söndag 20 november 2011

Kent McDonell: "Vi måste inse att vi är i den här ligan av en anledning, vi har förtjänat platsen"


(McDonell vill se mer aktion och mindre reaktion av AIK Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Jag snackade lite med Kent McDonell också efter Modomatchen. Kanadensaren reducerade till 2-3 men det hjälpte inte och det var en minst sagt besviken AIK-forward som satt i omklädningsrummet och funderade över hur det kan skilja så mycket från en match till en annan. Hur det som såg så bra ut mot Djurgården var som bortblåst i två perioder mot Modo:

– Det här är ju självklart inte den utgång som vi ville ha, vi är här för att bjuda på en bra match och ta tre poäng. Men det verkar vara the story of the year för oss att vi tar ledigt i en period och det gör vi i andra, där släpper vi in dem i matchen.


Går det att förklara det där?
– Nej, för om jag kunde förklara varför det blir så, då tror jag inte vi skulle göra på det här sättet men vi kanske tar en liten mental paus i fem minuter och det gör all skillnad i matcherna, det gjorde det definitivt i dag. Om vi spelar i tre perioder som vi gjorde i första och framför allt tredje så kommer vi vinna en massa matcher.

Jag tycker det var tredje som var bra  Vi måste från er sida. I första såg det väldigt passivt och avvaktande ut. Har jag rätt eller fel?
– Nämen jag håller med. Det var inte samma fart och fläkt som i derbyt men vi visar ändå bitar av det spelet till och från i matchen och när vi gör det så sätter vi press på dem, men det verkar som att vi alltid sätter oss i det läget att vi tar fem minuter ledigt och låter de andra göra ett par mål och först efter det så inser vi att det är match och kommer in i matchen.

Och sedan får ni slita som fan för att ta tillbaka det där?
– Ja då får vi kämpa hårt för att ta tillbaka poängen. Du vet att om vi hade startat matcherna på samma sätt som vi spelar hela tredje då hade vi kunnat ställa till det för många lag och vinna betydligt fler matcher så vi måste börja göra det nu, säger McDonell och skapar eftertänksamt på huvudet.

Besvikelsen lyser ur ögonen. Det finns ju potential i laget men vad hjälper det när det knyter sig. Och vad hjälper en tredje period med högt tempo, vunna skott (18-4) och den där aggressiva forecheckingen som AIK behöver när man måste ta igen några mål till att börja med.

Och McDonell stör sig enormt på att gästerna får bestämma både farten och riktningen för matchen:
– Jag vet inte varför vi gör så här, kanske sitter det i skallen, att vi avvaktar och väntar och ser vad de andra ska göra istället för att ta kommandot, följa vår gameplan och skapa vår egen framgång. Vad det än är som inte funkar så måste vi komma på det nu. Snabbt!

Man kan ju tycka att ni borde ha fått en boost och ha massor av självförtroende efter derbysegern?
J-a man kan tro det men så tar vi ledigt där i andra och låter de komma in i matchen och göra några mål och få fina lägen. Så vi måste se till att motståndarna inte får såna chanser framöver, säger McDonell bestämt.

Modos seger gör att man är i kapp AIK poängmässigt, båda lagen står på 26 pinnar man AIK håller Modo efter sig, under kvalstrecket tack vare bättre målskillnad än Övikslaget. Och det där hade AIK-forwarden bra koll på:

– Ja, vi har självklart koll på var vi ligger men förlusten är inget vi kan göra något åt nu. Det är bara glömma den, gå hem och tänka på vad vi gjorde fel och vad vi kan göra bättre. I morgon är en ny dag, på måndag har vi Brynäs borta, då måste vi vara tillbaka i det bra spel som vi kan spela och göra en stabil match och börja vinna igen.

Jag läste någonstans att någon av era tränare sa att det finns killar i laget som inte fattar att ni ÄR bra och KAN vinna. Håller du med?
– Ja men allt det där kommer med självförtroende. Jag tror att det är så för alla och oavsett vilket jobb du har så är bra självförtroende grunden för ett bra jobb och vi måste börja inse att vi är ett bra lag, vi har bra spelare och bra spel och vi är här av en anledning och det är för att vi förtjänar att vara här. Vi måste börja spela så också och ta kommandot, föra spelet i stället för att bli passiva och stå och beundra vad det andra laget gör och reagera på deras spel när de kommer hit.

Saknar du lite av den respektlösa känslan som ni hade förra säsongen när ni slog ur underläge med glädje?
– Nej den känslan saknar jag väl inte men vi måste vakna snabbt nu och inse att vi är i den här ligan av en anledning, vi har förtjänat platsen och vi måste spela så också. Vi måste fatta det, säger Kent McDonell.

Som inte är helt nöjd med den egna säsongen heller:
– Jag har haft svårt att hitta målet. Vi har vunnit och då gör det inget om jag inte gör mål personligen men jag måste fortsätta spela enkelt, jobba hårt och göra det som jag gör bra och det är att spela fysiskt, att fullfölja min forechecking, att jobba hårt, vara jobbig att möta och nöta ner det andra laget

Men idag fick du väl ett sånt mål som du letar efter? Enkelt men hårt utan krusiduller upp i krysset?
Ja det var en skön känsla men jag skulle byta den känslan och det målet för en seger varje dag i veckan. Sedan var det en bra passning av Salle (Johannes Salmonsson). Om han inte hade varit så tålmodig och hade hållit i pucken så bra som han gjorde i väntan på att jag skulle hitta rätt läge så hade målet inte suttit där.


Inga kommentarer: