torsdag 19 juli 2012

Silly season - Jonas Andersson!


(Jonas fotad i samband med en tidigare Tre Kronorturnering . FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Det börjar närma sig försäsong men landslagsforwarden Jonas Andersson har inte skrivit på för någon ny klubb ännu.

– Jag vet inte vad som händer än faktiskt. Har ingen aning. Jag hade hoppats det skulle vara löst nu och känner ingen stress men jag vill gärna tillbaka till Ryssland. Samtidigt har jag familj så det måste fungera ur den aspekten också, säger Andersson.

Det här är första gången i karriären som han inte har klart med en klubb i slutet av juli men dels har de ryska KHL-klubbarna platser kvar att fylla och dels brukar det bli rejäla spelarrockader fram till första seriematchen eftersom det kostar betydligt mindre för KHL-klubbarna att bryta kontrakt och byta ut spelare nu än senare fram på säsongen.

Många KHL-klubbar väntar även ut läget i NHL och ser vad som finns att hämta där. Får de inte napp i Nordamerika öppnar sig än fler lediga platser för europeiska spelare som Jonas Andersson.

– Jag får ganska lite info av min agent i Ryssland men han säger att det kan hända saker snabbt och att jag inte ska oroa mig. Sedan vet jag inte om jag kan tänka mig alla ställen i Ryssland heller, det beror ju på hur det funkar med familjen också, säger Andersson och fortsätter:

– Lite ovisst är det ju men så här har det varit varje år som jag har varit i KHL, att de fyller på med spelare i augusti och smäller det till då gäller det för mig att vara i så bra form som möjligt. Om det inte blir något i Ryssland så får jag omvärdera situationen då, men jag vill helst inte spekulera nu i vad det skulle bli istället i så fall. Min agent säger att det kommer lösa sig i KHL även om det tar tid, så jag väljer att hoppas och tro på honom, konstaterar 31–åringen.

Han har ju AIK som moderklubb och visst kan AIK vara ett alternativ om det inte blir spel i KHL. Han har – som ofta på somrarna - varit ner på Ritorp ett par gånger i början på sommaren – men det var för att testa nya skridskor, inte för att snacka om något annat.

– Jag har en jättebra relation till AIK, de är väldigt snälla och låter mig vara där och köra lite när det finns is. Men det är inte så att vi förhandlar om något, de vet att jag i första hand kollar med ryska lag.

Skulle AIK vara något alternativ redan i vinter om det skiter sig med KHL?
– Absolut. Det vore jättekul och jag stänger inga dörrar, det känns definitivt som ett alternativ.  Jag har haft en bra dialog med Gozzi men jag har också sagt att de inte ska hålla sig en plats, jag förväntar mig inte att de gör det heller eftersom jag är beredd att vänta in klubbarna i KHL.  Men sedan är ju AIK min moderklubb, det var där jag spelade juniorhockey. Jag har aldrig spelat med A-laget och det vore jättekul att spela där men just nu siktar jag på en klubb utomlands. Jag har ju barn så jag kan nog bara vara ute i några få år till, känner jag och familjen, sedan är det läge att flytta hem.

Men har du gjort någon lista över alternativ till KHL?
– Nej jag har inte ens börjat kolla på det om jag ska vara ärlig. Jag har inte bett någon agent leta alternativ heller utan är beredd att vänta in KHL lite till men skulle det bli annat än KHL så får man ta det då. Jag vill ju utvecklas, vill spela på så hög nivå som möjligt – har varit nere hos Jurzinov i Schweiz för fjärde året i rad och har tagit stora steg framåt- det vill jag ta på isen i vinter också, säger Andersson och avslutar:

– Just nu har jag ingen lista över några klubbar – vare sig i elitserien eller någon annan stans – med den och den rangordningen så.  Man får ju tänka på att klubbarna måste fatta beslut om sina trupper också utifrån vad de har för luckor och plats i sin klubb. Men som sagt. AIK är min moderklubb, jag stänger inga dörrar dit, och har egentligen ingen aning om vad det blir. Jag kan inte göra annat än köra på så jag är redo när det blir klart med någon klubb.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanon, Tack för intervjun Marie!
Bara att hoppas att det skiter sig i Ryssland och det blir AIK!

jolle sa...

Låter väldigt tveksamt att det blir AIK inom överskådlig tid tyvärr.