fredag 27 maj 2011

Kempe: " Dick hade några i klass med det jag gjorde"


(Mario fotad i vintras. Det fina målet hittar ni längre ner i artikeln. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Finaste målet i vintras? Mario Kempes sköna tunnel, lyft på Skrbeks klubba, följt av en backhand med en Frölundaspelare hängandes på ryggen.

Det tycker i alla fall alla som har röstat på hockeyligan.se. Jag röstade inte men visst är det vackert!

 



Jag ringde Mario som hade följt röstningen lite, fast inte röstat själv:

– Men jag sa åt mamma, pappa och brorsan att rösta, ha, ha, ha! Sedan vet jag många andra som har röstat, men det är bara kul. Men om det var det snyggaste målet vet jag inte… jag tycker att Dick (Axelsson) hade några mål i klass med det jag gjorde. Men det var kul att mitt vann!

Om du ska välja mellan dina egna mål, är det här det finaste då också?
– Den här säsongen? Mmm ja för den här säsongen var det nog det. Sedan gillar jag straffarna men det är kanske inte samma sak.

Varför vann just ditt mål tror du?
– Jag vet inte men kanske för att det var en tunnel där, på Skrbek tror jag det var. Själva avslutet är inte så snyggt men finten med tunneln där in mot målet är fint.

 Jag tycker det är helt otroligt att du lyckas få in pucken sedan, trots att du har en spelare hängande som värsta ryggsäcken över dig?
– Ja, ha, ha allt hände så snabbt. Det var inte förrän efteråt, när jag såg reprisen som jag tänkte att oj var det en snubbe som hängde där? Jag märkte det inte just när jag gjorde målet för då var jag så fokuserad på att få in pucken.

Hur kunde du inte känna att det hängde någon där?
– Jag vet inte! Men det var faktiskt när jag såg det på reprisen som jag såg det. Men jag såg att jag lyfte upp klubban på honom som jag tunnlande också, det tänkte jag inte på när jag gjorde det heller. Allt händer ju så fort.

Hinner man tänka något överhuvudtaget?
– Nej, egentligen inte. Allt kommer bara spontant, det bara blev och det blev bra, konstaterar Mario Kempe.

Som dock avslutade säsongen med en handskada, inte lika kul.
– Åh det var så dumt, jag landade lite fel. Jag kom med pucken, såg att det kom en emot mig, såg att Fimpen (Christian Eklund) var fri, tänkte passa honom och ta emot en tackling och tacklingen tog jag emot bra men sedan när jag skulle landa ur den så landade jag på handen så dumt att båtbenet fick sig en smäll. Det var tråkigt att avsluta säsongen så, men det är bra med handen nu.

Ja du var verkligen less där?
– Mmmm jag var jävligt less. Dels för att vi åkte ut och speciellt när jag inte fick vara med och köra i sista matchen på grund av handen. Jag ville ju vara med och köra.

Hur känns det inför kommande säsong då?
– Bra! Jag ser verkligen fram emot den, det ska bli jävligt roligt när vi får komma igång. Mest ser jag fram emot matcherna i serien, de som gäller något, det är de man längtar mest till.

Du fick sämre med speltid på slutet av säsongen, vad hände där?
– Jag vet inte vad det berodde på, jag tyckte själv det kändes bra när jag spelade men så där är det ibland, det får man ta. Och då är det bara jobba på, det gjorde jag och då fick jag spela lite mer igen i de sista matcherna.

Vad kan du göra för att få mer speltid kommande säsong?
– Hm, jag kan vara mer noggrann kanske? Jag tänker fortfarande spela mitt spel och utmana och köra på i bra fart och skjuta mycket och så men jag ska försöka utveckla mig själv mer och bli bättre på allt så kanske jag får spela mer?

Vad tycker du själv att du måste jobba mer på?
– Jag kan kanske vara mer jämn i mitt spel. Ibland kan jag försvinna i matcher, i andra stunder så går det bra. Så jag måste höja min lägsta nivå! Men vet ju ungefär själv vad som fattas så det är bara jobba på. Sedan är vi så pass många bra spelare i laget, så det är dagsformen som avgör vem som får spela.

Det finns ett och annat fans som är orolig inför kommande säsong. Vad säger du till dem?
– Att de inte ska vara oroliga! Vi vet vad vi kan, vi har en bra blandning mellan rutinerade spelare som Mathias Tjärnqvist och Mackan Nilsson och många bra yngre så jag tror det kommer bli jävligt bra. Eller jag tror inte, jag vet! Vi har ju ett ganska ungt lag och alla kommer höja sig minst ett snäpp, det vet jag. Jag kommer höja mig, spelare som Brodin, Cehlin och de andra med, säger Mario Kempe.

VM såg han på och som den artist han själv är uppskattade Mario Kempe så klart finländaren Mikael Granlunds fantastiska straffmål i sin debutmatch vilket sedan följdes av ett Zorromål i semifinalen.

– Häftigt att göra en sån grej i en VM-semi!!! Verkligen.

 Du kan ju själv göra lite oväntade grejer ibland, blir man mer försiktig för varje år man håller på eller kan du bara ösa på som vanligt?
– Alltså jag spelar ju för att det är kul, så jag gör det jag tycker är kul också även om man ibland kanske tänker att man inte får göra dumma grejer så man tappar bakåt. Men man får åka runt och tänka på sånt heller för då blir det så ändå. Det är när man är orolig för att göra fel som man gör fel. Då blir det bara dumt. Man ska se det positiva och tänka på vad man kan göra framåt istället, säger Kempe.

Hans Djurgården har precis avslutat en lägervecka där man efter en veckas hård fys fick ge sig ut och paddla kajak i Vaxholm.

– Jag var en av få som inte välte! Men så gick jag ut med målsättningen också att inte ramla i, jag är en sån badkruka ju! Och det var nog en åtta, nio grader i vattnet, konstaterar Kempe.

Hur gick paddlingen då?
– Nästan alla andra ramlade i, ha, ha. Vi var nog bara tre, fyra stycken som inte ramlade. Vi paddlade 100 meters heat, körde fyra och fyra. Dansken, Stefan Lassen, vann. Han var jävligt bra på att paddla! I mitt första heat så låg jag sist och mös sedan ramlade Brodin så då åkte jag om honom ändå, he, he.

 Men paddlingen är inte den värsta uppgiften under barmarksträningen. Den värsta hittar vi i Hammarbybacken.
– Fast att den är värst är för att jag har gräsallergi! Jag håller ju på att dö varje gång vi är där… det är inte det jobbigaste egentligen. Det finns annat som är värre, vi kör en del cykling, bland annat när man är tio som ska köra i 50 minuter. Allt är jobbigt… he, he men det är bra träning.

– Att jag inte gillar Hammarbybacken beror enbart på allergin. Jag körde med heldräkt sist, långärmat och långa byxor plus att jag har fått medicin så nu känns det bättre. Det är inte så att jag inte kan andas och så, då hade jag inte kört men det kliar i ögonen och sånt, det är det som är jobbigt, konstaterar Kempe.

Djurgården har individuell träning under veckorna som kommer och återsamlas sedan veckan före midsommar för gemensamt läger igen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kempe, en Djurgårdare som kan gå hur långt som helst bara han vill. Det är han själv som bestämmer hur långt han ska gå. Hoppas han lyckas än bättre nästa år så att han kanske kan få en chans i NHL!

Anonym sa...

Angående paddlingen: Så i fortsättningen då någon lagkompis försöker jävlas med Mario så kan han kontra med "Har dina strumpor torkat ännu eller" ;)Jag har ägnat mig åt forspaddling och vet att det går en jävla massa status i att ha torra strumpor/skodon vid dagens slut...he he

Berra

Anonym sa...

Edit, glömde skriva. Mario borde hänga upp "Mr DrySocks" ovanför namnskylten i omklädningsrummet...

Berra igen

Marie Hallman sa...

Anonym: håller med. Jag älskar artister som vågar göra det annorlunda.

berra: ha ha, bra tänkt där! Jag kan se paddlingen framför mig. Brodin går som alltid all in och köttar på, artisten mario ser lite skeptisk ut och funderar på någon snygg snurr med paddeln istället hahahahahaha