tisdag 7 augusti 2012

MARIE MÖTER - JHONAS ENROTH. " Vi har fått in lite mer tuffhet i vårat lag"



(Jhonas Enroth. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)



 26 spelade NHL matcher för Buffalo, VM-målvakt och uttagen till All star rookie team i NHL. Förra säsongen blev ett stort kliv framåt för Jhonas Enroth även om Buffalo hade det knackigt som lag och missade Stanley Cup-slutspel trots – eller kanske på grund av - en storsatsning inför säsongen av nya ägare:


 – Allt skulle bli så bra, allt var så guld och gröna skogar inför säsongen - men det blev det ju inte. Allt gick inte av sig själv som vi kanske hade trott och nu tror jag vi har lärt oss av det, säger Buffalomålvakten.

Uppvaknandet blev brutalt och när Buffalo förlorade elva raka matcher i januari var det ett ”wake up call” för hela gänget. En annan sak som skakade Enroths lag var när förstemålvakten Ryan Miller blev brutalt påkörd utan att någon i det egna laget klev fram till hans försvar:

– Vi blev lite skakade som lag också när ingen gjorde något när Miller blev pååkt. Då fick vi svara på mycket frågor om det (från media) och det var där vi lite förlorade säsongen tror jag. Det är väl det som ledningen har gjort annorlunda nu, de har tagit in mer rollspelare, lite mer tuffa killar.

Som till exempel?
– Som Steve Ott och två andra killar som är fighters. Steve Ott är typ… han är en Sean Avery-typ. Ott är den som är det största svinet i NHL… i stort sett! Han har väl blivit framröstad som största svinet – på planen - i NHL – men alla säger att han är en jättebra kille att ha i sitt lag, så det är skönt och han kan spela hockey också. Så jag tror att det är en bra värvning.

Så den här gången om någon av er blir påkörd, då kommer det kännas för den som körde på?
– Ja vi har fått in lite mer tuffhet i vårat lag tror jag. Så det behövde vi tycker jag.

Det här med att ni väntade er guld och gröna skogar, vad menar du då?
– Nä men vi värvade ju dyrast spelarna i hela ligan och såna grejer och det blev väl lite så att vi trodde vi var bättre än vi var och så levde vi inte upp till våra förväntningar. Sedan så blev det bara… snöbollseffekt liksom och bara större och större problem av allting.

Det här att man tar in så dyra spelare borde ju vara bra?
– Jo, det är bra signaler, man tänker att det var bra för laget, det var ju det vi trodde men vi trodde väl också som sagt att det skulle gå lite lättare än vad det gjorde för oss. Vi trodde det skulle rulla på bara för att vi hade dyraste spelarna i vårat lag och så vidare. Men sedan där i januari så var det en väckarklocka och förhoppningsvis har vi lärt oss av det till kommande år, säger Enroth.

 (På Puddingläger med Nylander, Tallinder, Fernholm, Jonas Andersson med flera.  FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE) 

NHL-debuten skedde säsongen 2009-2010 då Enroth fick en match för Buffalo i NHL. Säsongen efter blev det 14 matcher och i vintras alltså 26 matcher i grundserien. Räddningsprocenten slutade på 91,7 procent och GAA 2,70. Ett helt okej facit och då tidigare givne ettan Ryan Miller hade stora problem med sitt spel i början av säsongen fick Jhonas Enroth rada upp den ena fina matchen efter den andra. Och under hösten började allt fler fans kräva allt mer högljutt att Enroth skulle få spela istället för Miller.

Det där gillar inte Jhonas Enroth att prata om och efter en riktigt bra avslutning på säsongen för Miller är det fortfarande amerikanen som är nummer ett:

– Ja han har två år kvar på kontraktet och är fortfarande given!

Säger du det för att du måste vara artig eller menar du det?
– Jag säger det för att det är realistiskt! Men samtidigt så tog jag ju jobbet lite grann i början av förra säsongen, sedan så började han spela jättebra och 30 sista matcherna så var han bäst i ligan. Hade den bästa statistiken. Så till slut blev det en bra säsongen för honom och han blev vald till mest värdefulla spelare i vårat lag tror jag. Så äh han hade en dålig start bara.

Vad innebär det för dig kommande säsong? Måste du vänta på en skada på eller dålig start av honom eller finns det chans för dig att ta dig in ändå?
– Ja det finns det, jag känner att jag har mycket förtroende hos tränarna och spelarna. De vet ju att jag har spelat bra förut.

Det måste inte till en skada eller katastrof spel av Miller?
– Nej exakt, så jag tror nog att de kan ge mig lite fler matcher i år för att ge Miller lite vila, samtidigt så fick jag stå mycket förra året också. Miller har aldrig stått så lite som han gjorde förra året på ett tag.

  ( FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE) 

Vad kände du för egen del då kring säsongen som gick? Tittar man på vinster/förluster så började det bra för dig men sedan kom det en del förluster?
– Ja, exakt men jag tyckte ändå det gick bra för mig personligen. Jag förlorade uddamålsmatcher och … om man kollar om de matcher som jag hade när vi förlorade på slutet så hade jag ju två insläppta på 43 skott och såna matcher. Släppte in ett mål och torskade på straffar fast jag räddade 44 skott eller vad det var så det var bra matcher från min sida men straffavgöranden… det är ju lite upp och ner. Förra året då vann jag alla straffläggningar då blev det en jäkla skillnad, nu förlorade jag några straffläggningar och då heter det att man spelar dåligt men så är det inte.

Fast vad hände med straffmagin? Ett tag var det vinst varje gång?!
– Men jag hade bra straffstatistik nu också! Det var bara att våra killar hade lite missar framåt som de inte har haft förr. Nu ska man ju inte klaga på andra men om man kollar så torskade jag två straffläggningar mot Boston till exempel, jag släppte in en straff av fem men Tim Tomas spikade och räddade alla fem båda gångerna. Man måste väl kunna få ett mål av utespelarna också… tycker jag. Året innan kunde jag släppa ett par straffar men så gjorde vi ändå mål framåt på våra straffar också. Det gjorde vi inte nu. Så det är mycket små marginaler.

Jag vet att du inte gillar att prata om fansens kampanjer i vintras - att du borde få stå och Miller - dra men varför gillar du inte att prata om det där?
– Nä men det är väl lite… jag tycker att det var respektlöst mot Miller. Till exempel i början där när Miller blev utbytt och jag blev inbytt då ställde sig hela arenan upp och buade åt Miller och applåderade åt mig. Så jag tyckte det var lite respektlöst. Sedan hade de ju såna t-shirts där det stod Team Enroth och Team Miller och då fick fansen ha på sig vilken tröja de ville för att visa. Och Miller har gjort mycket bra för Buffalo så det var lite respektlöst men det är så fansen är där borta.

Men blir du inte lite glad samtidigt åt att folk trycker upp t-shirts med ”team Enroth” på?
– Jo, ha, ha, det är klart man blir glad…

Är det lite blandade känslor?
– Ja för Miller är en bra kille också så man kände sig lite… det kändes lite sådär mot honom eftersom han varit jättejuste mot mig hela tiden. Han har stöttat mig och gett mig lite tips och så och är som sagt en jättebra kille. Trevlig och så. Och rätt så lik mig, skulle jag nog vilja säga, han är rätt så lugn och säger inte så jäkla mycket men finns alltid där om du vill surra med honom. Jäkligt bra kille, säger Enroth.

  ( FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE) 

Att han fick perioder med många matcher på rad var viktigt för utvecklingen. Det är trots allt skillnad på en enstaka match per säsong och att vara den som ska vara skillnaden varje dag. Och visst lärde sig Jhonas Enroth en hel del av just den erfarenheten, bland annat att noggrannhet verkligen är en nödvändighet.

– Jag tror att jag tappade lite fysiskt när Miller var borta ett tag. Jag började tjuva på träningarna och så, tappade lite kondition och så kanske så det har jag lärt mig att jag måste vara mer fit hela året om, sedan så gick jag upp lite i vikt också, det var lite slarvigt av mig.

Vad gjorde du då?
– Jag slutade inte träna men när man inte spelar matcher, då tränar man jättemycket. Då sätter de en på cykeln efter matcherna och grejer. Nu när jag stod så många matcher så stod jag på träningarna i en halvtimme men tog det lite lugnt och försökte spara sig till matcherna…

Och körde ingenting efter då?
– Exakt. Så jag tror nog jag tappade lite där för även om jag spelade många matcher så gick jag upp lite i fel vikt om man säger så, jag gick upp i fett en tre, fyra kilo. Så det lärde jag mig att jag måste ta hand om kroppen bättre om jag får spela så igen, för nu på slutet, sista månaden (när Enroth mestadels suttit på bänken) då satte jag personbästa i alla våra tester som vi har varje månad.

Nu är ju inte du tjock precis, så vad spelade några kilon för roll?
– Nä men det var ju fel kilon, det var ju fett inte muskler och man blir lite segare, du har lite jobbigare att återhämta dig och jag såg ju på papper (testvärdena varje månad) också att så ska det inte vara.

Vad käkade du när du gick upp?
– Grejen var väl att jag tänkte att nu spelar jag så mycket då kan jag väl käka lite mer, ta en efterrätt och sådär. Men på slutet när jag inte fick spela och såg att jag hade gått upp fel vikt då skärpte jag till mig och på slutet var jag i jättebra form. Och då kände jag mig jättebra också, man kände sig i bättre form. Så det är väl kosten och så man måste ta vara på bättre.

Spelmässigt finns det såklart detaljer att slipa på. Men den största och viktigaste biten för en hittar man inte på gymet:
Det är väl inga så tekniska grejer utan det är mer självförtroendet. Jäkligt mycket sitter i huvudet så det är självförtroendet som blir bra när man får spela mycket, när man känner att man klarar av det. Man lär sig ju varje gång man spelar tycker jag, det är olika matchsituationer som man lär sig av och såna grejer som man inte kan få när man tränar bara, det kan man inte komma ifrån.

 ( FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE) 

Något spelmässigt som du känner att du ska göra annorlunda?
– Nej. Det sitter mer i huvudet. Förra säsongen när jag fick spela en del matcher så tog jag för givet att jag skulle få spela och på slutet så blev det ju… då blev det bara tre matcher sista tre månaderna så nu har man insett att det kan faktiskt hända. Det gäller att ta varje match som om den vore den sista.

Det där får du berätta mer om?
– Det är klart att det var lite frustrerande och att det var en liten besvikelse att inte få spela men samtidigt så var Miller som sagt bästa målvakten sista trettio matcherna, det var inte så mycket att snacka om. Vad ska man göra liksom? Han var ju till och med bättre än Lundqvist och de andra under de sista trettio matcherna, det är bara kolla på statistiken. Så det var inte så mycket att göra utan det var bara att försöka vara en bra lagspelare och stötta honom.

Det var inte så du satt och gnisslade tänder i smyg över att du inte fick spela?
– Nej, ha, ha, jag tyckte jag var en bra lagspelare. Det finns inte så mycket att göra utan det är bara att träna på och försöka vara redo när man får chansen.

Men du sa att du i vintras när allt flöt på tog det här med att få spela för givet – utveckla det?!
– Nej men man trodde väl att man skulle få fler matcher på det året också och det är klart att man börjar känna sig lite komfortabel, så det gäller väl att ha lite mer jävlar anamma. Man får inte känna sig för komfortabel, nu var det inget jätteproblem så men i januari trodde jag att jag skulle få stå kontinuerligt men sedan blev det så att Miller spelade så jäkla bra att de körde på honom. Plus att vi låg så dåligt till som lag. Vi var tvungna att vinna varje match. Hade vi legat lite högre upp i serien hade jag säkert fått fem sex fler matcher än i år. Nu var vi med i racet till näst sista matchen- den förlorade vi och då missade vi slutspel med ett mål tror jag.  

  ( Chillar lite med Jonas Gustavsson efter träning.  FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE) 

Och eftersom det inte blev slutspel var Enroth tillgänglig för Mårts inför Tre Kronor. Det blev till slut Enroth som back up och Fasth som etta i det svenska målet. Men även där finns en del att ändra på till framtida eventuella VM. Det här med åka raka vägen från en lång flygresa med jetlag och ställa sig i ett Tre Kronormål i en träningslandskamp mot ett taggat Schweiz var ingen bra idé:

– Nej det var det inte men det var inte jag som bestämde det heller…

Frågade Mårts om du ville?
– Ja, han frågade mig och då ville jag inte säga nej. Men jag tror det var ett litet misstag, nu vet man det då får man göra lite annorlunda nästa gång – om det blir någon nästa gång.

Det kändes som du kom in snett med allt – kramp, problem med att sova och allting?
– Ja det blev lite problem där och sedan så direkt till VM, plus att vi åkte till Tjeckien i en vecka direkt också. Det blev som en två veckor lång roadtrip för mig kändes det som. Jag var hemma en dag. Jag vet inte varför vi var så länge i Tjeckien heller om jag ska vara ärlig. Så jag borde kanske ha tagit det lite lugnt med Schweizmatcherna, kanske bara åkt hit och tränat lite och … det blev lite hattigt tycker jag.

  ( Kompisar från förr - Enroth och Dragan Umicevic. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE) 

Om du ska se på VM med lite distans då, vad säger du om din egen insats där?
– Jag hade två bra matcher tycker jag. Norge var bra, Danmark var bra tills det var 20 minuter kvar. Det var en sån typisk match där vi ledde med 6-1 när det var 20 minuter kvar, då slår man kanske ner lite och de fick ett par mål och de två målen förstörde kanske min VM-statistik lite grann sådär men sedan så blev jag sjuk och missade fyra, fem dagar utan träning och allt så det blev lite hattigt för mig. Men jag tycker det var kul och så annars, synd bara att det blev som det blev (respass i kvarten mot Tjeckien).

Vad har du lärt dig av allt det där då? Att säga ifrån kanske?
– Ja, det är väl att säga ifrån mer. Jag borde kanske ha lyssnat lite mer på kroppen, jag var lite trött, ville ta det lugnt men samtidigt så vill man inte säga nej till en landskamp. Så det är väl lite de, säga ifrån och lyssna mer på kroppen kanske.

Om du är tillgänglig och blir tillfrågad om VM igen, vad känner du då?
– Då skulle jag gärna vilja vara med, och nu är det ju hela VM hemma även om det blev bara Stockholm för oss i år. Så det skulle vara jättekul. Det blev ju kanske inte som vi hade hoppats men så är det ju i en karriär, det går upp och ner liksom.

Inga kommentarer: