måndag 19 september 2011

Wesslau " Det är en ära att få spela såna här derbyn och representera Djurgården"

 (Wesslau är redo. www.hockeymedmariehallman.se)

Gustaf Wesslau har redan spelat SM-slutspel inför fulla hus på Globen men visst blir lite skillnad att vakta Djurgårdsmålet i säsongens första Stockholmsderby: 

– När man tittar tillbaka på karriären så kommer det här förmodligen vara det häftigaste som man har upplevt i klubblagsväg. Det ska bli väldigt kul och förhoppningsvis får jag spela fem derbyn i år, säger Djurgårdsmålvakten med ett brett leende.

Det är varmt på Globen när Djurgården tränar på måndagseftermiddagen. Och det märks, både på isen och under målvaktsmasken:

– Det är lite varmt men det är ingen fara bara dricka. Det är bara att dricka lite vätskeersättning så är det ingen fara sedan.

Resorb är en god vän?
– Ja resorb är en god vän även som målvakt, ha, ha.

Din kollega Sandberg sa att isen var sträv som sandpapper?
– Ja, den var lite… Det var mycket vatten på den från början så nu på slutet var isen som en skidbacke på eftermiddagen. Som sorbet ungefär men det går bra det med, då blir man lite starkare, man får jobba lite mer, säger Wesslau.

  (www.hockeymedmariehallman.se)

Han var bedrövad efter 1-4 förlusten mot Modo senast och minst sagt missnöjd med returen som gav 1-0 till Timrå. I en annan mediaintervju efteråt var han väldigt hård mot sig själv. Kanske lite väl hård med tanke på att hela laget spelade med huvudet under armen:

– Fast så hårt var det inte. Det var de (tidningen) som vände och vred på det så det blev så. Jag tyckte bara att jag har högre krav på mig själv och var lite missnöjd med en retur.  Sedan har jag höga krav på mig själv men jag sågade inte mig själv på något sätt. Jag var bara lite besviken att vi torskade och tittade bara på min egen insats, vad jag kunde ha kört bättre, säger Wesslau och fortsätter:

– Det har ändå känts bra hittills och statistiken ser bra ut så… men det är klart att det finns mycket att förbättra och jobba på. Förhoppningsvis har jag inte nått min peak redan, jag hoppas det är en fem, sex, nej tio år dit, säger Wesslau med glimten i ögat.

Han har faktiskt spelat Stockholmsderby tidigare, i AIK, men då var det mot Hammarby:

– Då var det på Hovet men det var fullsatt, bra tryck och två stora klackar då med… men det här ska bli spännande. Det är en ära att så spela såna här derbyn och representera Djurgården först och främst. Det är jättefint.

  ( www.hockeymedmariehallman.se)

Wesslau var ju i Springfield förra säsongen. Där följde han Djurgården och stockholmsderbyna via datorn:

– Jag följde Djurgården i varje omgång. Och derbyna, absolut. Då satt man och tittade, det gick inte att undgå att märka att det var derby. Det var ganska mycket ståhej runtikring på både gott och ont.

Satt du och längtade till Globen?
– Ja spela inför 14 000 hängivna fans… som visserligen håller på två olika lag… som sagt det kommer bli något att komma ihåg resten av karriären. Och det är klart att det är skillnad. Skulle man jämföra de svenska fansen med de där borta, så skulle jag bli väldigt upprörd, det (att jämföra) vore ett hån mot de svenska fansen. Kanadensiska och amerikanska fans skriker bara när det står på jumbotronen att de ska göra det, ha, ha, om de har tid. För de sitter ju bara och dricker öl och käkar korv, ha, ha, ha säger Wesslau med glimten i ögat.

Men lite nervös, på ett positivt sätt, är han ändå inför matchen:

– Ja nervositet det känner man inför varje match. Det är mer att det ska bli väldigt roligt. Det är en match som betyder väldigt mycket för så många och får man ta del utav det så kan man antingen känna press utav det och gå in och kräkas eller så kan man göra något positivt och känna att fan det här är få förunnat. Det är väl snarare så jag känner det, att jag är lyckligt lottad som får vara med om det här.





  (Fotas av Bildbyrån.. www.hockeymedmariehallman.se)

Du har ju ändå spelat slutspel i Globen och vet känslan när det är fullsatt där. Så på ett sätt har du ju redan varit med och det och haft den feelingen även om det inte har varit derbyn?
– Ja precis det är en fantastisk arena när den är fullsatt. Nu blir det två stora klackar, så det blir dubbelt så hög ljudvolym även om Djurgårdsfansen sköter den biten jäkligt bra själva också!

Inga kommentarer: