fredag 13 januari 2012

Ytterell: " Det är ju vi i laget som ska göra det"


(Ytterell var tillbaka i spel. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE/ARKIV)

Han har fått stå åt sida i tio matcher men mot Rögle var Alexander Ytterell tillbaka. SSK-backen gick in som sjunde back och fick runt sju-åtta minuters speltid.

– Det gick bra! Men det blev inget spel i pp eller boxplay, bara fem mot fem och där gick det bra. Jag hoppas jag får spela mer och mer nu och at jag får spela i pp. Jag hoppa jag kan visa att jag ska vara med där, säger SSK-backen.

Det har spekulerats lite kring varför han inte har fått chansen men det ligger inga konstigheter eller något bråk bakom den uteblivna speltiden säger Ytterell själv.

– Nej jag var sjuk innan jul i nästan två veckor sammanlagt, hade feber och ont i halsen. Sedan vet jag inte. Jag har tränat på (med a-laget) men de har väl tyckt att laget har funkat bra med mig vid sidan av. Jag har inte haft något snack med någon eller gjort något konstigt, jag vet inte var de som säger så har fått det ifrån. Sedan har jag inte fokuserat på att jag inte har fått spela utan jag har fokuserat på att göra bra träningar och har försökt visa att jag ska vara med i truppen och i dag (mot Rögle på fredagskvällen) fick jag vara det.

Helt spelledig har han dock inte varit, det har blivit några matcher med J20 också.


– Det har gått helt okej! J20 är ju med i topp tio och vi har mött lag som DIF och Modo som har bra fart så det har varit roligt, säger Ytterell.

Fredagsfajten mot Rögle får också betyget ”riktigt rolig match” av 20-åringen.

– Ja vi startar bra och går upp till 2-0 sedan får de in en puck och vi faller tillbaka lite. Vi gör en bra match, de får lite turmål. Men vi gör en helt okej genomförd match med bra fart genom hela matchen, mycket vilja och mycket driv in på mål. PP fungerade sådär men vi försöker i alla fall. I tredje spelar vi nästan av matchen, sedan när de närmare sig så försöker vi ligga tajt och hålla ut så att vi skulle få de här tre poängen som är så oerhört viktiga.

Ni ligger ju precis runt playoffstrecket. Hur mycket snackar ni om tabell i laget?
– Inte mycket alls, inte mer än att det är 15 omgångar kvar och 45 poäng kvar att spela om, så det är mycket som kan hända och många matcher kvar. Vi fokuserar på att försöka ta så många poäng som möjligt i varje match, säger Ytterell.


 (Gustaf Björklund hade bra fart. FOTO GUSTAF BRUNDIN)

SSK har ju både fått och blivit av med NHL-meriterade Pisani, har fått nobben av Nylander men jakten på en sista-minuten-frälsare är inget som spelarna i laget lägger energi på.

– Alltså det är klart att det var kul att Pisani kom och det är klart att det blir ett avbräck när han lämnar så tidigt som han gör men det är ju på gott och ont också. Nu hann han inte spela in sig, han hann inte bli en nyckelspelare som lämnar oss utan vi i laget tänker inte så mycket på det där. Vi kan bara göra något åt det som vi själva är där för att göra. Och det är ju vi som är laget som ska göra det. Sedan vilka SSK tar in eller inte är upp till tränarna och Nygårds. Just nu är vi ett lag av de som är där, det är bara vi som kan göra något och påverka åt tabelläget.


  (Arga leken. FOTO GUSTAF BRUNDIN)

Blir ni inte störda på snacket att det ”behövs” en spetsspelare och så vidare?
– Nej jag tycker inte att vi har lagt ner någon energi på det över huvudtaget. Det är annat folk som jobba på det, som vill få in spelare. Det är inget som vi i laget går runt och tänker på. Kommer det in någon så är han välkommen, annars så spelar vi på som vi gör.

Jag skrev faktiskt i dag att jag tror att ni skiter i det och utgår från att det är ni som är där som ska ”göra det”.
– Absolut, så är det. Det är så man tänker. Det är upp till ledningen att sköta sånt där. Vi kan bara fokusera på vårt spel. Och det gör vi. Det är skönt.


  (Ziga Jeglic målvrålar. FOTO GUSTAF BRUNDIN)

Fredagskvällens 4-3 seger mot Rögle är så klart en mental boost för SSK. Inte minst då Rögle ligger före i tabellen och SSK nu knappade in (och är fem poäng efter) och självklart även för att Ängelholmslaget är ett bra lag.

– Ja, det är klart. Rögle är ett hårt arbetande lag men jag tycker att vi har haft bra form ett tag nu. Vi känner oss starka, känner oss på gång mer och mer och särskilt på hemmaplan så har vi spelat bra hela säsongen.


 (Alexander Lagerström gillar att göra mål, Ytterell vill gratta. FOTO GUSTAF BRUNDIN)

Hur märks det i spelet att ni känner er starka?
– Att vi spelar vår hockey i 60 minuter. Vi jobbar mycket för varandra, vi åker mycket skridskor och tacklar, det är vårt varumärke ju. Vi kanske inte är det mest spelskickliga laget men vi jobbar hårt och arbetar ner våra motståndare.

Får du spela nästa match nu?
– Ingen aning. Det var ingen som sa något så det är bara gilla läget, kämpa på och hoppas att man får spela nästa match.



 (Fokuserad Strudwick... FOTO GUSTAF BRUNDIN)

Du har fått några byten med Strudwick, hur mycket nytta kan du dra av hans NHL-rutin?
– Det är klart att han tillför hur mycket som helst. Han pratar mycket med oss unga spelare som har mycket att lära av honom. Han hjälper till oerhört mycket på isen, det är hur kul som helst att han kommit in och hjälper oss. Han är en så ödmjuk och bra hockeyspelare.




  (... som gillar Engströms framfart på isen.  FOTO GUSTAF BRUNDIN)

Hur hjälper han till på isen?
– Han pratar mycket med en, vi hjälps åt mycket på isen och han kan prata ut en i vissa lägen som man kanske tvekar i och så.

Till sist kan jag inte låta bli att ta upp Jonas Engströms propp på Sean Curry. Jonas Engström, 183 cm och 85 kilo tryckte till 196 cm långe och 104 kilo tunge Curry så det stod härliga till.

– Ja, ha, ha han proppade honom rätt ordenligt. Träffade honom vid rödlinjen, vid utvisningsbåset. Det var kul att se och det är klart att varje tackling man sätter för laget blir positiv energi i laget, säger Ytterell.

Inga kommentarer: