måndag 24 januari 2011

Engqvist: "Det var något riktigt speciellt"


(Ante hemma i somras. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Det svänger snabbt på andra sidan pölen...

Det vet Andreas Engqvist som var med om både uppkallning till NHL, två matcher och sedan nerflyttning till Hamilton inom loppet av fem dagar. Puh.

Han blev uppkallad den 19:e, gjorde sin debut i fredags då det blev 7-1 vinst mot Ottawa borta.
Ante registerades för 16 byten, hade totalt 12.30 i istid, varav 11.23 i fem mot fem och 1.07 i boxplay.

Jag mejlade honom om debuten och fick det här svaret:
- Det var riktigt häftigt! Det är något man alltid har drömt om så det var något riktigt speciellt. Det var en ganska bra första match också då vi vann med 7-1 så man ska inte klaga på hur det gick i matchen direkt :)

Andreas Engqvist fick spela match även på lördagen, då mot Anaheim hemma. Där blev det tyvärr förlust 3-4 på straffar och mindre istid för svensken som noterades för totalt 12 byten och 8.21 i istid varav 5.22 i fem mot fem och 2.59 i boxplay.

I går söndag fick han tyvärr beskedet att han skulle ner till Hamilton igen. Bara bita ihop och gilla läget.


Han var ju borta i ungefär en vecka  ett tag  innan han kallades upp, och det berodde på (berättade han nu i mejlet) på en hjärnskakning.
- Men det kändes bra när jag kom tillbaka och jag spelade tre matcher igen innan jag fick samtalet att jag skulle upp och spela (i Montreal), säger Engqvist.

Som nu alltså är tillbaka i Hamilton igen. Får se när han får chansen igen då.

2 kommentarer:

Jimmie sa...

Grymt kul att han fick chansen! Hoppas att det inte tar allt för lång tid innan han tar en plats!

Var grymt kul att se honom i DIF förra året och jag hoppas att det blir lika kul att se honom i NHL!

Lycka till Andreas!

Marie Hallman sa...

JImmie: Håller med!