måndag 30 januari 2012

DIFs presskonferens del 1 Tony Zabel


 (Tony Zabel med J20-laget. Nu tar han över a-laget tillfälligt. FOTO ANDREAS GRANDIN)


Djurgårdens nya tränartrio träffade media efter dagens (måndag) träning. Det var en gemensam presskonferens och inga enskilda intervjuer. Därför kom frågorna lite huller om buller. Jag har delat upp det snack som var i tre delar, en per person. Först ut nye - tillfällige - huvudtränaren Tony Zabel.

(Challe Berglund var inte där, han var i Malmö och jobbade för Viasat, så honom tar vi en annan gång. Järlefelt hade kommit och gått när jag kom dit och letade sedan frenetiskt spelare. Därför är inte han med här, han satt fastlimmad vid telefonen istället.)

Men så här sa Tony Zabel om…

… att ta över?
– Det känns jättebra, framför allt med Montén och Nichlas som har varit med på den här nivån tidigare. Så, ska vi försöka göra någonting av det här tillsammans nu.

… hur han resonerat kring att ta över, trots att han själv inte har någon erfarenhet av tränarjobb på den här nivån och kommer in i pressat läge?
– Nej jag fick förfrågan där i går, jag och Nichlas och fick lite förutsättningar, vad som gällde. Och kände väl att, i det läget där man är i dag så är det inte så mycket hokus pokus. Det handlar mer om att få människor att våga prestera igen. Och det kände jag att det kan jag bidra ganska starkt med, tillsammans med mina herrar här.

… vilka spelmässiga förändringar han vill göra?
– Inga speciella som vi har pratat om. Utan nu handlar det om att ta det här med gruppen, vi ska bli lite mer noggranna och tydligare i det vi gör på isen har vi pratat om.

… vad som har saknats tidigare?

– Äh jag vet inte. Det är klart att man har tittat på matcher och så och det är klart att man har åsikter och … men jag känner inte att jag vill gå in på det om jag ska vara ärlig. Utan det får vi ta med gruppen, och med tränarna här.

… vad som var den tydligaste förändringen, spelmässigt, på den första träningen som huvudtränare?

– Noggrannhet. Tydlighet. Det är det som vi har pratat om. Hur vi ska bete oss på isen i grundspelet. Tydliga roller i vem som ska göra vad. När vi ska göra saker och ting. Och framför allt göra saker gemensamt så att vi förstår varandra på isen hela tiden. Det är egentligen det vi har pratat om, budskapet i dag.

… vad som varit otydligt förr?

– Ingen aning. Utan det här är vad vi vill förmedla idag. Hur det har varit tidigare vill inte jag lägga mig i.

… vem som är huvudtränare nu säsongen ut?

– Jag är utsedd till headcoach som det är sagt nu. Så jag har sista ordet om det är något som vi ska diskutera.

… hur han är som tränare?

– Jag är ganska tydlig, rak… vill jobba hårt på träningarna och matcherna och jag förväntar mig att spelarna ställer upp och gör det. Det är väl det som är mina styrkor. Tydlighet och att jag är rak.

… vad som gör att han kan kliva in som oprövad tränare och ändå ”rädda” Djurgården?

– För det första så är det inte jag själv som ska rädda Djurgården utan det är ett gemensamt lag, det är vi tre som sitter här, sedan har vi 22, 23, 24 spelare. Ordet vi måste stå högst upp i det här fallet.

… om han ingår i framtidsplanerna för nästa säsong:
– Jag har skrivit på för Djurgården som assisterande då ja.

… om det känns konstigt att börja som huvudtränare och sedan ta klivet bak och bli assisterande?

– Nej, det är inget jag funderar på. Nu tar jag den här uppgiften och ska göra den tillsammans med de här herrarna så får vi ta det som komma skall till nästa år.

… när han och Nichlas Falk fick frågan, inför, under eller efter Djurgårdens match mot Färjestad?
– Det var före juniormatchen jag hade igår. Så det var före, det var det.

… hur viktigt det är att få in nya spelare innan deadline?

– Alltså, så insatt är inte jag i det här. Så det får Järlan ta. Det är klart att man kan titta över den marknaden men det får Janne ta.

… är det ett måste att få in nya spelare eller räcker truppen DIF redan har?

– Jag tycker att den trupp vi har i dag, den är tillräckligt bra för att göra det jobb vi ska göra.

… de nya tränarna kommer möblera om mycket i kedjorna?

– Nej. Det har vi inte… Vi får se vad som står på banan i morgon, hur det blir med Jimmy (magsjuk) där och så. Vi får ta det i morgon.

En liten fotnot också. Jag ställde frågan om han inte hade velat ha Challe med sig i båten redan nu men den frågan avböjde Zabel att svara på.






Inga kommentarer: