självförtroende innan och har inte vågat, nu vågar jag hålla i den (pucken) och dribbla och göra en gubbe och lite mer så. Det har med självförtroendet också, då kan man börja snacka lite mer igen.

Var kommer det självförtroendet ifrån?
– Äh men jag har kollat på lite gamla saker, bra saker man har gjort.  Har snackat med tränarna, träna mycket på det de säger. De har ändå litat på en hela tiden men det är upp till mig själv att ta chansen när den väl kommer och nu känns det väldigt bra, säger Björklund.

I slutet av andra var det däremot mer snack än hockey för retstickans del då han själv blev riktigt uppretad av en Almtunaspelare:

– Ja men han buttendade mig när jag skulle åka förbi och då blev jag lite sur för det är så fegt att göra det när det är tio sekunder kvar, då fick han höra lite ord.

Men visst är det mer spel än snack nu. Och då kommer poängen. Förra säsongen blev det två assister i VIK på tio matcher och noll pinnar i SSK på 17. Skillnad det mot åtta hittills i år:

– Det beror väl på att jag har mognat mer och är starkare. Det är lite mer skridskoåkning, jag tränar ganska mycket på gym. Det är väl där, i grunderna som det ligger.

Vad tränar du?
– Mest skivstång, eftersom jag har varit skadad så tappade jag sju månader av försäsongen så det är kanske lite det också att nu kommer det tillbaka, allt man har kört.

Mot Almtuna hade han dock inget val, det var bara att kliva av efter snedträffen:

– Det var väldigt tråkigt men jag gör ingen nytta om jag inte kan spela till hundra. Så då bestämde jag och läkaren att jag skulle gå in och gå och testa lite men det funkade inte heller så då var det bara att gå av, säger Björklund.

Matchen i sig var dock ingen höjdare. Publiken i Gränby ishall är ju dödstyst när det är spel, hejar mest lite försiktigt i avbrotten och allra mest efter (?!) matchen:

– Det är svårt att möta Almtuna! De kommer liksom överallt och man får vara beredda på det men i första var vi inte med riktigt, i andra tar vi över helt, nu såg jag inte tredje…eller jag såg första tio och jag tycker vi har matchen där vi ska ha den men vi var som sagt inte med i början - men Foppa (Anton Forsberg, målvakten) är ju i heta zonen så…vi har två heta keeprar så vi kan lita på att de tar skotten och så där så tar vi bort de andra puckarna.

De spelar lite bortaspel hemma?
– Ja man vet inte var man har dem, de kommer här och där och checkar brett och vi var beredda på det men ändå ger vi bort lite skitsaker här och där och det är det vi vill förbättra till varje match men vi tar ändå tre poäng så vi ska vara väldigt nöjda över det

Vad avgjorde i kväll?
– Att vi är i en bra form, alla litar på varandra och tränarna. Vi litar på vårat spelsystem och sätter våra chanser ganska bra och sådär, Vi är ganska jobbiga att möta och när vi får bra tryck, då känns det att det blir jobbigt för motståndare att möta oss.

Det syns att ni har självförtroende och pondus. Känns det också?
– Jo men det känner man av. Man kan liksom slappna av mer och glädjen sprids över alla. Får man in pucken eller täcker skott, alla är skitglada i omklädningsrummet eller båset, man får direkt en klapp på benet när man kommer in. Det spelar ingen roll om man drar en gubbe eller täcker skott och det är väl lite det som är skillnaden från början. Då var det kanske lite mer att han drog en, fan vad coolt, nu täcker man och det uppskattas lika mycket som ett mål.

Det är inte så att ni börjar bli kaxiga då?
– Nej kaxigheten ska finnas där med glimten i ögat så man får gnälla på de som inte har glimten i ögat men nu är vi så heta för stunden så just nu så kan vi inte förlora tre raka känns det som.

Att ni ligger kvar på topp tre match efter match vad betyder det för självförtroendet?
– Det betyder jättemycket att man är topp tre som vi hade som mål och vi ser ju det. Vi spelar vårat spel, det verkar funka väldigt bra och motståndarna verkar inte få hål på oss riktig så det känns riktigt bra.



Inga kommentarer: