torsdag 19 juli 2012

Silly season SSK - Stefan Bemström slutar


(Stefan Bemström in action. Mycket hjärta, enorm passion. FOTO ANDREAS GRANDIN/ARKIV)

Jag har inte sett det här förrän nu i kväll, så jag har inte ringt Stefan själv men nu har SSK-legendaren Stefan Bemström berättat i LT att han lägger grillorna på hyllan.Orsaken är inte oväntat skador och en sargad kropp.

- Jag kanske skulle kunna äta voltaren och lura kroppen, men jag vill inte äta tabletter, spela hockey och sedan kanske inte kunna gå ordentligt efter karriären, inte kunna leva ett normalt liv, säger Stefan Bemström till LT.



Han flaggade redan i vintras för att det nog var slut nu, men att han hoppades och egentligen ville fortsätta. Men, säger kroppen stopp så gör den och "Bemis" är ju inte den som bangar ur för småskador direkt. Tvärtom har han alltid varit hänsynslös mot sig själv och även in i det sista spelade han med skador som hade stoppat de flesta andra för länge sedan.



(Bemström har alltid gett allt, här har han rammat Djurgårdsforwarden Ölvestad ända in i målet. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Samtidigt är ju hockey det som varit Stefans liv och då är det svårt att ta det där sista beslutet:
 
– Jag har hållit på med elitidrott i halva mitt liv och brinner för det. Nu har det här beslutet kommit till mig, kroppen har talat om för mig att det är dags att sluta och det är klart att det har varit en jobbig tid, säger han till LT.

Själv säger jag - tack Stefan! För all passion, energi och hjärta du givit hockeyn. Jag antar att du ligger bra till när fansen ska välja en tröja att skicka upp i taket. Hängivenheten mot SSK har varit stor, jag tror ingen har kunnat missa det.

Inga kommentarer: