fredag 29 april 2011

Hockey-VM dag två... historisk nolla och lite AIK-vibbar

Tyskland skrev historia och nollade stjärnspäckade Ryssland i första matchen här i Bratislava! Helt otroligt.

Det var lite samma vibbar som när AIK slog ut HV71 i fyra raka. Fast med än större dignitet.



Tyskland kom till matchen med 36 raka torsk (sa målvakten Dennis Endrass efteråt). Och när man nu tog sin första seger någonsin mot Ryssland i ett mästerskap så höll Endrass nollan. Snacka om att vara Die Mauer.

Ryssarna såg inte ut att fatta vad som hade hänt. Lite Vitryssland och ja även chockade HV71-vibbar där. Men kul var det, alltid skoj med en praktskräll.

****

Dagens andra skräll stod jag själv för. Min garderob gör sig inte i tv kom chefen fram till. Där behövs kavaj och blus och det är inte riktigt vad jag brukar köpa. Men nu så, jag blev utskickad på shopping för att inhandla rätt klädsel (jobbet betalar, så  jag köpte och lånar kläderna under VM kan man säga.) Höga odds på att ni ska se mig i kavaj annars men nu så! Kändes stort det med (he he).

***

 (Danmark tränar. Foto: www.hockeymedmariehallman.se)

Jag var föresten nära att däcka Danmarks förbundskapten Pelle Bäckman i morse. Han såg lite morgontrött ut, eller så hade han tankarna någon annanstans men just som han klev fram till isen i träningsarenan, med grillor på så klart) så hojtade jag ett glatt "Tjena". Varpå Bäckman ryckte till så där, vaaaa? ni vet, tappade balansen och nästan föll raklång bakåt. Men hann han som tur var få tillbaka balansen, och höll sig på benen. Tur det, jag vill ju inte orsaka några olyckor...utan vi var ju där för att få ett snack med Morten Madsen och det fick vi. Mycket snäll kille som glatt satte sig ner för att vi skulle hamna i samma höjd.... (Han är typ 4 decimeter längre med grillorna på).

***

 (Dansk målvaktsträning. Foto: www.hockeymedmariehallman.se)

Apropå Danmark så hann jag säga hej till förre SSK:forwarden  Julian Jacobsen. Jag frågade så klart var han kommer spela kommande säsong men han ville inte snacka om det under VM. Det enda vi kom fram till var att Danmark nog inte var på gång utan att det förmodligen skulle bli en svensk klubb. Vi får se.

***


(Finland i träningshallen. Foto: www.hockeymedmariehallman.se)


Finland tränade också, vi fick en intervju med Janne Niskala och lyckades övertyga honom att göra den på svenska. Han påstod själv att det var första gången på tio år som han blev intervjuad i tv på svenska och garvade gott åt sin egen insats efteråt. Men det gick bra.

Alla intervjuer har gått i Viasats hockeysändningar men de kan väl sammanfattas med att Morten Madsen var lite osäker på var laget står då man saknar fem ordinarie spelare, varav tre NHL-proffs, på grund av skador. Han trodde dock att ju fler danskar som spelar i Sverige och andra länder utanför Danmark, desto mer kommer man närma sig topp sex i världen.



Foto: www.hockeymedmariehallman.se)

 Janne Niskala fick prata lite om revanschlusten, man åkte ju i kvarten på straffar mot Tjeckien förra året. Det är tre år sedan Finland senast tog medalj i VM men Niskala tyckte man hade ett starkare lag nu, bland annat tack vare NHL-förstärkningar som Mikko Koivu.

Koivu har föresten aldrig åkt hem från ett mästerskap utan medalj. Ska bli intressant att se om den sviten står sig.

Inga kommentarer: