fredag 17 augusti 2012

FÖRSÄSONG Sörensen: " Det är klart det stärker hela laget"


 (Sörensen glad efter första vinsten och målet efter comebacken i DIF-tröjan. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Första matchen efter degraderingen, ett snabbt värvat till stora delar nytt lag med allsvensk touch. Då var ordern inför matchen given:

– Att tänka på vårat, fokusera på det och att göra det Djurgården ska göra i år. Att vinna matcher, säger Marcus Sörensen.


Efter den minst sagt omtalade resan ur elitserien har Djurgården allas ögon på sig och det blev så klart en del snack i gruppen om att en bra start var viktig för laget:

– Det var lite snack om att gå ut och visa sig, visa vem du är. Det är många nya spelare så ta för dig och lite så.

En skön seger mentalt antar jag?
– Ja, det betyder jättemycket, att gå ut och vinna en förstamatch, det är klart att det stärker hela laget. Och just med ett sånt bra motstånd, att vi vinner med 4-1, det stärker gruppen ytterligare.

Sörensen själv satte tvåan framspelad av Christian Eklund och Nils Andersson.

– Vad ska man säga om det? Jag fick en bra flippmacka av Fimpen sedan var det bara att åka in och göra mål. Det var kul att få göra det där målet. Det var en bra match. Det blev lite tjurigt där i andra perioden men jag tycker att vi sköter vårat och gör en bra första match. Det var bara att fokusera på vad vi skulle göra och inte på vad de gör.

 (Jubel efter målet. FOTO DANIEL PETTERSSON)

Men två matchstraff, två förmodade hjärnskakningar är lite ovanligt som första match i en försäsong?
– Ja det är ovanligt men det var en bra första match, ganska bra fart, men jag tycker att vi fick ut ganska mycket av det vi ville ha ut men vi kan ännu bättre men det var en bra första match.

Ni gör tre mål av fyra i pp, två i spel fem mot tre. Hur mycket har ni tränat på det där?
– Så mycket har vi inte tränat på det, vi har haft några ispass där vi kört pp och boxplay men inte mycket. Förra veckan tror jag vi hade två pass pp och veckan innan dess hade vi två pass, det är något så. Men inte mer än tre, fyra tillfällen.

Så det var väldigt bra utdelning?
Ja det är väldigt bra utdelning, men vi har väldigt bra spelare också så det flyter på bara.

Och i fem mot tre då SKA det ju vara mål?
– Ja, då ska man göra mål, det är nästan ett krav, säger Sörensen.

Han har samma tröjnummer som Mario Lemiux hade (siffran 66) men det numret har inget med NHL-legendaren att göra. Storyn bakom numret är en annan:
– Det var det numret som jag hade jag i Kanada och min mamma (Susanne) är född 66.

Så det är lite en hyllning till henne?
– Mmm, litegrann!

  ( FOTO DANIEL PETTERSSON)

Hur känns spelet då, är det långt kvar eller känns det som det sitter?
– Jag tycker att vi har en bra grund att stå på. Vårt spelsystem som vi har i vinter tycker jag fungerade jättebra, vi har allt som krävs, som ett lag ska ha. Vi har alla spelarrollerna och alla accepterar sina roller. Vi går ihop alla jättebra som grupp också, det är jätteviktigt.

Kan du förklara det där med spelsystem som ni har?
– Nämen alla vet vad vi ska göra och vi har grunderna till varje spelare och vårt spelsystem eller vad man ska kalla det bygger på fart och bra fart på skridskorna mot mål.

Inga kommentarer: