fredag 9 november 2012

Staffan Kronwall: " Det kommer nog aldrig att bli normalt"


(Staffan Kronwall. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

När Staffan Kronwall kom hem från Nordamerika för ett par år sedan var det få – och allra minst han själv - som såg honom som en tung pjäs i Tre Kronor. Men nu är läget det omvända. Kronwall visade inte minst mot Ryssland att han har en pondus och ett driv som gör honom given i landslaget:

– Ja han bär ju C:et och jag tycker att Staffan är ett föredöme för de andra spelarna. Han tävlar varje dag på träning och match och jag tycker att han har utvecklat sig och det är väl kanske det som har saknats, att han tror på sig själv nu och då blir han plötsligt en helt annan spelare, säger förbundskaptenen Pär Mårts.

Det blev förlust mot Ryssland också, ryssarna vann med 3-2. Men om matchen mot Tjeckien gick i ett sluttande plan från kanonspel i första till utspelade i tredje var matchen mot Ryssland en helt annan påse där Sverige vann skotten stort (36-14), hade bra fart och gott om chanser men föll på avsluten och dräll bakåt.

– Jag tycker vi gör en bra match och sett över hela matchen är vi det bättre laget men vi spelar lite naivt stundtals vilket gör att de får ett par mål där vi kanske inte är riktigt aggressiva nog, analyserar Kronwall.

Jag tycker ni spelar klart bättre än i tjeckmatchen, vad tycker du?
– Ja sett över hela matchen, är vi bättre, absolut. Första perioden mot Tjeckien var kanske det bästa jag sett Tre Kronor spela på länge visserligen men sett över 60 minuter så är vi det bättre lag i dag men lite naivitet och lite ineffektivitet är det vi förlorar på.

Ska man hitta en positiv detalj så höll Tre Kronor ihop spelet hela matchen istället för att som så många gånger tidigare falla ihop i tredje. Raset kom aldrig och det får ses som ett steg framåt.

– Absolut och jag tycker att vi lyfter oss igen, vi kommer tillbaka och vi skapar en fyra, fem riktigt vassa målchanser sista två, tre minuterna och där är det klart att vi måste göra mål liksom.

Det här med ras i tredje, har ni pratat om det efter matchen i onsdags?
– Nej egentligen inte. Vi har haft massa utvisningar mot oss, mot Tjeckien tyckte jag att vi satt mycket mer i utvisningsbåset än vi gör i dag, det gör att vi blir tröttare och det har påverkat framför allt i den senare delen av matchen.

Nu föll Sverige som sagt ändå, men det är det någon som såg solid ut, som spelade med stort självförtroende och härlig pondus så var det just Staffan Kronwall.

– Det känns bra, det är kul och vi har ett ungt lag med många nya killar som jag tycker tar för sig bra och det är alltid skitkul att vara med i landslaget och få bidra så det är jättekul.

Vilket är det största kliv du har tagit i ditt spel de två senaste åren?
– Det vet jag inte, det får andra bedöma jag vill inte stå här och hylla mig själv men jag tycker det är skitkul att spela hockey och framför allt i landslaget. Jag tycker det är kul att vara med, försöker jobba hårt och bli bättre men det är tråkigt att vi förlorar naturligtvis.

Eftersom Staffan Kronwall inte vill lyfta fram något bra med sig själv ställde Bloggen frågan till förbundskaptenen i stället. Att Mårts har stort förtroende syns tydligt både i vilka situationer han litar på sin kapten och i mängden istid:

– Jag tycker att han har det mesta. Han är en bra skridskoåkare, han har bra spelsinne, han driver sin enhet, han tar ansvar. Det är jättemånga saker jag ser hos honom, säger Mårts.

Var i spelet har han tagit störst kliv framåt tycker du?
– Jag tror det är mer en helhet, när man tror mer på sig själv så fyller man ut alla delar i spelet på något sätt. För mig är självförtroendet avgörande, för om man inte tror på sig själv då kommer det aldrig att funka.

Sverige hade för övrigt ett gyllene tillfälle att knäcka ryssarna halvvägs in i tredje då Nikolay Zherdev fick någon typ av hjärnsläpp och fick matchstraff för ”spark mot spelare”, ett matchstraff som innebar chans till fem minuters pp för Tre Kronor:

– Han blev väl förbannad för jag lurade honom där och så bröt jag in på mål och så vart det en liten röra där. Han försöker sparka mig i huvudet så det är klart att jag blir irriterad, så upplevde jag det. Han träffade inte med skenan men jag fick en smäll där. Förhoppningsvis gör han aldrig om det, säger Staffan Kronwall.

Ser man utanför hans roll i Tre Kronor så flyter det på bra även i KHL. Kronwall gjorde 17 poäng förra året, varav fyra mål. Den här säsongen är han redan uppe i 10 pinnar varav fyra mål lika många som på hela grundserien förra året alltså.

Han säger att rollen där borta är den samma och att han har samma roll i klubb och landslag. Men visst är det lite speciellt fortfarande att spela i Lokomotiv Yaroslavl. De första matcherna för klubben som fick ett helt lag raderat var en minst sagt speciell upplevelse att bära med sig i livet och när bloggen undrar om det börjar gå mer en mer normal vardag nu skakar han på huvudet.

– Nej det kommer nog aldrig att bli normalt, vi har en liten ceremoni inför varje match och varje hemmamatch har man rysningar i kroppen, det är en fantastisk känsla att spela där just nu.

Har det gett dig en annan ödmjukhet i ditt spel?
– Ja det är lätt att sätta perspektiv på livet absolut, spelar man dåligt så är det inte hela världen.  Man har det ganska bra ändå.










Inga kommentarer: