fredag 2 september 2011

Blomdahl: " Jag har tränat lite annorlunda än tidigare "


(Blomdahl har ändrat på träningen. Det har gett lättare ben och en starkare kropp. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Patric Blomdahl var pigg och fräsch mot Almtuna, trots hård nerträning. Det har han varit hela försäsongen. Orsak? Ett nytt sätt att träna.

– Jag har fått ändra träningen på grund av de ryggproblem som jag har haft tidigare. Nu har tränat mer bål och mage, mer balans, såna saker, säger AIK-forwarden.


Som verkligen har flugit fram över isen under AIK:s träningsmatcher. Efter förlusten på straffar mot Almtuna konstaterar han att:

– Det känns helt okej också, jag känner mig lätt!

Vad har du gjort annorlunda i då?
– Vilat och tagit det lugnt, säger Blomdahl först och skrattar gott. Sedan blir han mer allvarlig och berättar att:

– Nä jag skämtar bara, men jag har tränat lite annorlunda än tidigare. Jag har kört lite mer träning där man använder sin egen kroppsvikt. Har inte kört så mycket skivstång och knäböj och sånt som förr.

Hur mår ryggen då?
– Den känns bra! Jag har haft en utbuktning på några diskar tidigare och har haft en del problem men nu har det inte känts något på ett bra tag. Det har gått jättebra och det är skönt. Jag hoppas det är över nu med de här ryggproblemen! säger Blomdahl och fortsätter:

– Jag hoppas jag har tränat rätt och det känns så i alla fall eftersom jag inte har någon smärta nu i ryggen. Sedan känner jag mig stark i benen, har bättre balans och bättre skridskoåkning. Såna saker.

Och har blivit lättare på grillorna?
– ja, det känns riktigt lätt nu! He, he.

AIK saknade tio spelare mot Almtuna. Dick Tärnström, Fredrik Svensson, Richard Gynge, Daniel Bång, Christian Sandberg, Daniel Lillieström Karlsson, Johannes Salmonsson, Daniel Rudslätt alla skadade och/eller sjuka plus artistskattespelarna Kent McDonell och Josh MacNevin. Med så många borta kan man ju undra om det blir någon vettig träning i träningsmatchen och om lagen får ut något av matchen men det tycker Blomdahl ändå att man får:

– Ja vad fan, vi får ändå träna på några grejer som vi behöver träna på. Det är bara att göra det bästa av det, göra det bästa för dagen. Man får se det som en bra träning. Man kan ta och jobba med grejer för sig själv också, hålla i pucken, jobba med lite detaljer och känna att man har koll på grejerna. Sedan får man försöka hitta något i spelet som laget kan göra bra, som man kan ta med sig och stundtals gjorde vi det. Men det är svårt när det sån ruljans i laget med folk in och ut, det är skador och sjukdomar och lite sånt men det gäller att vara positiv och att göra något bra av det och ha kul ändå.

 (Blomdahl var ett ständigt orosmoment för Almtuna. Foto:www.hockeymedmariehallman.se) 

För AIK:s del väntar nu två bortamatcher – mot först Skellefteå och sedan Modo - innan det är slut på försäsongen och dags för den riktiga premiären.

– Det blir kul att åka iväg på en roadtrip med laget! Det är ganska mysigt.

Så du tillhör de som gillar att åka buss?
– Absolut, he, he. Det är bra gemenskap i det här gänget, så det är kul, säger Blomdahl som har längta länge nu efter premiären.

– Ja jäklar det ska bli jäkligt kul!

Men hur ska man sammanfatta AIK:s försäsong så här långt? Det beror lite på hur man ser det. Tittar men enbart på matchresultat är svaret ”sådär”. Men om någon tycker att AIK: spelarnas ben har sett tunga ut emellanåt så finns det en anledning.

– Vi har tränat hårt, kört extra morgonpass, tunga pass, fast vi har haft match på kvällen och så bör vi lite fortfarande.

Hur tycker du det ser ut så här lång?
– Åh det är svårt att säga, jag tycker att den första matchen, den mot Brynäs, var jäkligt bra men sedan har vi tränat hårt hela tiden, vi har varit nertränade och inte riktigt haft den där studsen i benen men vi har börjat lätta på träningen nu och istället för mycket löpning, kondition och tung styrka så kör vi lite mer korta, snabba intervaller, har kortat ner träningarna också så de är mer intensiva man inte lika långa och då får man lättare ben. Så när vi lättar på det nu, då kommer vi att flyga fram!


7 kommentarer:

Anonym sa...

Glöm inte att nämna att AIS spelade utan Adam Reideborn, Niklas Sjölund, Henrik Nilsson, Patrik Nevalainen, Niklas Anger och Andreas Dahlström samt Fredrik Vestberg. 7st ordinarie spelare borta plus att en forward fick gå ner o spela back.

Anonym sa...

Vem fan bryr sig?

Lakritsbiten sa...

Hej Marie. Tror du missat att sätta etikett "AIK" på dina senaste blogginlägg om Blomdahl och matchen mot AIS. De dyker inte upp om man använder label = AIK: http://marieshockeyblogg.blogspot.com/search/label/AIK/

Marie Hallman sa...

Lakritsbiten: Det hade jag! Kanon att du sa till, tack!!!

Marie Hallman sa...

anonoym 1: Jag skrev det i inlägget före att även de saknade sex, sju spelare bland andra Anger och Nevalainen.

Anonym sa...

Hehe Blomdahl har fått en nytändning nu när det har kommit en ÄNNU sämre kulle på rören (Viklund)!!
Blomdahl o Viklund BAMBI ON ICE!!!

Marie Hallman sa...

anonym: håller inte med dig alls faktiskt.