måndag 31 januari 2011

Dragan Umicevic: "Jag var inte redo att flytta hem än"

Dragan Umicevic valde Frölunda. Men SSK var med länge i racet.
Vi gav honom ett – som vi tyckte - väldigt bra erbjudande men han ville något annat, säger SSK:s sportchef Per Nygårds.

Hur ekonomin såg ut i erbjudandet vill han inte gå med på, men det handlade om ett lite längre kontrakt:

-Vi var egentligen inte i behov av en forward men eftersom det var just Dragan som vi har ett förflutet med så var vi intresserade i alla fall. Vi kände att vi ville ha honom inför kommande säsonger också. Vi ville ha honom för den här säsongen och två år till men det tackade han nej till.

Vet du varför?
-Nej, du får fråga honom, vi har bara pratat med agenten. Vi var väl med (i budgivningen) från början men agenten slutade prata med oss och sa att Dragan bestämt sig för att gå till en annan klubb.

Dragan själv förstår att det har blivit lite heta känslor i SSK men han tycker också att Frölunda (där han nu skrivit på för den här och kommande säsong) var det som kändes och passade bäst just nu.

– De har stor potential i föreningen, är en av de ledande i svensk hockey. SSK har också potential såklart men nu får jag spela i Scandinavium inför 12 000 personer och deras anläggning här, deras campus är helt otroligt. Det var väl därför jag tyckte det kändes bra (att välja Frölunda).

Dina tankar kring att en och annan i Södertälje är förbannade över ditt val?
– Jo men SSK är klubben i hjärtat, det är inget snack om det. Det är klubben som har fostrat mig och som jag hoppas kunna återvända till senare. Sedan var jag inte redo att flytta hem redan nu. Södertälje är min stad och allt, det är inget snack om det. Men det kanske var därför jag kände också att jag vill prova något annat i något år till eller så, säger Dragan Umicevic och fortsätter:

– Jag har aldrig sagt att jag har någon annan klubb i hjärtat, det är bara SSK som är det men sedan finns det alltid de gillar en och så finns det de som inte gillar en och de val man gör och så kommer det alltid vara i den här branschen, avslutar Dragan Umicevic.


*************************
Om ni undrar vad jag, Marie, tycker så tycker jag att Dragan gjorde rätt som följde sin magkänsla. 

Och det hade jag tyckt oavsett vem det är och vilken klubb det gäller. Jag tyckte till exempel samma sak när Jacob Josefson valde att åka över till Nordamerika till mångas ilska. Och när Daniel Fernholm valde Linköping före DIF och verkligen hatades för det.

Det är ändå en människas egna liv och karriär det handlar om och säger magkänslan att ett val är rätt så ska man självklart göra det valet.

Sedan tycker jag det är synd att Dragan inte valde SSK, det hade varit kul att se honom i det här laget men - som sagt. Man rår bara över sitt eget liv och då finns det bara en väg - att följa sin egen magkänsla oavsett om den visar sig bli "rätt" eller "fel" senare i livet.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Oscar Möller till dif nästa säsong? kan du inte ringa och fråga han hur han ställer sig till det :D

ssk74 sa...

Jag hade haft full förståelse för Dragan om nu SSK inte hade velat ha honom tillbaka....

Han valde FBK för att han ville vinna något. Hur det gick med det vet vi redan!!

Att sedan välja Frölunda före SSK kan i mina ögon inte handla om annat än PENGAR!!

Vinna lär han inte få uppleva så mycket mer av i Göteborg och så mycket mer speltid är de inte säkert det blir heller. (Med undantag för bänkningarna på slutet. Men det var säkert pga att det redan var klart att han skulle lämna FBK)....

Om SSK nu är laget i hans hjärta och Södertälje är "hans" stad, så känns det märkligt av honom att tacka nej till 2.5 års kontrakt med SSK. Vi har nu skaffat oss en bra chans till slutspel och definitivt att klara nytt kontrakt utan Kvalserien.

Titta på Linus Videll som exempel. Han tackar nej till stora pengar för att stanna kvar i SSK. Vad får han istället får pengar?? Jo fansens hjärta och MYCKET speltid:)

Shit vad jag ser fram mot matchen imorgon mot Frölunda. Det vore grymt med fullt hus och framför allt ett SSK som fortsätter i samma spår!!

SSK överallt alltid!!

Anonym sa...

Håller med dig Marie, man får ha förståelse för Dragans beslut. Kanske är det så enkelt att han trivs bra i västsverige, eller har en tjej som jobbar där eller nåt.

Anonym sa...

Jag respekterar inte människor som säger en sak - och gör en annan.
(Ett annat uselt exempel är Elm)

Det är bevisligen definitionen på Dragan.

Money talks.
Då borde Dragan knipa.

Jag föredrar människor som lyssnar till hjärtat före magen...

Finns många bra exempel på det!

Pelle sa...

Han kanske vill spela slutspel i stället för kvalserie... inte funderat på det?

Anonym sa...

Hallman för fan

Du kan ju inte jämföra DIF med Nordamerika??? Ser du något lag som konkurrent till Djurgården där eller???

Dragan vill komma tillbaka, säger han. Han har inte funderat på att han i och med flytten till Glenn kan spela sitt hjärtas lag ur serien eller missa det efterlängtade slutspelet?
Tror han att det kommer förlåtas? Om du gör det betyder inte ett skit för oss som sitter på läktaren och kollar. För oss som betalar och inte får saker gratis under matcherna.

Vi bryr oss!

Dragan kommer säkerligen känna sig välkommen hem på tisdag, även om alla ryggdunkare alltid samlas på hög här inne

Pelle.S sa...

Det är klart han vill spela slutspel istället för kvalserie just därför känns valet väldigt märkligt, med tanke på att frölunda kommer att spela just i kvalserien och SSK i slutspelet. :D

Erixon sa...

Det stora mysteriet är var SSK får sina pengar från? Dyra rekryteringar redan inne och ändå skakar de fram ett fett erbjudande till Dragan?
Luktar konkurs 2012.

Marie Hallman sa...

anonym: Det vore nog en höjdare. Vet inte vad han känner, har faktiskt försökt mejla men har inte fått svar tyvärr.

Angående Dragan: Jag lovar att DIF fansen var minst lika bittra när Jacob drog då man menade att han valde bort DIF för att ruttna i AHL. Jag har sett kommentarena så jag vet hur bittra och arga folk var. Och vill man ta ett annat exempel så går ju Daniel Fernholm bra. Som valde bort DIF för Linköping coh sedan dess har blivit utbuad, utvisslad och hånad "hora, hora" bara han visar sig på isen. Kommentarerna kring den övergången var så bittra och arga de kan bli. Och många vägrar ta tillbaka honom fast han gärna vill tillbaka, s¨å visst kan man jämföra .
Jag tyckte lika då, synd att Fernholm drog men om det nu var det han ville så okej, åk.
Du tjänar inget på att ha någon i laget som inte är där för att man verkligen vill det. En spelare som väljer klubb för att han "borde" vara på ett ställe kommer aldrig spela bra. Bättre då att ta en sån som Lehoux som verkligen, verkligen ville till SSK coh det bums.
Sedan är det ju så att skulle spelarna gå dit forumen/fansen vill så skulle de få byta klubb varannan vecka.
Ena dagen är spelaren gud, nästa skriker alla "ut med den och in med den istället"
Det går inte att tillfredställa alla andra hur man än gör, så är det ju bara.

Erixon: jo men det handlade om två månader nu coh sedan två år på kommande spelarbudget. De har ju inte bränt kommande års budget än, så det hade bara varit två månaders extra kostnad.