måndag 24 oktober 2011

Videll " Jag vill verkligen tacka AIK för att de sa ja"


 (Videll får uppleva Ryssland som han har drömt om. Foto: www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Höstens bomb, den slog ner i AIK, som minst sagt oväntat säljer Linus Videll till KHL-laget Yugra Khanty-Mansiysk. Han hade ju en KHL klausul som gick ut i vår, samt en ny KHL-klausul som skulle tickat i gång kommande vår. Men att det ske skulle ske nu, när klausulen inte gäller var oväntat även för honom själv:

– Ja jag blev också lite förvånad över att de  hörde av sig! Men det ska bli ett äventyr! Säger Videll glädjestrålande till Bloggen. KHL har han drömt om länge och förra veckan började drömmen bli verklighet:

– Jag fick reda på att de hört av sig till min agent med en intresseförfrågan förra söndagen (16 oktober), sedan pratade agenten med AIK på onsdagen (19 oktober) och sa att ett lag var intresserat. Sedan gick fort.

Vad har de andra i laget sagt om flytten?
– Jag har faktiskt inte hunnit prata med någon av killarna än. Det blev visserligen klart redan i helgen men AIK ville vänta lite med det så jag har inte kunnat säga något till någon fast jag har velat, inte till någon i laget heller så lite vita lögner har det blivit.

Vad sa du för att övertala Gozzi att släppa dig?
– Det var inte så det var utan det har mer handlat om att agenten har pratat med AIK och mig. Det enda jag har sagt till AIK är att jag gärna vill åka, säger Linus Videll:

Han lämnar Sverige redan på tisdagen så när bloggen nådde honom under måndagsförmiddagen var det full rulle med packning och annat flyttfixande även om flickvännen bara kommer vara med delvis där borta och kan fixa en del här hemma senare. Det nya kontraktet är på två år, utan klausuler. Och skulle Rysslandsäventyret ta slut, så är helt nya puckar som gäller:

Kan du komma tillbaka till AIK då?
– Nej, för de (Yugra Khanty-Mansiysk) har köpt ut mig från AIK så nu har jag inget kontrakt alls mer med AIK.

 Hur känns det inombords då? Det lär ha snurrat bra många tankar i skallen antar jag?
– Ja, det är klart att det har snurrat många tankar i huvudet men det här är något jag har velat göra länge och det kändes skönt att jag fick ta chansen nu när den dök upp. Jag vill verkligen tacka AIK för att de sa ja.

Det blir en stor omställning?
– Ja, det blir det så klart men jag åker dit med öppet sinne så får vi se hur det blir. Man får ta det som det är. Tommy Wargh spelar i laget, det är bra och gör det troligtvis lite lättare för mig att komma in i allting. Och allt var ju nytt i AIK också när jag kom hit, men jag har redan fått många goda vänner här så det kommer nog gå bra där borta också.

Vad har du för förväntningar hockeymässigt?
– Att utvecklas som spelare och ha kul, spela rolig hockey, få en ny utmaning och så hoppas jag att jag får spela mycket.

Vilken roll kommer du ha?
– Det vet jag inte. De har bara sagt att de jättegärna vill ha mig, att de behöver en offensiv kraft. Det borde passa mig bra. Och koll på vem jag är får man väl hoppas att de har, de har ändå lagt ut en massa pengar, så de har nog scoutat mig bra.

(Jag har pratat lite med Gozzi också, se inlägg ovanför)



Inga kommentarer: