fredag 21 december 2012

Beech: " Jag försökte mest hjälpa laget och jobba hårt"


(Beech, två matcher, två mål. Snacka om lyckad start i AIK. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

 Han vände 0-1 till 1-1 när AIK slog Frölunda (med 2-1) i tisdags. Och avgjorde mot Rögle (4-3) på torsdagen.  Snacka om att nyförvärvet Kris Beech har fått en kalasstart i AIK:

-So far so good antar jag. Och jag bara… jag vet inte vad jag ska saga om det egentligen men jag försökte mest bara hjälpa laget och jobba hårt. Precis som hela laget och Husse, säger kanadensaren.


Som mest bara vill hylla sina lagkamrater trots sin egen succéstart i Gnaget:

– Alla jobbar stenhårt och Danne har varit riktigt bra i målet det här två matcherna så… ja det har varit kul, riktigt roligt att få vara tillbaka på isen och spela igen. Vi har ett bra gäng som sliter och jobbar hårt. Det är bra.

Beech har ju bara betalt per de matcher han spelar och kontraktet sträcker sig bara en handfull matcher åt gången. Och kanske var det målskörden i Tjeckien – två mål på 21 matcher – som gjorde att AIK:s sportchef Anders Gozzi valde den försiktiga match för matchskrivningen i kontraktet. Men det är skillnad på svensk och tjeckisk hockey påpekar Beech.

– Det är en lite annan hockey i Tjeckien. Och det vet nog alla som följer de både ligorna, att det är olika spelstilar i svensk hockey jämfört med den tjeckiska ligan. Här känner jag mig hemma, mer bekväm i min roll. Jag har spelat mycket här i Sverige (i HV71) förr och centerrollen är mer traditionell här, det passar mig bättre, säger Beech och fortsätter:

– Jag var visserligen center i Pardubice också men det är en annan typ av spel som center där. De låter vänsteryttern vara den som tar störst defensivt ansvar, inte centern, som är mer brukligt i till exempel Sverige. Det blev lite kämpigt för mig och det kändes som jag inte var på rätt ställe utan kom lite fel hela tiden. Så – när jag nu är tillbaka i elitserien så får jag spela en mer traditionell, mer naturlig centerroll och det gör att jag känner mig mer bekväm i min roll här.

Hur har det gått att komma in i laget?
– Det har gått bra! Det är riktigt sköna och bra killar. Jag känner ju Björn (Melin) sedan tidigare och Josef (Daniel Josefsson) lite grann från Jönköping. Danni (Daniel Larsson) har jag också spelat med tidigare (i HV71) och även alla andra har verkligen varit välkomnande och har tagit emot mig bra. Så, allt har varit kanon så här långt. Plus att det är skönt att börja med två raka vinster…

Hur är det att ha någon i laget som man känner när man kommer in så här mitt under säsongen?
– Det är viktigt! Vi har spelat ihop en hel del i Jönköping och även förra säsongen så… det gör att man känner sig trygg och bekväm i sitt nya lag och det är skönt att ha någon som du kan slappna av och trivas med direkt.

Senast Kris Beech var på Hovet – var när HV71 åkte ur slutspelet i kvarten under säsongen 2010-2011 efter fyra raka förluster. Då hade Beech hela Hovet emot sig. På torsdagen kunde han njuta av stödet:

– Det var skönt att ha black Army och alla AIKs fans på min sida för en gångs skull, ha, ha. De hörs verkligen och höjer stämningen så det var verkligen roligt!

Extra roligt blev det efter fyra minuter och 42 sekunder av tredje perioden.
– Jag gick mot målet, det var ett bra hårt skott av Josef och hårda skott är lättare att styra så det var ett bra skott av honom.

Och ett uppskatta mål så klart, då Beech avgjorde. Men när bloggen säger att många fans väntar sig mycket av honom ser han förvånad ut:

– Gör dem? Hm. Det visste jag inte.

Jo men många fans ser ju ett nyförvärv som kan lyfta laget?
– Jasså, ja det var en nyhet för mig, ha, ha.

Okej, men så är det i alla fall. Så vad vill du ha för roll i AIK?
– Jag vill ha en roll där jag får spela mycket, får jobba hårt och göra mitt bästa och bidra med det jag kan för att vinna. Det är vad jag vill göra. Och det är det enda du kan begära av alla spelare – att de gör sitt bästa för att hjälpa laget att vinna.

Är du någon som hörs mycket i omklädningsrummet?
– Nej, nej, det är jag inte. Jag är inte den som hörs mest. Jag försöker mest bara bidra med en positiv attityd och bra jobb och ska jag säga något så blir det efter att ha tänkt efter ordentligt vad jag kan bidra med just genom att säga något. Men jag är inte den som skriker och tjoar, det är jag inte.

Du leder med ett leende?
– Ja, he, he. Om det är något jag känner att jag vill ta upp med hela laget så tänker jag igenom det ordentligt innan jag ställer mig upp och säger det jag har att säga. Sån är jag! Säger lågmälde Beech och fyrar av ett leende.

Som blir ännu bredare när AIK:s andra nyförvärv Kristian Huselius kommer på tal:

– Åh det är fantastiskt. Helt otroligt vad han har bidragit med de här matcherna. Att komma tillbaka från en sådan lång skadeperiod och vara så bra, det är otroligt. Han såg bra ut första matchen och i dag var han fantastisk där ute. Det är underbart att se.

En inspiration för resten av laget antar jag?
– Absolut. Han är en så dynamisk spelare att ha i sitt lag. Det såg man ju i dag vilken otroligt bra spelare han är, han är en sån som vänder och avgör matcher. 

Inga kommentarer: