måndag 17 oktober 2011

Sandberg: " Jag har så jävligt mycket mer att ge"



(Sandberg vilar mot Växjö. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Match på Hovet för AIK i morgon, tisdag mot Växjö. Men mest troligt utan Christian Sandberg som har lite problem med en höftböjare:

– Jag sträckte ju höften i Växjömatchen senast så jag har väl en liten skada där. Den är lite besvärande och det är svårt att spela som det ser ut nu, säger AIK-forwarden.


Hur länge det tar innan han kan spela igen är lite oklart:

– Ja jag har ingen aning men jag tror inte det tar så farligt lång tid. Det är en liten bristning och vi har ju fajt i morgon (tisdag) sedan är det tio dagars uppehåll för oss, så får man se sedan. Men jag hoppas jag kan vara tillbaka efter det.

Sandberg är riktigt spelsugen. Han kör rehab men det har gått sådär under de första 12 matcherna och en plus en är inte riktigt vad varken han eller fansen hade väntat sig. Alla hade väntat sig mer:

– Jo men det poängen väntar man väl själv på också! Det har varit lite svajigt, mitt spel har inte funkat som jag vill att det ska funka. Men jag känner att det blir bättre och bättre och jag känner framför allt att jag har jävligt mycket mer att ge, säger Sandberg och fortsätter:

– Jag är inte ens i närheten av att vara nöjd med det spel som jag har presterat hittills, men jag är övertygad om att det kommer mer och mer. Men det gäller samtidigt att vara bra i varje match och jag tycker inte att jag har varit det och det är något jag vill förbättra.

Nu är det inte bara Christian Sandberg som har haft det tufft. Radarpartnerna Daniel Bång har en plus ett på 13 matcher så visst finns det mycket att plocka ut av AIK-duon:

 – Hela vår kedja har haft det lite tungt, vi har inte kommit in i matcherna riktigt. Vi har gjort några bra matcher. Vi har blandat och gett men inte spelat som vi vill. För vi vill ju vara offensivt lagda men även ha en trygg defensiv. Vi vill bidra med mål men också vara stabila bakåt och det har vi inte varit hittills. Men jag hoppas det ska bli bättre och bättre.

Vad är det som inte funkar?
– Det är jättesvårt att sätta fingret på det. Vi försöker ju, sedan ibland så stämmer det inte. Men man kan inte göra mer än att jobba ännu hårdare än man redan gör, jobba på, jobba hårt så kommer det att lossna för kapaciteten finns ju. Det vet jag ju.

Vad krävs då?
– Nä men får vi gång spelet och får in några mål så att det känns stabilt så släpper det. Det känns tryggt om man har bra fart, bra skridskoåkning, det är så lite som krävs för att man ska komma upp i den nivån som man vill ha. Man jobbar ju hårt och gör allt för att laget ska vinna, man vill ju bidra så mycket som möjligt, säger Sandberg.

Han inledde säsongen med en fingerskada under försäsongen och missade några matcher:
– Det var ju inte optimalt, det var lite strul med ett finger där och det är klart att man vill spela alla matcher och förbereda sig så bra man kan inför säsongen men äh, det ska inte påverka alls faktiskt. Jag har ju känt mig i bra form och känner mig fortfarande i bra form, så det ska inte spela roll.

 Vad tycker du själv har funkat sämst?
– Nej men både offensivt och defensivt. Det kan väl bli lite väl mycket snurrande i hörnorna istället för att vi går rakt på mål och får puckarna på kassen och sedan i defensiven så har det varit lite enkla misstag i sorteringen och allt vad det är. Det är smådetaljer som ska funka bara. Det är bara en tidsfråga innan det lossnar, säger Sandberg.

Det här att Bång också haft det trögt, drar ni ner varandra och kan ni dra upp varandra?
– Det är nog både och men man känner ju att går det bra i kedjan så får man upp lyftet för en själv också och nu har vi ju fått spela med varandra som vi har gjort tidigare.

Borde tränarna dela på er?
– Nej, det tycker jag inte. Vi har haft tunga perioder förr också när det inte har funkat men vi har alltid lyckats ta oss ur den situationen och det ska vi göra nu med. Jag kan ju visserligen bara tala för mig själv men jag vill i alla fall fortsätta spela vidare, och tror att vi kommer ta oss ur det här, säger AIK-forwarden och avslutar:

– Man kan ju inte gräva ner sig bara för att man har inlett halvdant. Det är bara att ta sig upp igen, man vet att det kommer lossna och man vet att man har högre kapacitet än vi har spelat hittills. Jag vill ju spela så bra som möjlig och jag vet att vi kan spela ännu mycket bättre än vi har gjort. Vi har spelat stabilt, varken mer eller mindre men känner ju att man kan så mycket mer. Då gäller det bara att jobba ännu hårdare. Det är en ny dag hela tiden så det är bara kriga på hela tiden, så kommer det att lossna.


  

Inga kommentarer: