torsdag 30 juni 2011

Sommarintervju Daniel Tjärnqvist: "Visst är det kul att spela, men det är ännu roligare att vinna"

(Tjärnqvist är glad att få vara hemma igen. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Det har varit klart nu i några dagar, men nu har jag pratat med Daniel Tjärnqvist som är tillbaka i Djurgården. Ryktena om varför det blev lite olika turer innan han skrev på har varit många. Ett av dem har – felaktigt -  handlat om pengar, stora pengar

– Jag såg att någon trodde jag ville ha 350 till 450 000 i månaden och jag skrattade när jag läste det där. För 350 000 hade jag inte ens signat mig själv! Jag vet ju vad vi har pratat om och det var inte de summorna så nu kan vi ta död på den myten, slår den nygamla Djurgårdsbacken fast.

För det var istället kontraktslängden som framför allt var en viktig del i att förhandlingarna gick i stå för tre veckor sedan, när Djurgårdens klubbdirektör Tommy Engström ringde och meddelade Tjärnqvist att det inte skulle bli något.

– Just då tänkte jag att då får det nog vara. För det var inget – just då – som de kom med som var intressant, jag tyckte vi var långt ifrån varandra. Och då började jag fundera på vad som skulle hända, samtidigt som jag började titta runt lite grand. Jag tänkte att blir det inte Djurgården så måste jag ha ett annat jobb till nästa säsong, samtidigt som jag hade lite funderingar på varför det inte gick att lösa, säger Tjärnqvist senior och fortsätter:

– Det var stiltje ett tag där och under den tiden, när det var som tystast, då pratade jag med familjen för att ta reda på var vi kunde tänka oss att åka, eftersom det inte blev Djurgården som ju var mitt första val. Det tog så abrupt slut, så då tittade jag lite på utlandet och hade bra bud från några klubbar i Sverige också men som tur var så kunde vi (Tjärnqvist och Djurgården) lösa det ändå! Och jag är jätteglad att det blev så här för alla inblandade som har fått det här att funka så att jag kan spela här. Jag och min familj är jätteglada för det.

Nu blev det 1+1, och jag minns att du sa tidigare i somras att du gärna vill ha ett långt kontrakt?
– Ja de gav väl upp sitt och jag gav upp mitt. Ett år var det som de hade från början och det var där det tog stopp där ett tag. Jag har ju känt hela tiden att kommer jag hem så kommer jag hem för att stanna, då är det inget som säger att jag ska åka någon annanstans redan efter ett år. Har du en gång kommit hem så känns det ju som att det är där man sa vara. Sedan varför de – då när det tog stopp – bara ville signa ett år, det jag inte. Det får du kolla med dem. För mig var längden av kontraktet en viktig del. Jag ville skriva flerårskontrakt och de bara ett och det var där det tog slut, säger Daniel Tjärnqvist. 

Men parterna tog, efter funderare på båda håll, kontakt igen. Jämkade ihop sig tidsmässigt och landade till slut på det 1+1 kontrakt som gäller nu.

– Jag är jätteglad att det löste sig för mig och familjen! Vi har pratat om att det var vårat första val ända sedan i vintras. Vi har ju varit ute och åkt i tio år, har åkt från stad till stad. Det som var skönt var att skriva på några år och veta att det är där man ska stanna nu. Att de till en början ville ha ettårskontrakt var inte vad jag hade väntat mig, men å andra sidan så ska man kanske inte förvänta sig saker. Det blir inte bra, det är bättre att ta det som det kommer. Nu är jag bara glad att jag har skrivit på för det laget jag har skrivit på, det är vad jag och min familj ville, säger Tjärnqvist.

En fördel med nya kontraktet, är något som man kanske inte tänker på när man inte är hockeyspelare. Och det är att få njuta av hela den svenska sommaren:

– Det ska bli otroligt att få ha hela den här sommaren hemma! Nu får man se hela alltet! Oftast (vid spel i KHL) har man ju åkt i mitten av juli, då har man inte sett så mycket av sommaren. Det var bättre när vi var i USA för då åkte man härifrån i september.

En fråga som många fans direkt tog upp, var om Tjärnqvist nu blir ny lagkapten. Men hur det blir med det har han ingen aning om själv:
– Nej varken det eller vem jag ska spela med. Jag har bara skrivit på, det är inte min grej att bestämma. Det finns de som har som jobb att fördela jobben, ha, ha.

Om du får frågan om att bli kapten då?
– Hm, ja frågar dem om jag vill ha någon av kaptensrollerna så … vore det roligt.

Det är fascinerande att se vilka starka känslor du väcker hos fansen tycker jag (Marie). 
– Jaha… ja är det så, så är det ju smickrande. Men vi får se vad det bli. Det enda jag vet är att jag har skrivit på, sedan har jag inte hunnit prata med någon om någonting. Jag var upp till Tommy (Engström) och skrev på kontraktet. Det är det som vi har gjort. Jag har inte pratat med Hardy heller. Eller jag pratade med honom innan det blev klart, men har inte pratat med honom nu.

Men med tanke på din ålder och erfarenhet, vilken roll i laget bör du ha?
– Det är väl den rollen jag hade när jag åkte med den skillnaden att jag har mer rutin och är bättre nu. Jag är mer stabil kan jag säga, har hittat en högre lägstanivå. Man märker att det flyter på bättre. Jag får inte de här svackorna som jag hade förr. Det är mycket med träning och kost som jag gör mycket bättre nu än när jag åkte (till NHL), säger Tjärnqvist och fortsätter:

– Det hör ju till erfarenheterna, jag har ju mer erfarenheter nu också. Man lär sig! Det här är sånt jag inte visste tidigare som jag vet nu men det är ju samma sak i spelet. Det finns vissa saker som man inte kan lära sig förrän nu, det är samma med kosten. Det är mycket viktigare än jag har förstått förr, det här med att hälsan i sig hör ihop med träning och mat.

Jag såg i en intervju att du ”går för guld” nu. Är det de förväntningarna som Djurgårdsfansen ska ha?
– Ja den målsättningen har jag alltid. Annars är det inte roligt att spela. Det är ju som att fråga, vill du vinna eller förlora? Vill du inte vinna så håller man inte på med sport, då förstår inte jag varför man håller på. Visst är det kul att spela men det är ännu roligare att vinna. Det är ungefär samma fråga där, vill du vinna eller förlora? Vill du ha guld eller silver? Sedan kan du alltid förlora ändå. Du kan ju bara göra det du gör och är ett annat lag bättre, då vinner dom. Då är det så, men du måste ändå gå in för att vinna, annars kan du lika bra lägga ner, avslutar Daniel Tjärnqvist.

Som har de här sommartipsen:
Bästa semesterstället: Vi var i Key West i maj, på en resort. Det var fantastiskt skönt. Vi bodde mitt emellan Key West och Miami, sedan kan köra till Key West och dricka färsk coccosmjölk och sånt. Det var fint.

I hängmattan: Jag läser gärna en bok, och den här Millennietriologin var riktigt bra. Jag har läst flera böcker efter det men de kan jag rekommendera!

På grillen: Kött! All möjligt slags kött.

I glaset: Till kött har jag gärna ett glas rött.

I i-poden: Rolling Stones är favoritbandet.



10 kommentarer:

Kentta sa...

Härliga Tjärnqvist! Länge sen jag hörde någon som var så inställd på att vinna, det behövs verkligen! Given lagkapten.

Jimmie sa...

Ska bli grymt kul när hockeyn drar igång igen!

#9 sa...

Det här ändrade iaf min bild av hela sitationen. När jag hörde att kontraktet var 1+1 så tänkte jag direkt att var Tjärnqvist som ville ha det lågt, men han ska ha all heder! Det skulle vara intressant att höra från DIF varför man inte erbjöd ett flerårskontrakt. Jag trodde att flerårskontrakt med "hemvändare" var nästan policy.

Hursomhelst så är det en kanonvärvning och förhoppningsvis kan Tjärnqvist, inte bara leverera på isen utan även lära framförallt junisarna ett och annat.

Anonym sa...

Grejen med att skriva så korta kontrakt som möjligt är nog att man vill ha press på spelaren i fråga, så att denne inte kommer till DIF och tror att det är någon nedtrappning från proffslivet ute i världen, och bara såsar runt i 3 säsonger och sen lägger av. Nu har han en säsong på sig att visa att han tänker ge allt varje match för Djurgårn, annars blir det inget nytt kontrakt.

Mycket bra att skriva korta kontrakt med hemvändare enligt mig!

Uffe H sa...

Tack Marie för den trevliga sommarläsningen.
Och självfallet, välkommen tillbaks Daniel. Du är efterlängtad.

Anonym sa...

Hur bär du dig åt för att få alla dessa bra interjuver? Tack Marie!
Välkommen hem DT, sprid din inställning i hela laget så kommer det bli ett än mer livat stöd från läktaren i år!
// M

Marie Hallman sa...

Kentta: ja nu kanske det äntligen finns en tung ledartyp som visar vägen. Kändes som det svajjade lite när Ragge försvann. Jag tycker också han ska vara kapten!

Jimmie: absolut!!

#9: Jag ska försöka komma ihåg att fråga vid tillfälle. DT hade inte fått någon förklaring själv riktigt så jag måste kolla upp det.

anonym: jo jag förstår det men samtidigt så fick både nisse och Mackan längre kontrakt. och DT känns ju inte som någon som kommer och sedan såsar sig fram nöjd över kontraktet. Känns som manmåste värdera varje situation. Möjligt är man orolig för skador men det är bara min egen spekulation, jag vet inte.

Uffe: Tack du! Och tack för att du läser!!

//M Tack! jag gör det som känns bäst bara :) Kul att du gillar det. Tack för att du läser!

Anonym sa...

Marie, riktigt bra intervju! Superb läsning. Skulle inte du kunna fixa en intervju med båda "SSK nyförvärven" till dif? Syftar på Almtorp & Carlsson! Vore skit kul att få veta vad dom tycker om dif, varför dom valde just dif osv och om deras beslut påverkades av att den ena eller den andra redan skrivit på.. om du förstår hur jag menar..? :P Mvh

Anonym sa...

Marie: Med tanke på att både Ekman & Nilson har varit mindre lyckade kanske man resonerade som så att inte erbjuda så långa kontrakt framöver? Bara en tanke.

Kul att det blev klart i alla fall och även jag blev förvånad över att det bara blev 1+1, men det kanske är som jag tror som sagt. Det verkar ju ändå rätt logiskt, i alla fall för mig.

Marie Hallman sa...

anonym: se svar i inläggen här ovanför!

anonym: Den tanken har slagit mig också men när det gäller skador så tar ju försäkringen över efter tre månader oavsett om kontraktet är på ett eller tre år. Men visst kan det vara så, DT fick aldrig någon förklaring själv dock.