onsdag 15 juni 2011

AIK:s målvaktstränare Persson: "Så jävla kul"

 (Persson i samspråk med Bjurling och Fasth i vintras. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Jag har pratat lite med AIK:s målvaktstränare Stefan Persson och Fasths agent Pär Larsson också.

Och Persson säger till att börja med så här om …

… beskedet att Fasth stannar:
-Det känns så jävla kul! Båda att han stannar och att vi nu får ett jättebra målvaktspar som kan börja säsongen tillsammans. Det hade vi väl förra året med men Heino (Christopher Heino Lindberg) gick sönder tidigt, redan 19 oktober, då kom Toskala in och vi fick börja om, sedan stack han så kom Bjurling in och då fick man börja om igen och så blev Viktor skadad och även om man inte har fokus på det så var det lite turbulent med målvakter in och ut.

… det målvaktspar man nu har:
-Markus Svensson ligger redan nu i fas, där Viktor var i augusti förra året – där ligger Markus nu. Jag har sagt hela tiden att jag känner ingen oro och att jag unnar honom (Fasth) att åka men att han stannar var stort! Jag vart fanimej glad!

... det kom en tår?
- Ha, ha ja nästan!  Vi har ett grymt målvaktspar med två likasinnade, tävlingsinriktade vinnarskallar båda två. Det ska bli jäkligt inspirerande.

… varför Fasth valde att stanna:
-Jag tror det är bra för AIK att de (Fasth och Svensson) är hela båda två så att vi kan få lite arbetsro. Sedan känns det att han gillar AIK eftersom han väljer att stanna. Sedan tror jag barnet spelade in också.

Plus att han gillar dig?
-Ha, ha ja mig får han lida med, ha, ha, ha. Jag skrev ju också två årskontrakt. Jag har inte velat säga det till honom förr men det gjorde jag så mig får han dras med, ha, ha. Närå jag skojjar men vi har ändå jobbat ett år nu, det hade varit kul för honom om han hade fått åka men jag sa till honom att det är du som bestämmer. Det går fler tåg. Nu ska vi göra en kanonsäsong men man får inte luta sig tillbaka utan vi ska snarare upp ett snäpp. Det finns mer att ge och det här två kommer att sporra varandra. Det kommer bli en fröjd att se.

Viktor Fasths agent Pär Larsson säger så här om…
…Kvällen och de sista timmarna fram till beslutet:
-Det har väl varit en viss spänning framför allt för Viktor och vi hade väl några drag här sista dagen men vi nådde inte ända fram med det vi ville så han stannar i AIK.

… uppgifterna om att det var NHL-klubbar på plats i Stockholm för att övertala Viktor:
-Det stämmer inte. Det har inte varit några klubbar här på slutet. Det var några som kom hit under slutet av säsongen men det har inte varit någon här efter VM.

… att Fasth stod emot frestelsen att dra även utan envägskontrakt.
-Visst var det en dröm men det var några faktorer som var viktiga för honom. Att få ett envägskontrakt, att kunna känna förtroendet för att få spela i A-laget och så. Jag tror han var redo att ta en andraspade om det hade behövts men tittar man på (förre LHC forwarden) Niklas Persson så var han jätteredo när han åkte till Tampa för några år sedan men sedan fick han inte chansen riktigt på plats, säger Larsson och fortsätter:

-Sedan har du Viktors ålder, och att de ska ha en bevis och då räckte det inte hela vägen fram, sedan trivs han socialt bra med AIK, (målvaktstränaren) Stefan Persson och fansen. Han har en jättebra sits här. Han har en trygghet här som Viktor kan förlitla sig på. Det avgör inte allt utan det är helheten som avgör och han hade en fantastisk sits som han skulle lämna och där nådde vi inte ända riktigt fram. Men nu är beslutet taget, det känns nog skönt för alla. 

Bloggen har inte pratat med Viktor, det var typ telefonkö där så vi tar det någon annan gång istället. Men AIK.se har en intervju, verkar som han var och fiskade?! hela kvällen. Utan napp. Den hittar ni här.

2 kommentarer:

Pelle sa...

Hmmm... en målvakt som heter Niklas Persson och som var i Tampa för några år sedan??? Förlåt språket men vem fan är det??? Mig veterligt är det bara Johan Holmqvist av svenska målvakter som har spelat för Tampa Bay. Jag söker på Eliteprospects och det finns inte en enda målvakt registrerad med det namnet så frågan är vem du syftar på.

Annars var det kul att läsa intervjun/intervjuerna och härligt att Fasth stannar. Tar han ett steg till har jag svårt att se hur AIK faktiskt ska undgå att ta SM-guld inte minst nu när de också har stärkt upp forwardssidan med Videll och Rosén.

Och som någon skrev i en annan kommentar till en annan artikel, vilken oerhörd knäpp på näsan till de så kallade experter som utgått från att han skulle dra över pölen och dömt ut AIK just på grund av det. Jag tycker man ska vara oerhört försiktig när det gäller sånt. Man måste ju alltid ta hänsyn till hur laget ser ut just nu. Inte hur man TROR att det kommer att bli. Men det var kanske önsketänkande hos många att han skulle försvinna eftersom han är så fruktansvärt bra.

Marie Hallman sa...

Pelle: Inte målvakt. utan FORWARDEN Niklas Persson. Som skrev på ett ettårskontrakt men aldrig spelade för Tampa då han dumpades efter campen. Du kan läsa mer om det (bland annat) här:
http://hockey.expressen.se/nhl/1.2151903/tampa-bay-ratar-svenske-vm-stjarnan

Det var dessutom inte jag utan agenten som nämnde honom. Du drar lite förhastade slutsatser emellanåt, läs en gång till och tänk efter så fattar du.

Att många, även Gozzi, trodde han skulle försvinna var varken önsketänkande eller hybris. Det var nog mer ett bevis på att Fasth har presterat oerhört bra och dessutom var sugen på att dra över. Men nu stannade han, kanon! Jag tycker det är fantastiskt.

Hur långt det kan bära för AIK vet jag inte men det lär vara fler som vill slåss om det guldet. Tror jag.