fredag 28 september 2012

Broc Little: " Något måste ändras. Snabbt"



 
(Broc Little gjorde mål men det hjälpte inte. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Sex matcher och inte en enda seger. Men kanske värst av allt, AIK mer eller mindre gav bort pucken till Linköping vid samtliga fyra målen av gästerna.

– Det duger givetvis inte att förlora igen och det är ju uppenbart - om du tittar på hur vi spelar -att vi vinner inga matcher om vi fortsätter spela så här, något måste ändras. Snabbt, slår Broc Little fast.


Amerikanen gjorde sitt första elitseriemål i karriären men var ändå rejält nedstämd efteråt.

– Jag vet inte varför men just nu gör vi för många misstag. På tok för många individuella missar. Och emellanåt en hel del missar som beror på slarv och dräll. Jag kan inte ge dig det exakta svaret till varför det blir så men vi är helt klart inte bra nog, det vi gör är inte bra nog, säger Little.

Och AIK gjorde det lätt för LHC att näta. Man drällde puckar, tappade puckar, gav bort puckar och som om inte det var nog så skedde det oftast i egen zon, vid uppspel, vid rensningar och bara några meter ifrån det egna målet så att Linköping fick kort väg fram och gott om tid på sig att sätta pucken i mål.

– Målen kan vi bara skylla på oss själva, det är våra misstag som ligger bakom de flesta av baklängesmålen, där vi tappar pucken och de får kontra på oss. Det är ingen enskild spelare som gör fel utan det gäller hela laget, det händer över hela banan och Danne Larsson får slita arslet av sig i målet. Vi kan inte hänga ut honom och sätta honom i knipa på det sättet som vi gör hela tiden nu… men varför det blir så? Jag vet inte. Jag önskar jag hade ett bättre svar att komma med men just nu har jag inte det.

Vad sa ni till varandra nu efter matchen?
– Ingenting, det var helt tyst.

Vad har ni sagt efter de andra matcherna då?
– Det är lite olika men det har ju funnits bra saker att ta med sig också. Vid de tre första matcherna så förlorade vi i förlängning med en man färre på isen i förlängningen. Att vi hamnar i numerärt underlägen beror ju givetvis på våra egna misstag men vi var ändå med i matcherna och vi har perioder i alla matcherna där vi spelar riktigt bra men vi bjuder på en massa idiotmål och det drar ner hela laget så…, säger Broc Little och ruskar bedrövat på huvudet.

I torsdagens match hade AIK ändå bra fart under fötterna, man skapade mycket – även om puckarna inte gick in – jobbade fram två kvitteringar och såg aggressiva och på ut fram till Linköpings fjärde mål. Efter ännu ett dräll fick Calle Söderberg komma ensam mot Daniel Larsson och i det läget missar inte Linköpingsstjärnan. Då gick luften ur AIK:

– Ja, så var det men det är sånt som händer när man har förlorat fem matcher i rad innan och så får man det där över sig också. Vi lyckas inte ens ta ledningen utan vi hamnar i ett ettmålsunderläge, jobbar oss i fatt till 1-1 men då gör de mål 1-2 och vi hamnar i underläge igen, vi kvitterar men då gör de 2-3 så det är… det blir jobbigt att hålla humöret uppe i laget då. Så vi måste ta tag i det här nu nu, komma samman i laget och uppenbart vara mycket bättre än vi har varit, säger Broc Little.

Han kan – bara minuter efter att spelarna kastat av sig prylarna inte – självklart inte presentera någon slags åtgärdsplan men än finns 148 poäng kvar att spela om. Men ska AIK ha någon chans efter den här tunga starten måste de första sex matcherna förpassas så långt bak i det mentala arkivet som möjligt. AIK måste ta sig samma, lägga de här sex förlusterna bakom sig och börja om från början mentalt och poängmässigt.

– Ja det är väl förmodligen det vi borde göra om inte annat. Vi har uppenbarligen en hel del att lära av de här första sex matcherna, av de här misstagen och sånt men vi måste framför allt tajta till spelet, vara bättre i egen zon. Vi har ju inte gjort tillräckligt många mål heller, det är problem på båda sidorna av isen, vi har inte gjort så många mål som vi behöver göra och har samtidigt släppt till för många enkla bakåt.

Men ska man se något positivt så har ni ju i alla fall gjort ett par tre mål per match i de tre senaste, jämfört med ett mål per match i de två första förlusterna?

– Absolut men det räcker inte så det måste också bli bättre och det snabbt.

Du gjorde ditt första elitseriemål, vad säger du om målet?
– Någon (i LHC) tappade pucken till Dick, han tog tag i de och  spelade pucken vidare till Liwing nere vid första stolpen, jag kom fram vid andra stolpen, fick en fin pass av Liwing, tog bara emot och styrde in pucken från andra sidan. Det var skönt att få ett mål där, det var länge sedan jag nätade så förhoppningsvis kan det få igång mitt målgörande, säger Broc Little.

Ett mål på sex matcher är givetvis inget som varken han eller AIK är nöjda med, han värvades ju som poängmakare och målskytt men det har varit en liten process att dels komma igen efter axeloperationen i våras samt att vänja sig vid en ny serie och ett nytt lag.

 – Det har gått bättre och bättre. Jag hade ju den där operationen, byggde upp axeln igen och körde rehab under sommaren, det har varit ett jobb som jag har gjort samtidigt som jag har försökt träna. Det har blivit gradvis bättre och nu börjar jag äntligen känna igen mig själv där ute och förhoppningsvis kommer jag göra fler mål nu för jag känner att spelet har blivit bättre och bättre för varje match jag har spelat.

Hur mycket har din axel hållit dig tillbaka?
– Jag vet inte, det har känts okej men visst jag fick ta lite längre barmarkspaus under sommaren på grund av operationen och om det har påverkar sommartärningen vet jag inte. Jag har försökte att kompensera det i träningen senare men jag kan samtidigt inte säga att det inte har påverkat mitt spel över huvudtaget.

Vad har största skillnaden varit för dig i steget från HockeyAllsvenskan till Elitserien?
– Det är svårt att säga för det är lite annan stil på spelet i elitserien. Ibland kan jag dra iväg lite för tidigt då får jag hejda mig lite. Det är lite mer kontrollerat, lite mer uppstyrt här i elitserien…

Är det bra eller dåligt för dig?
– Jag vet inte men det har varit lite svårt att vänja sig vid det. Ibland är spelet lite FÖR organiserat, det går lite för långsamt för mig. Jag får hålla tillbaka mig själv när jag mest bara vill sticka iväg själv och speeda på framåt men som sagt, det blir bättre och bättre. Jag vänjer mig mer och mer vid spelet. Förra matchen började det kännas riktigt bra och förhoppningsvis kan vi börja vinna nu.

Var känner du dig nu spelmässigt, på en skala en till hundra?
– Jag känner att jag börjar närma mig 100 procent. Jag är nog inte där riktigt än men idag kändes det återigen lite bättre samtidigt så finns det uppenbarligen mer att ge eftersom vi förlorade.

3 kommentarer:

Lasse sa...

Va snackar Broc om? Han fick ju en pass från Dick från blå, på bladet, vänder upp och skjuter i mål.

Anonym sa...

Nej, det var Liwing uppe på högersidan av blå som la pucken på bladet till Broc. Liwing hade fått den längs blå från Dick.

Marie Hallman sa...

lasse och anonym: precis som anonym säger Dick till Liwing till Broc.