söndag 14 augusti 2011

Kempe: "Jag vill inte lägga mig ner, då får han hellre sänka mig"

(Kempe stod upp. Så det blev en kort match. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Det blev en kort match mot Salzburg för Mario Kempe. Djurgårdsforwarden fick matchstraff efter en fight mot gästernas slugger – Danny Bois. En 90-kilos bit som drog på sig 1124 utvisningsminuter under sina 409 matcher i AHL.

– Men jag valde ju inte honom, det var han som slet av mig hjälmen, då såg jag att han inte hade handskar, då fick jag också släppa mina och bara försöka försvara mig så gott det gick, säger Kempe.


Vem Bois är hade Kempe ingen aning om, det fick han veta efteråt. Kempe var nämligen upptagen med annat när Bois kom och började veva.

– Det var någon i deras lag som spelade fult mot mig och Tim och gav Tim – tror jag det var - en tjuvsmäll. Så det var lite gruff där (vid sargen bakom ena målet), då kom han (Bois) från ingenstans.  Det var lite… tråkigt. Jag hade gärna velat spela färdigt matchen men om någon håller på sådär så vill jag inte bara lägga mig ner. Då vill man ju ändå stå upp.


(Kempe vs Bois. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Och det gjorde du bra. Du lyckades ducka snyggt där varje gång han vevade?

– Ja, han var ganska långsam och när han slog såg man att han svingade mer än han slog så jag hann undan, ha, ha.

 Jag såg det inte, men tv-kommentatorerna hävdar att Bois fick in en vänsterkrok i pannan på dig?
– Va?! Nej det fick han inte, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Jag har inte ont någonstans, förutom i lillfingret. Han höll i min högerarm, jag blev tvungen att slå med vänstern, då fick jag ett jack i fingret, skar mig på hans hjälm.

 Ovant att se dig slåss, det händer inte så ofta?
– Nej, och jag hade hellre gjort några mål i stället. Så det var lite tråkigt för jag vill ju helst spela. Men jag kan inte lägga mig ner och dö när han bjuder upp, utan då är det bara att bjuda igen.

Du funderade inte på att göra sköldpaddan?
– Nej! Aldrig! Man vill ju inte skämma ut sig. Det spelar ingen roll vem det är, jag vill inte lägga mig ner då får han hellre sänka mig istället! Jag vill visa att jag står upp, man kan inte åka runt och hålla på sådär som han gjorde. Så jag gjorde mitt bästa sedan om det var tillräckligt får andra säga.

Vad sa tränarna efteråt?
– De sa inte så mycket. Jag fick bara beröm av alla för att jag stod upp, det var ingen som tyckte det var onödigt. Det var ju han som började slåss, jag kan ju inte försvinna. Jag måste försvara mig så jag hade lite tur där kanske att det gick bra, ha, ha, säger Mario Kempe.


Matchen, som Djurgården vann med 4-2, såg Kempe färdigt från sidan.  Djurgården har nu tagit tre raka vinster i European Trophy och de fyra totalt som man har spelat under försäsongen. Och han tycker att:

– Det såg riktigt bra ut. Vi har fått en bra start på säsongen!


(Philip Holm gör 3-2, som var hans första mål i a-laget. . FOTO JOHANNA LUNDBERG)
Jag tycker det kändes som att Salzburg tog initiativet i varje periodstart men sedan vände ni och tog över spelet varje gång?
– Ja, precis. Det är bra att kunna göra det. De här tre matcherna har varit riktigt bra. Vi har ju vunnit alla också.


(Måljubel. FOTO JOHANNA LUNDBERG)
Vad tycker du om din egen säsong så här långt?
– Det har sett jäkligt bra ut. Jag är i grym form, jag har inte känt mig i så här bra form på hur länge som helst. Det ska bli grymt kul när serien är igång och kunna försöka ta spelet till en ny nivå, säger Kempe.

Som har varit på is hela sommaren faktiskt.

– Ja jag har haft tillgång till is och har kunnat träna smådetaljer, typ skotträning och så. Så det har inte varit någon riktig isträning utan mer att jag har kört underhållsteknik och skotträning.


(Kempe var sugen på mål, inte på fajt men tog den ändå.. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Är det stor skillnad på att köra på is och en skottramp?
– Ja, vi spelar ju på is och jag tycker det är bättre att ha vana från is än från en träplanka. Det är lite samma grej som om du kör inlines eller skridskor på is, det blir inte riktigt samma sak.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt att inte vika ner sig och att inte heller överdriva! Hoppas att Kempe tar ett stort steg till denna säsong.
/ MGC

Marie Hallman sa...

Anonym: ja vad skulle han göra, bättre att försvara sig i det läget. Tur att han inte skadade sig. Vore kul om han tog några kliv, det finns så mycket hockey i honom.