fredag 28 januari 2011

Andersson: "Vi gav oss fan på att avgöra"

 
(Fredric Andersson gjorde 1+1. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

Fredric Andersson trivs på Hovet. Han har gjort fyra av sina åtta mål där, och just det åttonde kom i 2-1segern mot Djurgården:
– Det var en viktig vinst och viktiga poäng – som alltid när man spelar i sportklubben! säger SSK-forwarden med ett brett leende.

Varför han gjort två mål mot AIK och två mot Djurgården på Hovet, alla fyra i varsin match, var lite svårt att svara på:


– Det krävs en djävulsk skicklighet…, ha, ha, ha. Nära. Jag har gjort mål i alla matcher vi har spelat på Hovet (den här säsongen). Men jag vet inte varför. Det är nog en slump. I dag kände jag mig pigg och sedan spelar jag ju med två fartfyllda forwards, Ryan Lasch och Patrik Carlsson. De är sköna att lira med, säger Andersson.

Kvitteringen till 1-1 beskriver han så här:
– Jag ser att pucken studsar högt i luften, tar ner den med grillan, deras back blir stillastående, jag kommer runt honom med benen, trampar förbi honom, sedan var det bara att lyfta in pucken.


Du hade en bra chans på slutet också?
– Ja jag vet inte om Riddarn tog det skottet eller om pucken bara gick ut, men det blev ett hopslag, pucken studsar ut, jag försöker ta den på backhand men det vill sig inte.

Det ville sig däremot för Stefan Bemström som, direkt på Fredric Anderssons tekning, drog på ett stenhårt skott som gick via en touch på Mattias Carlsson och i mål. Carlsson fick målet officiellt men det var ju Bemströms mål och det märktes inte minst på glädjen då han stod omringad av lagkamraterna och smekte bladet ömt efteråt:

Sa han något?
– Ha, ha nä jag vet inte han åkte bara runt och gjorde det... men det är väl hans lilla bebis?! He he, säger Andersson med glimten i ögat.

Att SSK har lyft både spel och självförtroende blev återigen tydligt. Det här var sjunde matchen på rad som SSK tar poäng.
– Vi fick in (Mathias) Månsson och Yanick (Lehoux) och då fick vi lite mer konkurrens bland forwards och det är något som Poppe prata om tidigare också, att nu har vi fler som kan göra det.  Sedan är båda två spelare som bidrar med enorm energi till laget både på träning, match och utanför isen, säger SSK-forwarden och fortsätter:

– Vi är fler som bidrar med energi, det har vi väl försökt göra tidigare också, det är ju klart att alla försöker göra det de kan för att vinna matcherna. Men nu har all hittat sina roller också, alla kör för varandra, alla är glada och peppar i båset oavsett om de har mycket speltid eller inte.

Vad avgjorde mot Djurgården?
-Det kändes som att vi krigade in i det sista. Vi har ett jäkla go i lag och ju längre matchen gick desto mer kämpade vi och desto mer kändes det som att det här kommer vi att avgöra.

Vad gick genom skallen efter Djurgårdens snabba (39 sekunder) 1-0 mål?
– Vi hade pratat mycket om att Djurgården hade förlorat två matcher på rad och att de skulle komma ut hårt och det gjorde de också. Sedan gör Mackan en bra prestation när han gör mål där på egen hand. Det var lite chockartat då men sedan fick vi en fyra mot fem där men vi krigade oss ur den och sedan ju längre in i matchen vi kom desto större kändes chansen för oss att vinna, säger Andersson och fortsätter:

– Det är en självförtroendefråga, det blir inte lika ängsligt nu när man är starkare mentalt. När det började bli kort om tid så gav vi oss fan på att avgöra, sedan har vi studsarna med oss nu, det hade vi inte förr. Sedan är det väl så att den trend som vi är inne i nu, den gör att vi känner oss starka. Jag vet inte hur många matcher som har varit oavgjorda i tredje men där vi ändå har vunnit nu.

SSK har nu bara har tre pinnar upp till Modo på åttondeplatsen och 12 matcher kvar, det vill säga 36 poäng kvar att spela om. Och målet är – utan tvekan – slutspel:

– Ja det är klart att vi siktar dit. Det gäller bara att hålla uppe en så hög lägsta nivå som möjligt så går det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan marie, skulle du kunna tänka dig att göra en intervju med Helenius? Så längesedan man hörde något om honom :) Tack på förhand

cipr68 sa...

Touch på Matte? Njaaaa reprisen visar på en rätt klockren styrning.
Att Bemström jublar är för att han tror att han är målskytt, inte konstigare än så.

En styrning är ju meningen att gå i mål medans en touch mera är en slump!

Anonym sa...

..och med Nygge? Det är ju de sista skälvande dagarna innnan "fönstret" stänger...


Skön seger igår. Mycket skön.

Marie Hallman sa...

anonyM: har faktiskt funderat på det själv men har inte hunnit.

cipr68:okej, jag tycker det ser ut som att den bara studsar på honom och in... men jag kanske ser fel. Bemström fick ju målet först också så jag är väl inte ensam om det då ;)

anonym Jag försökte prata med Nygge om det i förrgår, fick bara blaha svar som "det vet man aldirg" "kanske , kanske inte" typ, tillbaka. Kändes rätt meningslöst att publicera det. Jag antar att de håller ögonen öppna för ett fynd men det finns inte så många ute nu.