måndag 3 december 2012

Landeskog: "De har överträffat alla förväntningar"

(Landeskog tackade för sig med 1+2 poäng. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Gabriel Landeskog avslutade den här sejouren i Djurgården med ett mål och två assist mot Almtuna. Ett bra okej avsked för killen som kom in och skapade optimism i ett sargat DIF och sedan både har dragit ett ledarlass och kämpat in poäng (6+8= 14 poäng) på 17 matcher.

Lite tråkigt… det har varit jäkligt kul i två månader och det har varit skönt att få komma hem för det är verkligen hem. och jag har haft väldigt  kul. Det var ju lite det jag kom hit för också, för att ha kul på isen, få vara med grabbarna och även med familj och vänner och det var skönt att få avsluta med en vinst, säger Landeskog.


(FOTO  JOHANNA LUNDBERG)

Han virvlade in och inledde sin tid i Djurgården under hösten 2012 med att göra mål. 1-0 i powerplay mot Örebro den 10 oktober efter 17.54 av andra perioden i en match som slutade med seger på straffar. Och han avslutade som sagt med två assist och så mål i tom kasse med matchuret på 19.59.Däremellan har DIF åkt berg och dalbana upphottat med ett tränarbyte.


(FOTO  JOHANNA LUNDBERG)

Det har hunnit hända en hel del under de här två månaderna?
– Jo det har varit mycket upp och ner både min egen insats och tillsammans med laget också. Men så är det i hockey och det har varit kul ändå. Vi har hittat det positiva i mörkret om man säger så och har försökt fokusera på det, speciellt när Tony kom in så jag har haft två bra månader och att få avsluta så här… nu åker jag härifrån med ett leende. Och Järnkaminerna gör det svårt för mig att åka härifrån, det gör dem.

Hur trodde du att det skulle bli att spela här och blev det som du hade trott?
– Jag vet inte. Jag visste faktiskt inte vad jag skulle förvänta mig riktig när jag kom och det är svårt när man kommer till en liga där aldrig har spelat förut och kommer till ett lag där man inte har spelat på flera år. Så det var svårt att veta vad man skulle förvänta sig men å andra sidan försökte jag bara komma hit och vara mig själv och spela mitt spel. Och just mitt spel har jag väl varit ganska missnöjd med vissa stunder, och halvnöjd vissa stunder. Så det har varit upp och ner men kul har jag haft.

Vad har varit bäst då?
– Att få spela här på hemmaplan. Att spela här hemma mot Leksand, det var helt fantastiskt men även på bortaplan, senast mot Asplöven så visar Järnkaminerna att de är med oss överallt. Det har överträffat alla förväntningar och fansen här har varit otroliga så det har varit mycket som har varit väldigt bra.

Blev du ställd när du kom in och såg att det var 300 Djurgårdsfans på plats i Haparanda?
– Ja jag tror väl att vi blev nog alla lite chockade. Vi hade hört mycket rykten och visste att många Djurgårdare skulle upp men att de skulle ta över arenan som de gjorde, det var fantastiskt. Det var en viktig vinst för oss så det är ett bra minne.


(FOTO  JOHANNA LUNDBERG)

Vad har varit knepigast?
– Oj, ja det har varit mycket som har varit knepigt. Men kanske just det att inte ta på sig FÖR mycket ansvar men det gör man ju automatiskt också på något vis och man vill så mycket och man vill visa så mycket. Det är väl det som har varit rätt svårt, tycker jag. Just avvägningarna när man ska gå och inte gå och jag är väl den som är mest kritisk mot mig själv av alla. Så det är svårt att hantera det men på så sätt har det varit lärorikt på så sätt. Det var en del av det som gjorde att jag ville hit också. Att lära mig hantera pressen och att prestera under press och det tycker jag att har gjort stundtals men också stundtals inte. Så det är väl något jag får jobba vidare på.

Just bristen på tålamod har tagit sig uttryck i några sönderslagna klubbor och en och annan fight han borde ha avstått just för att han inte är någon höjdare på att slåss. Men tittar vi i andra vågskålen så finns där mål, assist, och inte minst ett ledarskap. Och visst har Gabbe Landeskog lärt sig mycket som han kan ha glädje av i framtiden:

– Jag det är klart det har varit mycket men jag tycker att jag har fått jobba på det spel som jag behövde jobba med. Spel med puck och såna saker, bli bättre på att vårda pucken, bättre på att täcka puck och jag tycker fortfarande att jag har mycket att jobba på där också.

Du har fått jobba på tålamodet också. Man har sett ibland att du har varit lite frustrerad och tryckt till både folk och grejer lite här och där?
– Ja jo visst är det så. När man blir frusterad så är det lätt att man tar ut det på andra saker också. Det är väl också en del av det man får jobba på… det är mycket att jobba på! He, he. Men att så spela det spel vi har haft, få jobba med ett sånt här lag och att få ha haft den roll som jag har haft det har varit jättelärorikt. Det ska jag jobba vidare på.

(FOTO  JOHANNA LUNDBERG)

Vad händer nu?
– Jag ska åka till mitt gamla juniorlag i Kanada (Kitchener Rangers) och träna på där och se till att jag är i form. Jag ska träna där och få köra med deras lag.

Blir det inte konstigt att gå tillbaka till att bara träna nu?
– Jovisst blir det så men jag har å andra sidan en hel del skavanker att ta reda på och jobba på lite detaljer. Det får jag chans att göra sedan.


(FOTO  JOHANNA LUNDBERG)

Finns det några tankar på att komma tillbaka?
– Jo det är klart att det finns tankar men å andra sidan måste jag ut ur landet och hur länge, det är oklart just nu. Sedan är jag fortfarande optimist – och tror att det ska gå att få till ett avtal så det blir en säsong där – men jag tar varje dag i taget som jag har gjort senaste tiden så får vi se efter jul och nyår hur det ser ut och vilka alternativ man har men det är klart att Djurgården är ett av dem.


FOT(O)NOT... Johanna Lundberg fotade Landeskog under matchen. Ni hittar hennes fina bilder på den här länken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle vara intressant å veta hur Challe tänker angående laget utan Landeskog, Bengan och Douglas. Har man spelare på väg in eller ska man låta den truppen man har spela resten?

Marie Hallman sa...

Anonym: Håller med, tyvärr kör Challe med - jag berättar när något är klart - stilen och "allt annat är bara spekulationer" varianten... Jag kan ju alltid fråga men vänta dig inte för mycket!

Anonym sa...

Nä det är ju så som DIF jobbar både i fotbollen och hockeyn. Bra på ett sätt men samtidigt är man ju lite fundersam på vad som händer nu när dom som lyft laget försvinner... Wennberg är en ensam målskytt i detta laget nu och det håller inte i längden... Det är för likt dom två senaste åren ..

Hoppas det blir en strålande vår dock och att Challe har ett par ess i rockärmen!

Marie Hallman sa...

Anonym: Ja du jag vet inte, Jag är skeptisk. Det känns för svajigt just nu för att det ska bli en strålande vår. Å andra sidan, Kolla hur Malmö inledde säsongen och vände det. Mycket är mentalt men jag undrar hur DIF hanterar sitt mentala läge. Känns svajjigt i den hanteringen också