söndag 4 december 2011

Joakim Nordström: " Då vart det trångt i skottsektorn "


Förlust för AIK mot Skellefteå, 0-2, men Joakim Nordström tycker inte att slutresultatet speglade matchinsatsen:

– Jag tycker att vi gör en bra match ändå! Alla krigar verkligen, vi spelar ganska bra. Det är den där lilla sista killerinstinkten, att vara lika jävla het runt målet och få in pucken, som saknas idag tycker jag.


Och varför fanns inte den??
– Jag vet inte! I andra matcher har vi spelat sämre men ändå fått in pucken. I dag var det tvärtom. Vi spelar bra men fick inte in pucken. Sedan ska man inte ta ifrån Andreas Hadelöv, att han var bra. Och Skellefteå har ett bra försvarsspel. De var tajta och sjönk ner bra. De har ju sina backar och centrar och så sjönk forwards ner på det. Då vart det trångt i skottsektorn.

Vad i spelet var bra då?
– Det var ju det att alla ville ha pucken. Vi tog den framåt hela tiden, sedan var vårat försvarsspel bra. Visst Skellefteås första mål är en styrning men det är ett skitmål egentligen. Ett nerlägg från blå, det var tillfälligheter att den gick in. Vid andra vet jag inte vad som hände riktigt. Han (Bud Holloway) kom ensam, lyckas åka förbi våran back och sprätta upp pucken. Det var ett kliniskt avslut, med bra precision, säger Joakim Nordström.

Den här säsongen är ju 19-åringens första ”riktiga” säsong i a-laget. Två mål och en assist har det blivit hittills för AIK-forwarden som summerar säsongen så här:

– Det har varit lite upp och ner i början, men nu så tycker jag att det går bättre. Hela november har gått bra. Det enda som har saknats är mål och poängproduktionen men annars så tycker jag att vi har skapat många farliga chanser. Nu har vi hittat en bra kedja också med (Daniel) Rudslätt och Blomman (Patric Blomdahl). Så nu ska jag bara få till det sista, att få in pucken, ha, ha.

Men du har fått flytta runt lite?
– Ja, först spelade jag med tvillingarna, sedan har jag gått både lite center och lite ytterforward, det har varit olika från match till match. Men Rudslätt och Blomman har jag fått spela med i en månad.

Vilket gillar du bäst, center eller ytter?
– Center är ju min grundposition egentligen men Rudslätt spelar också center så vi har provat runt lite tillsammans och det har varit bättre att jag är ytterforward, Roger (Melin, tränaren) tycker att jag får ut mer av mina offensiva kvaliteter. Och jag håller med honom, jag får ut mer av mina offensiva kvaliteter då samtidigt som jag tycker att jag är en tvåvägsspelare och kan spela hemåt mer också.

Vad är största skillnaden?
– Att man inte tänker så mycket defensivt som ytterforward, man jobbar hem och håller sin back sedan är det bara full fart framåt. Som center handlar det ju mer och att täcka upp och ligga rätt i banan.

Har du varit nära att krocka med Rudslätt där i mitten?
– Ja, ha, ha, i början. Då glömde jag att jag skulle vara ytter. Då hade jag spelat enbart center i flera år och var van att ligga djupt i egen zon och hålla sig i mitten av banan, säger Joakim Nordström.

Under söndagen läckte det som – ser ut att vara JVM-truppen ut på nätet. En länk till swehockeys hemsida visade upp ett dokument innehållande hela truppen. Ett dokument som såg precis ut som de brukar göra när den officiella truppen presenterades.

Hockeyförbundet har inte velat kommentera det där men mest troligt så är det som läckt ut nu den riktiga JVM-truppen. Från DIFs sida innebär det att Pontus Åberg, Mika Zibanejad och Fredrik Claesson får åka på JVM-äventyr. För AIK:s del fanns Patrik Nemeth och just Joakim Nordström med på listan – som väntat får man väl säga. AIK-forwarden har ju gjort 4mål och 2 assist på åtta matcher och spelat bra på alla sätt och vis under de turneringar som han har varit med på. AIK-målvakten Niklas Lundström, som var riktigt bra i U18 VM i april, var däremot inte med. Det är istället Johan Mattson, som spelar juniorhockey i Nordamerika, Johan Gustafsson, Luleå och Anton Forsberg, Modo som är uppsatta på den här listan.

Joakim Nordström själv, kunde inte svara på om listan stämmer eller inte. Han vet inte om han är uttagen än utan ville vänta på den officiella presentationen som sker under måndag förmiddag (kl 10.30) innan han vågar säga om han är glad eller inte.

Men rent hypotetiskt då? Hur kul skulle det vara att få åka med?
– Ja får jag åka med, så skulle det vara superkul! Verkligen. Jag har ju hört från Nemeth som var med förra året om att det är hur kul som helst. Och just att det avgörs i Calgary och Edmonton (Sverige är enbart i Calgary) är kul, det är ju två hockeytokiga städer och kommer bli galen inramning. Sedan är det jäkligt duktiga spelare som är med som man får mäta sig med. Många klassar ju JVM som en av topp tre största turneringarna i karriären!

Du har ju varit med på ett antal U20-turneringar senaste året, har du koll på de andra, hur bra de är?
– Jag vet inte. Kanada har vi inte mött. Men USA har vi mött flera gånger. När vi var i Lake Placid så vann vi två matcher och förlorade en på övertid. De hade någon gallring där under den turneringen, sedan gallrar de säkert men i stora hela är det nog samma lag. Finland ställde nog upp med sitt JVM-lag när vi mötte dem i Finland och vi har spelat bra hela det här landslagsåret.  

Inga kommentarer: