tisdag 2 oktober 2012

Broc Little" Jag satte på mig raketskridskorna och tog i allt jag hade"



 
 (Första elitserievinsten för säsongen. FOTO.JESPERZERMAN.SE)

Efter sju tunga torskar tog förlustsviten slut. AIK tog säsongens första seger när Rögle besegrades med 5-3.

– En riktigt skön vinst så klart! Hela laget sprudlade av liv idag, energin fanns där, vi spelade tajtare i försvaret och det fanns en bra känsla hos alla killarna. Sedan gjorde vi färre misstag, spelade enklare och fick in lite fler mål, sammanfattar Broc Little.

 (Victor Ahlström på väg mot mål.... FOTO.JESPERZERMAN.SE)
 
Och inte helt oviktigt… det här var den blott andra matchen av åtta där AIK lyckades göra första målet!

Det har bara hänt en gång tidigare den här elitseriesäsongen, mot Luleå borta då Jonas Liwing satte 0-1 men sedan fick se Luleå köra om och vinna.

Mot Rögle tog AIK ledningen redan efter 31 sekunder. Målskytt Victor Ahlström:

– Skitkul! Och skönt att det kom i första bytet. Vi hann bara komma ner i zon där så blev det mål på första skottet, berättar Victor själv för bloggen.

 (...där ringde det efter 31 sekunder.. FOTO.JESPERZERMAN.SE)

Och även Broc Little kände stor lättnad:
– Ja finally! Så fick vi första målet. Sedan fick de ju in en snabb 2-1 ledning men vi svarade med en snabb kvittering till 2-2 och körde på. Det var skönt att spela med en ledning för en gångs skull, säger amerikanen med ett skratt.

Vad sa ni när Rögle gjorde 2-1?
– Inte så mycket men alla höll humöret uppe, alla kände att vi kunde vända på det och när vi fick in kvitteringen snabbt så var det bara en positiv känsla.

– Ja det var bra att vi lyckades ta den här segern och få slut på det här snacket om förlustrad. Nu är det bara att köra på, håller Victor Ahlström med.

 ( FOTO.JESPERZERMAN.SE)
 
Men en seger ger inget slutspel. AIK gick i fatt Rögle men är fortfarande sist och nu gäller det att hålla i och bygga vidare på vinnarkänslan för att ta sig uppåt i tabellen:

– Ja, absolut. Nu vet vi hur det känns att vinna! Det känns bra och förhoppningsvis kan vi använda den känslan till att få in ännu mer energi i omklädningsrummet. Vi behövde verkligen den här segern, säger Little.

Vad kan man göra rent konkret för att bygga vidare på det då och inte falla tillbaka som man så lätt gör?
 – Well … vi har förlorat tillräckligt mycket nu, för att veta hur jobbigt det är att förlora och framför allt hur kul det är att vinna istället. Det räcker för att bygga vidare på den här segern, vi ska ta de känslorna med oss och hoppas att vi kan fortsätta plocka poäng, säger Little.

 (Josh MacNevin var sugen...FOTO.JESPERZERMAN.SE)
 
Mot Rögle fick han och övriga AIK förstärkning av artistskattespelaren Josh MacNevin som både gjorde mål och blev tacklad så pass illa att Rögles Dennis fick matchstraff i slutet av andra perioden.

– Han var precis som vanligt, det kändes knappt som att han hade varit borta. Han kom in utan att ha varit med om det här dåliga, kom in och tyckte bara att det var skitkul att vara tillbaka och har inte varit med på den väg som vi har varit. Så allt vara bara positivt för honom och laget. Han snackar, peppar och köra, så mycket att han bidrar med mycket energi, säger Victor Ahlström.

– Josh har sån enorm energi, han bara är sån och han lättade upp stämningen lite direkt. Han fick i gång alla i laget och gjorde mål (2-2 i pp). Varje gång man kan få in en sån kille i laget så är det en boost, fyller Broc Little i.

  (...nätade, snackade, peppade. Som vanligt. FOTO.JESPERZERMAN.SE)

Vad sa Josh då?
– Han höll ju inget tal eller så utan han är en som snackar och håller låda bara. Han kom in, fick fart på alla, visste att vi har kämpat men kom in med en positiv känsla. Var ett lyft helt enkelt, säger Broc Little.

  (Broc med sina "rockets" på.... FOTO.JESPERZERMAN.SE)

Amerikanen fick in sitt andra mål för säsongen, när han gjorde AIKs femte för kvällen, i tom kasse med två minuter och 50 sekunder kvar av tredje perioden. Och det syntes att han bara skulle ha in det där målet:

– Ja, jag ville verkligen få in pucken! Jag har ju inte gjort så många mål som jag vill göra så jag måste ta de chanser jag får, oavsett hur målen ser ut när jag gör dem. Och det var riktigt skönt efteråt, jag hoppas jag kan bygga vidare på den känslan och göra fler mål. Det fanns en liten chans att få in pucken i målet så jag satte på mig raketskorna och tog i allt jag hade. Att jag fick göra målet framför fansen och jubla med dem var en extra bonus!

 (...flög in 5-2 målet. Matchen slutade 5-3.  FOTO.JESPERZERMAN.SE)

Men det såg ut som du fick slänga dig hej vilt? För du flög nästan över din motspelare?
– Ja, ha, ha. Vi dumpade ner pucken, backen låg lite före mig men vi hade ett par minuter kvar att spela och jag kände att nu ger jag allt. Jag visste att det var tomt mål så det var bara att köra allt jag kunde. Men jag var inte först fram mot pucken så jag slängde mig med huvudet före. Och var glad att hann först på pucken, jag hade tur att den gick in.

2 kommentarer:

Jones sa...

Bra kämpainsats Gnaget (och Broc)! Nu gäller det bara att hålla i och bygga upp lite vinnarkänsla och självförtroende i laget så att det ser lite stabilare ut framöver när ni ska spela hem ledningar. För igår var det inte vackert i 3e perioden. :)

Marie Hallman sa...

Jones spelar ingen roll hur det ser ut bara man vinner... närå men det krävs nog mer än en seger för att laget ska få det självförtroende som ger stabilitet