fredag 24 februari 2012

Carlsson: " Det är tungt nu"



(Fredrik Carlsson fotad efter en tidigare match. FOTO:WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

AIK är på väg mot slutspel. Då tvingades viktige backen Fredrik Carlsson se matcherna från sidan. I går tvingades han kliva av halvvägs in i andra efter en tackling mot sargen av Christian Berglund. Nu blir Carlsson borta i mellan 1-3 veckor. Och riskerar därmed att missa de inledande matcherna i en eventuell kvartsfinalserie.

– Man skulle ju vilja vara med hela vägen, så det är tung nu, konstaterar ”Fish”
Vad hände?
– Jag hoppade över klubban och skulle ta upp pucken, föste med den med skridskon och hade ingen balans och fick en smäll i ryggen, två meter från sargen och landade med axeln rakt in i sargen där och drog upp den där AC-leden.

Han har haft en liknande skada för några år sedan, men då på andra axeln. Den gången var han borta från spel i fyra veckor. Nu säger lagets naprapat på AIK:s hemsida att det lutar åt 1-3 veckors frånvaro.

– Jag vet inte själv vad det blir men jag hoppas han har rätt. Det kändes ju värre förra gången, då hade jag lite ondare än nu så kanske går det fortare nu.

Kan du spreja eller tejpa eller något sånt om det krävs spel i kvarten?
– Ja, det är möjligt tror jag. Jag hoppas det. Vi har inte pratat så mycket om det men jag hoppas det är möjligt.

Det är ingen risk att du förstör axeln helt då?
– Nej jag tror inte det är så mycket risk med det och det vore jäkligt kul att kunna spela och sedan litar jag på vårat medical team, säger de att det går och inte ska bli värre då är det så.

Matchen mot Färjestad slutade 1-3 efter ett sent reduceringsmål av Victor Ahlström men Färjestad var inte så överlägsna som siffrorna kan ge sken av menar Carlsson:

– Nej jag tycker att vi var bättre än dem i första, sedan missar vi jäkligt många lägen men det var ingen jättedålig match från vår sida så det är ingen panik än så länge när det gäller slutspelet, vi ska väl klara den här slutspelsplatsen, säger AIK-backen med övertygelse.

Sjuan AIK har fem poäng ner till nian Modo i ingenmansland och tio pinnar upp till fjärdeplatsen. 

Spelschemat för de fem sista seriematcherna ser ut så här:

Söndag 26 februari: Timrå hemma
Tisdag 28 februari: Brynäs borta
Torsdag 1 mars: Luleå hemma
Lördag 3 mars: Växjö borta
Tisdag 6 mars: Skellefteå hemma.

– Det känns bra i laget inför de matcherna som är kvar. Vi har många skador men jag tycker vi har spelat bra en längre tid och de juniorer som kommer upp, de gör det bra så jag tror vi klarar en slutspelsplats.

Vad krävs för att fixa den?
– Det som vi har haft hela tiden och det är att har kunnat njuta av situationen och inte stressa upp sig för mycket och ha kul de sista matcherna. Än så länge har det bara känts bra så jag hoppas det inte låser sig i de sista matcherna heller men det är inget som tyder på det.

Vilket lag vill du helst möta i kvarten om ni går dit?
– Det spelar ingen roll. Faktiskt.

Jag trodde du skulle säga Luleå som både ni och Djurgården haft enormt svårt att göra mål på?
– Nja, men det går nog bra med dem också tror jag. Och det är skönt att slippa välja. Alla lag är så jäkla jämna så det hade varit ett svårt val. Sedan hade man väl velat ha en extra hemmamatch men det är lite långt upp till fjärdeplatsen, säger Fredrik Carlsson.

För hans egen del gäller nu rehab. Han har inte hunnit prata med läkarteamet än när bloggen ringer men fick i natt med sig en slags lasersticka hem som han ska använda fem minuter per gång, tre gånger per dag på axeln.

– Jag vet inte vad den gör men jag hoppas det hjälper lite! Sedan var det så länge sedan senast jag hade en sån här skada så jag minns inte vilken rehab man körde men jag borde kunna åka på is snart i alla fall.

Det värsta blir kanske att se matcherna från sidan?
– Ja, det är inget roligt tillfälle att bli skadad, nu när det ska avgöras. Det är hårt! Och riktigt tråkigt, först hjärnskakningen och sedan det här. Det känns jäkligt frustrerande.

Inga kommentarer: