tisdag 13 november 2012

Idoff " Ett styrkebesked av oss "


Två poäng för SSK och Idoff mot Örebro. 
FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV

Inga lockoutade NHL-spelare, en handfull ordinarie spelare borta på det mot ett Örebro förstärkt med NHL-backen Calle Gunnarsson. Då blev det vinst på straffar, mycket tack vare fint spel av Sebastian Idoff:

– Fast jag tycker inte att jag var så bra i dag. Det var för mycket flax och fläng från min sida, det märktes att det har varit uppehåll och att spelet inte satt som det skulle men vi vann. Det var huvudsaken och ett styrkebesked av oss, säger Sebastian Idoff.


Vad var det som inte stämde då?
– Det blev för stora rörelser, sånt där målvaktsnörderi du vet. Det var flaxigt istället för samlat.

 Men oavsett vilket så gjorde Idoff en rad avgörande insatser. Som när han rånade  Örebroförstärkningen Calle Gunnarsson på ett mål i andra perioden och tog pucken på mållinjen

– Jag såg att de passade över och försökte föra över alla delar av kroppen till andra sidan av målet. Det var tur att pucken inte gick in, jag trodde först att den hade gått in och det kändes som han vallade in pucken via rumpan på mig men den studsade ut och sedan rensade backen undan så det var lugnt. Man ska ha lite tur också, säger Idoff med ett skratt.

Extra gött att blåsa en NHL-back på ett mål?
– Äh det är inget man tänker på. Han är ju mer defensiv än offensiv också och för mig var huvudsaken att vi fick två poäng med oss och med tanke på att det var så många borta så var det ett styrkebesked att vi vann i dag.

Och apropå tur så hade Sebastian Idoff mer av den varan, som när han sånär la in pucken till 3-2 själv men klarade sig med ett nödrop:

– He, he ja det var i början av tredje. Jag satt ner, det blev spinn på pucken och när jag skulle stoppa den med klubban så stack pucken ut till höger, där kom det en Örebrospelare men som tur var slog jag inte in den pucken utan lyckades reda ut den också. Men det där var en sån där flaxig jag nämnde nyss.

 Örebros Emil Kåberg inledde målskyttet i första perioden, Emil Billberg kvitterade 6.37 in i andra, sedan ökade Damien Fleury till 2-1 bara 1.27 efter SSK:s första mål. Örebros Anders Eriksson kvitterade sedan till 2-2 knappt sexton minuter in i tredje. Ett mål som det blev videokoll på.

– Ja men jag vet inte varför han ringde? Pucken gick ju rätt upp i taket och studsade ut, alla i hela arenan såg ju att det var mål. Vi gjorde ett misstag, det blev en felstuds ut på pucken till Anders så hängde han den, säger Idoff.

Efter en mållös förlängning blev det straffar, där satte Andreas Hjelm sin första men inte sin andra straff. Det blev istället Fredric Andersson som avgjorde i femte straffomgången. 

 SSK fick klara sig utan NHL-spelarna och det fanns ju farhågor, i alla fall hos mig, om hur spelet skulle se ut på grund av det men någon större skillnad var det inte säger Idoff:

– Nej, vi kanske spelade lite mer defensivt än vanligt eftersom vi hade tre juniorbackar på isen men vi gör ändå en bra match med tanke på förutsättningarna. Det var en stark insats av oss.

Hur var det att ha tre juniorbackar framför sig?
– Det blev inga farliga lägen utan de skötte sig bra generellt och fick bra hjälp av laget, så det var en riktig lagvinst i dag, säger Idoff och fortsätter:

– Vi vet ju att vi har ett bra lag även utan NHL-spelarna och vi vet att vi klarar oss utan dem. Det visade vi i dag. Andra killar kliver fram och gör det som behövs sedan kanske det har lite med självförtroendet att göra, vi har tagit poäng i rätt många matcher så det smittar av sig, man vågar lite mer såna saker.

Och det gjorde SSK mot tabellfyran Örebro som har gjort näst flest mål i serien:

– Man får ju mer självförtroende efter varje vinst och så länge vi vinner och gör som vi ska så sitter det i väggarna, det är inget problem att behålla det självförtroende.

Att Sebastian Idoff har fått tillbaka självförtroendet syns också. Det här var hans sjätte raka seger i höst – mest troligt första gången sedan juniortiden som det händer säger han själv. Idoff har dessutom tagit sig upp till fjärdeplats i målvaktsligan med fina 92,52 i räddningsprocent och ett GAA på 2.10 och även om han inte själv var nöjd med tisdagens spel så har han i höst agerat med en större stabilitet och betydligt mer moget spel än förra säsongen.

– Jo men så är det absolut. Jag har fått jobba med Janne (Öhman, målvaktstränaren) en längre period och vi har framför allt fått bort det där flaxiga förutom i dag då så jag har bra förhoppningar om att vi kan bygga vidare på det här spelet, det känns mer stabilt.

Vad mer än jobbet med Janne är det som ligger bakom självförtroendet?
– Att jag trivs bra socialt, jag trivs bra med tjejen… det finns många orsaker till det. Och just det att man vågar tro på sig själv är viktigt. Jag hade rätt stukat självförtroende när jag kom från Troja.



2 kommentarer:

BigDan sa...

Tack Marie! Idoff har varit en gigant senaste tiden och det är han väl värd, det finns ju enormt med talang i Idoff skönt att han får till det nu.

Marie Hallman sa...

BigDan Ja det känns som han börjar växa nu både i spelet och som människa, kul!