fredag 17 februari 2012

Lundström: "Jag har ju vunnit matchen varje gång i drömmen"


  (Niklas Lundström. FOTO:WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Första elitseriematchen, ett inhopp för ett år sedan, slutade med fem insläppta mål. Första matchen mot start – den riktiga elitseriedebuten – fick däremot ett happy ending. Som precis så som Niklas Lundström har drömt om:

– Ja, jag har ju vunnit matchen varje gång i drömmen så det var likadant nu, säger AIK:s tredjemålvakt med ett lyckligt glitter i ögonen.

Han är trött, helt slut och fick kramp efter matchen och fick vila upp sig lite just när han skulle släpa prylarna från Globen till Hovet. Men vad gör väl det en sån här dag? Då drömmar slagit in.

Att Niklas Lundström fick göra sin första match i elitserien från start i just ett derby var så nära jackpot som han kunde komma:

– Det har ju varit en dröm. Mamma sa ju det i morse när jag ringde och sa at jag skulle spela. Då sa hon att det här har du ju snackat om länge, att du vill debutera i ett derby. Så det var bara ut och köra.

Varför var det en dröm att debutera just i ett derby?
– Jomen det är ju stort. Det är mycket publik och hela stan kollar på det här, det är grymt kul.

Hur hade du sett den här matchen framför dig, i din dröm?
– Nä men det var bara gå ut och spela bra. Och vinna matchen. Jag försöker ju vinna alla matcher. Jag har ju vunnit matchen varje gång i drömmen så det var likadant nu

  (Många ville hylla AIK... FOTO:WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Vi sitter på ett lite konstigt ställe, vid entré sju som vetter ut mot Nynäsvägen. Lundström som är så trött att han inte vet var han ska ta vägen har precis – tillsammans med hela laget - jublat lite extra med de fans som bojkottade klackplatserna på derbyt.

Det gänget kom nämligen åkandes en dryg timme efter matchen för att hylla och hurra tillsammans med AIK som nu kan kalla sig bäst i staden. Och när vi gör intervjun hörs fortfarande hur fansen sjunger och bankar på glasdörren som en hyllning. Snacka om att få ett perfekt avslut också för Lundström den här kvällen:

– Ja det är grymt kul hur de stödjer hela tiden. Det är bra stöd för laget. Alla jobbar för varandra. Det var grymt kul att vinna.

  (... som nu är bäst i stan, vilket Expressen uppmärksammade.  Tack Josh MacNevin försten med hjälp att ta bilden. Bra att få "låna" en lång arm på en lång människa närman är kort själv.  FOTO:WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Samtidigt var det ju lite taskigt att du fick derbydebutera med tomt på klackplatserna?
– Ah men det är inget jag tänker på. Det är ju grymt kul nu, det kommer hit och stödjer oss ändå. Det är bara kul. Jag är bara glad, säger Niklas Lundström och kan inte annat än att se sådär skönt tröttsomhelvemengladändå ut.

Att Viktor Fasth nog inte skulle spela på grund av en bristning i magmuskeln visste han sedan tidigare. Att Markus Svensson skulle få feber var ju däremot en överraskning och beskedet att Lundström skulle spela kom tidigt på morgonen samma dag.

– Ja jag blev lite nervös när (målvaktstränaren Stefan) Persson ringde i morse. Sedan så var det bara hit och köra och då släppte det.

Men varför sa han det innan träningen? Han kunde ha sagt det efter?
– Jomen han ville att jag skulle få veta det så tidigt som möjligt, så att jag kunde få göra det jag brukar innan match och ladda på.

 (Första intervjuerna efter matchen. Som följdes av många fler. FOTO:WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Hur tidigt brukar du gå i gång?
– Nä men efter träningen… efter morgonträningen, så brukar jag åka hem och sova. Sedan brukar jag kolla lite video och lyssna på musik och så.

Video? Vad kollar du på då?
– Ja, äh, det är lite Marc André Fleury, i Pittsburgh Penguins. Jag brukar kolla på lite snygga räddningar och så…

Är han husguden eller?
– Ja det är han jag kollar på mest. Jag tycker att han är skön, både på och utanför isen.

Hur kändes det att komma in och göra derbydebut i det här ganska känsliga läget då?
– Det var bara kul. Jag hann inte tänka så mycket. Jag har bara försökt att njuta hela dagen och ja… har inte tänkt så mycket faktiskt.

Hann du bli så där ordentligt nervös någon gång?
– Nej. Inte så mycket. Det släppte rätt fort faktiskt. Redan när jag åkte hit på morgonträningen och sedan när jag klev av isen och fick veta att jag skulle spela då var det bara att köra.

Det är ju lätt annars att man går och laddar så man blir övertänd. Det är inget för dig?
– Nej, jag brukar åka och prata lite med domarna och garva lite med honom och så, så är man inne i matchen. Man snackar lite extra och så är det bra, säger Lundström rutinerat.

Inledningen på matchen blev däremot ingen höjdare. AIK kom ut minst sagt beskedligt, hade inte den där aggressiviteten som de brukar behöva ha för att vinna, blev nertryckta av Djurgården som satte 1-0 efter 14.59.

– Jag har ingen koll på när det var men jag borde ha tagit den. Tycker jag. Det var ganska dåligt ingripande av mig. Sedan går det vägen ändå. Vi får ett powerplay mål i andra, sedan bygger vi vidare på det.

   (Tomt även i AIK:s klack.  FOTO:WWW:HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)
Men vad tänkte du efter 0-1?
– Nej jag tänkte inte så mycket. Utan försökte skaka av det direkt och fortsätta ta nästa puck direkt. Det var som vanligt, ta nästa puck bara och bara skita i att man har släppt in en.

Dina utespelare spelade ganska risigt i första halvan av matchen, så det var du som räddade er där fram tills målen kom?
– Äh det vet jag inte. Jag tycker ändå att… fast de inte har bra fart och sätter passningarna framåt så täcker de skott och jobbar stenhårt i försvarszon och försöker göra allt för att det inte ska bli mål bakåt. Så det är grymt bra jobbat.

Tycker du att de gör det i början också. Melin kallade starten den sämsta på hans fyra år här?
– Ja Viklund täcker ju till exempel skott två gånger i samma byte där, det är grymt kul att se.

Och han (Viklund) kom knappt upp efter andra efter att ha fått hårda puckar på sig?
– Ja, det var grymt bra ändå. Det är sånt som bygger lag, att alla offrar sig för varandra, säger Niklas Lundström.

När vi sitter där en timme efter att matchen är slut och hur många intervjuer som helst är gjorda har AIK:s matchhjälte fortfarande inte tagit in exakt hur bra den ”riktiga” debuten gick.

 – Nej, jag ska gå upp och duscha nu så jag får skjuts hem av mamma. Och så ska jag försöka smälta lite i bilen. Äta och hem och sova.

Och ladda om! Du kanske får stå på lördag också?
– Ah men det får vi ta då om det blir så. Jag ska njuta ikväll och så upp och träna i morgon och försöka vara bra på träningen bara.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt roligt för Niklas att få göra en sådan insats - en riktig "sunshine story". Starkt att hålla nerverna i schack och att skaka av sig 0-1 målet trots att han själv tyckte att han borde ha tagit det.

..och tack Marie för bra rapportering. Många tidningar skriver som om de hade sett matchen i kikare från månen, du gör det nära och personligt - utmärkt!

Marie Hallman sa...

Anonym: Ja jäklar vilken insats!. Tusen tack för de snälla orden, de värmer!!