fredag 28 september 2012

Alexander Falk "Sjukt skön känsla!"



 
(Falk fotade under försäsongen mot Tappara. FOTO: DANIEL PETTERSSON)
 
Malmös målvakt agerade levande vägg. Men till slut fick han ge sig, målgörare – en juniorback som nästan aldrig gör mål numera:

– Det var en sjukt skön känsla! Jag trodde inte att pucken hade gått in först så det var skön att se att den hade gjort det! säger Alexander Falk.

Vi tar efternamnet först och nej han inte släkt med vare sig Nichlas eller Lasse Falk. Tillbaka till matchen…

… där Djurgården inledde krampaktigt, precis som Malmö och där första perioden var mer ställningskrig och fysiskt spel. Men DIF jobbade sig in i matchen, i början av andra syntes tendenser till tålamod, ett lag som spelar tillsammans, som vågar mer, följer det man har gjort upp – trots att Malmö tog en tidig 1-0 ledning och trots att Malmömålvakten Pontus Sjögren var i vägen oavsett var och hur DIF tog skott.

Fyra minuter och 42 sekunder in i tredje kom kvitteringen och efter det släppte Djurgården loss helt medan Malmö fortsatte trampa kvicksand.

– Ja, vi ökade tempot där. Och jag tycker vi gör en bra match, spelade bra hela matchen egentligen. Det är bara att vi inte får in pucken men till slut så får vi in den. Vi fortsätter kriga, Malmö försöker ta över men kan inte göra mål medan vi chippar sarg ut, spelar enkelt och håller ifrån, säger Alexander Falk.

Som fick jubla åt – inte bara första allsvenska målet – utan även Djurgårdens första bortaseger för säsongen då Tim Eriksson plockade ner och tråcklade in en puck halvvägs in i tredje perioden.

Så gott som hela laget tog sen tåget hem. Men inte Falk, Ludwig Blomstrand och Pontus Åberg. Juniorerna fick ta bussen istället efter biljettrassel när de skulle gå på tåget.

– Vi hade ungdomsbiljetter så på våra biljetter stod det ingen platsreservation och då fanns det inga platser åt oss. Men det gör inget, det är nästan skönare att åka buss ändå, den är så skön.

Fast det låter ju skönare att ligga i en sovbrits på tåget?
– Äh, man kan ligga på golvet mellan sätena. Jag har kudde, konstaterar Alexander Falk glatt.

Och visst första bortasegern och målet, det kan man ju vila gött emot hela vägen hem. Men alla juniorer hamnade ju inte i bussen…

– Nej, det fanns några enstaka platser över men äh, vi bara hoppade av tåget när det var en minut kvar till avgång.

Men tillbaka till matchen och det där kvitteringsmålet som gav Djurgården hopp och som han inte trodde hade gått in:

– Alltså jag såg ju att pucken gick in men när jag sköt så trodde jag inte att den skulle gå in. Det är inte så ofta som jag gör mål, det var mest en instinkt… men den gick in!

Tanken när du gick på mål, var inte det att näta då? Eller var det att skapa en chans åt någon annan?
– Nja jag tänkte mest bara få in pucken på mål sedan kom han (målvakten Sjögren) upp i skottlinjen. Jag fick hålla i pucken för att komma förbi honom och försökte mest få in pucken på mål så att någon annan kunde göra mål där.

Är du alltid så defensiv i ditt backspel?
– Ja och nej. Jag vill spela offensivt också och gjorde fler mål i J18 men nu har jag fått den här rollen och spelar till exempel inte så mycket i pp…

Vad säger du om den scenförändring som var i matchen? Den såg man inte komma!
– Vi hade ju några byten i början där vi blev nertryckta men sedan tycker jag vi kommer upp. Det känns att det är vi som för matchen i slutet av första. I andra perioden har vi ju hela spelet och borde göra mål men gör det inte.

Vad sa ni till varandra i laget under matchen?
– Inte mer än att vi bara skulle fortsätta som vi hade börjat och köra på. Vi visste att vi skulle få våra chanser och Challe sa i pausen att vi gjorde vår bästa match hittills och att vi bara skulle köra på med samma spel.

 Det blev ju en tydlig tempoökning i tredje, tyckte jag?
– Ja det blev en ökning där i slutet av andra redan sedan blev Malmö lite platta vid målet, de ville framåt, det blev ett böljande spel och sedan fick vi in tvåan.

Hur viktigt var det att få den här första bortasegern efter den start ni har haft?
– Riktigt viktigt. Vi vet ju att det är svårt att ta poäng i allsvenskan, speciellt på bortamatcherna. Men kan vi utgår från det spel vi körde i dag och bara köra på så här i de andra matcherna med så blir det bra.

Vad säger du om Pontus Sjögren i Malmömålet?
– Han gjorde några jätteräddningar. Vi hade minst två, tre öppna mål men han fick tag på pucken hela tiden. Det var frustrerande.

Var du mest glad eller lättad när ni vann?
– Både och! Det är klart att det är extra skönt att få första bortavinsten, säger Alexander Falk.

Laget skämdes rejält efter hemmaförlusten mot Oskarshamn, alla var överens om att det behövdes en ändring och innan Malmömatchen tog man ett snack tillsammans:

– Vi hade ett kort möte innan matchen och sa väl att vi ska bli mer rejäla i våra beslut, att vi ska ta beslutet i tid. Det kan vara typ att ta vara på den tiden man har och göra ett bra förstapass istället för att hålla i, stå och leta och så utan ta ett snabbare beslut, vara mer bestämda och inte tveka. Har vi sagt att pucken ska upp då ska pucken upp!

Alexander Falk är ju junior men har varit med på alla a-lagsträningar från försäsongen och framåt. Om han får spela eller inte beror på?
– Hur jag har tränat och så, hur jag presterar på träningarna. Sedan om det finns luckor i laget också som jag antar att man vill fylla på. Men jag vill ju vara med och försöka ta en plats, det vill jag.

Hur påverkar NHL-lockouten dig?
– Det vet jag inte och jag försöker att inte tänka på det utan bara kör och så får vi se vart det leder. Jag tar det dag för dag.

Vem pushar dig i laget?
– Det är allihop som kommer fram och ger tips. Man kan alltid få bra feedback, vi har skitbra grabbar i laget.

Är det bra eller dåligt som junior att spela i allsvenskan, jämfört med elitserien?
– En svår fråga men jag antar att det är bra och att chansen ökar för mig att få mer speltid. Sedan gäller det att ta tillvara på den speltid man får också.

Inga kommentarer: